660 egr historia

dukeIIfbg

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Hoj
KTM 950 SUMO
ja har köpt en ktm660 o undrar hur ja plockar bort EGR historian o vad ja ska plugga o så vidare?? ja vet ju att SH besitter en outtömlig källa av kunskap o erfarenhet så snälla hjälp mig!!

mvh markus :Bugar :yoparty :banana :va :confused:

Last edited:

Ktm-mangan

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
KTM 950 SM 06 såld,ktm 660-06såld,Superduke -08
Plockade bort min egr för 2 veckor sedan på min 640 -04:a,beställde en plugg och en kopparbricka,ska pluggas på 2 ställen,en plugg i cylindern (den du får köpa)kostar 15 kr,sen en plugg vid insuget,tror det ska finnas en skruvplugg som passar där,jag tog en vanlig gummiplugg så länge,själva egr:en är bara o skruva bort gjorde faktiskt en hel del skillnad tycker jag!:)

dukeIIfbg

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2004
Hoj
KTM 950 SUMO
Ktm-mangan skrev:
Plockade bort min egr för 2 veckor sedan på min 640 -04:a,beställde en plugg och en kopparbricka,ska pluggas på 2 ställen,en plugg i cylindern (den du får köpa)kostar 15 kr,sen en plugg vid insuget,tror det ska finnas en skruvplugg som passar där,jag tog en vanlig gummiplugg så länge,själva egr:en är bara o skruva bort gjorde faktiskt en hel del skillnad tycker jag!:)

trollhätan ser ja då kanske du har fått lite hjälp av en ja känner som heter Fredrik som hjälpte mig o få liv i min förra hoj en ktm duke!! han själv har ju ett par husabergare!! vart köpte du pluggar o dylikt då??

mvh markus

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
EGR? Vad fyller den/det för funktion? Bra/dåligt att ha en frånkopplad?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
CayLe skrev:
EGR? Vad fyller den/det för funktion? Bra/dåligt att ha en frånkopplad?

Enbart för buller/avgasrening. De är tvungna att sätta ditt sånt skit nu när reglerna börjar bli hårdare på hojar!

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
EGR=Exhaust Gas Recirkulation. Återcirkulerar en del av avgaserna in i motorn igen. Motorn får en kallare förbränning och NOx halten sänks. Sitter mig veterligen inte på MC.

Däremot sitter ofta ett Pulsairsystem som pytsar in lite luft i avgassystemet. Detta skapar en efterförbränning av CO och HC. Systemet sabbar pulsationseffekten i grenröret ganska rejält. På bil kan man räkna med ca 7% effektförlust.

Ta bort -plugga! Det gör en märkbar skillnad!

pilsner

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Pilsner skrev:
Däremot sitter ofta ett Pulsairsystem som pytsar in lite luft i avgassystemet. Detta skapar en efterförbränning av CO och HC.

Var skapas denna efterförbränning?
Luften pumpas in i avgasröret men det finns ingen tändanordning där.
Eller räknar man kallt med att hettan i röret & på avgaserna skall antända gasblandningen en extra gång?
För min egen del låter det mest som att man använder en luftpump för att dryga ut/blanda ut avgaserna... :rolleyes:

Ktm-mangan

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
KTM 950 SM 06 såld,ktm 660-06såld,Superduke -08
Japp stämmer fint Fredrik har varit med o mekat lite med den hojen men inte egr:en,umgås en del med han ute o åker o så,Jag köpte pluggen o kopparbrickan på på Bike fick vänta på dom i 5 veckor dock dom va slut i österrike men till slut så kom dom,ska gå dit o beställa den där skruven som ska sitta i insuget,såg att d sitter sådana på 02:eek:rna!

Smile

A HÅLL ÅPP
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Katana 1100
Ktm-mangan skrev:

På vilken årsmodell började de med EGR på 640:n :confused:

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
motardnisse skrev:
Enbart för buller/avgasrening. De är tvungna att sätta ditt sånt skit nu när reglerna börjar bli hårdare på hojar!

Det är väl bara kåtm som har sånt där snorkelpaket på hojarna? :va

Jason

Make yourself
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld!
Slangen som går upp till ramen, vad gör man med hålet där? Plugga?

Ktm-mangan skrev:

Staffan

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
KTM 660 -04
För att plugga ramen så går det alldeles utmärkt att
använda pluggen som sitter på vänster sida på
luftburken.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...