660 som är omöjlig att starta

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
05, Honda Hornet 600
Rubriken säger allt.
En ny 05:a som jag i helgen kickat mig några kilo lättare på att utan att få igång den. Jag har testat det mesta känns det som, med chok, utan chok, med varmstart, utan varmstart. Jag har varit här å läst lite med för att få tips men inte fått till det.
Den startade en gång när vi sprang i gång den på 4:an i en nedförsbacke. Tänkte att jag då skulle varmköra den å testa igen. Men inte heller efter att hojen blivit varm gick den att få igång :mad:

Mcmekanikern på stället jag köpte hojen kunde få igång hojen relativt lätt, men för mig går det bara inte :confused: Har låtit några polare som åkt hoj testa och inte heller dom får till det.
Jag tänker startgas, andra förslag?? Förutom att sälja hojen då, vilket iof kan bli aktuellt om det visar sig att den fortsätter vara lika svårstartad.

/T

DunderDan

Snart ere vår!!
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
Söker...
bratwurst skrev:
2485823 Rubriken säger allt.
En ny 05:a som jag i helgen kickat mig några kilo lättare på att utan att få igång den. Jag har testat det mesta känns det som, med chok, utan chok, med varmstart, utan varmstart. Jag har varit här å läst lite med för att få tips men inte fått till det.
Den startade en gång när vi sprang i gång den på 4:an i en nedförsbacke. Tänkte att jag då skulle varmköra den å testa igen. Men inte heller efter att hojen blivit varm gick den att få igång :mad:

Mcmekanikern på stället jag köpte hojen kunde få igång hojen relativt lätt, men för mig går det bara inte :confused: Har låtit några polare som åkt hoj testa och inte heller dom får till det.
Jag tänker startgas, andra förslag?? Förutom att sälja hojen då, vilket iof kan bli aktuellt om det visar sig att den fortsätter vara lika svårstartad.

/T
Lämna in den, det måste de ju ta på garanti.....

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
bratwurst skrev:
2485823 Rubriken säger allt.

/T

Vid kallstart änvänder jag choken. Drar in dekompen för att komma förbi kompresionstakten, släpper dekompen och kickar sakta ner mot fotpinnen. När du känner att kicken studsar tillbaka mot stöveln släpper jag upp kicken en bit och stampar till. Detta funkade klockrent för mig. Inget klickande att bry sig om.
Har den surat ner sig efter idogt kickande så är ett bra tips att dra in dekompen, ge full gas och kicka runt motorn en 5 ggr för att lufta den.

Lycka till!

bratwurst

Gick med
13 Jun 2006
Hoj
05, Honda Hornet 600
Rasorblade skrev:
2485852 En dum fråga....men du har bensin i och du har satt på bensinkranen på "on" :va

Hehe.. jodå, jag har även testat on och reserv läget i fall det skulle vara lite för lite med soppa.

Aphex, jag ska testa din metod.

DunderDan, jo det är ju sista utvägen.

När stypningarna tas ur, måste man justera nått i förgasaren då, ändra nån inställning eller så? Funderar på om de är nått dom glömt göra med den innan leverans.
Kan inställnings skruven för bränsleblandningen har rört sig under färd? Finns det ingen "idiotsäker" inställning man kan testa? Det står ju faktiskt i manualen att tomgångsinställningarna kraftigt påverkar hur lättstartad den är.

bratwurst

Gick med
13 Jun 2006
Hoj
05, Honda Hornet 600
Suomalainen skrev:
2486000 Har inte 640:in el-start...

Jaja.. jag har inte hunnit ändra infon :arsele

Det är en 660 med kick jag inte får igång och ingen 640 med elstart.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
bratwurst skrev:
2486055 Jaja.. jag har inte hunnit ändra infon :arsele

Det är en 660 med kick jag inte får igång och ingen 640 med elstart.

Kanske får byta tillbaka till 640...? :tungan

Får meken igång den relativt lätt så är det iaf inget fel på hojen, har du ställt kolven i rätt läge och sånt så ska det bara vara att kicka utav h-lvete... Du får absolut inte gasa samtidigt som du kickar.

bratwurst

Gick med
13 Jun 2006
Hoj
05, Honda Hornet 600
Suomalainen skrev:
2486077 Kanske får byta tillbaka till 640...? :tungan

Får meken igång den relativt lätt så är det iaf inget fel på hojen, har du ställt kolven i rätt läge och sånt så ska det bara vara att kicka utav h-lvete... Du får absolut inte gasa samtidigt som du kickar.

Hehe.. ja du kanske har rätt, det är inga större fel på 640.

Men det kan ju inte vara rimligt att tillverka en cykel som 1 person utav 10 kan kicka igång! Det är ju kass kvalite i så fall, borde ju inte få säljas.

Ps. Hur gör du Suomalainen för att vara säker på att kolven är i rätt läge?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
bratwurst skrev:
2486092
Men det kan ju inte vara rimligt att tillverka en cykel som 1 person utav 10 kan kicka igång! Det är ju kass kvalite i så fall, borde ju inte få säljas.

Kanske är omvänt, 1 av 10 lyckas inte kicka igång den?
Inte vet jag, men min m fl hojar går igång på första ibland andra kicken.
Varm som kall.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
bratwurst skrev:
2486092 Hehe.. ja du kanske har rätt, det är inga större fel på 640.

I avstrypningskitet så är det munstycke, nål,gnistgallret i dämparen och trottelstoppet. Är du säker på att meken har tagit bort allt?
Jag trampar försiktig tills jag hör det lilla klicket och sen låter jag kicken vara i högsta läget för att sedan trampa ner hela vägen då borde det inte vara några problem.
Allt handlar om teknik, visste dina kompisar hur man kickar en enstånka?

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
bratwurst skrev:
2486092 Hehe.. ja du kanske har rätt, det är inga större fel på 640.

Kickar lite lungt tills jag hör klicket, petar fram kolven liiiite till. Sen trampar man till! Är den kall så ut med choken och så brukar jag ge full gas 2 ggr innan trampet... BRRAPPP! :yoparty

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
Innan hojen är inkörd kan den vara lurig att starta och när du väl fått den att starta så vill den gärna stanna=)
Det blir lättare med tiden!

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Kolla Kicka 660-tråden om du inte tidigare kan kicka (eller ändå). Om du kan kicka och har kickvana polare och den vägrar starta ändå så är det ju skumt. Jag hade min hoj stående från november till mars förra året utan att starta eller tömma förgasaren och den vägrade gå igång (kanske inte så konstigt). Startade till sist med startgas.

bratwurst

Gick med
13 Jun 2006
Hoj
05, Honda Hornet 600
skoteridioten skrev:
2486243 Kanske är omvänt, 1 av 10 lyckas inte kicka igång den?
Inte vet jag, men min m fl hojar går igång på första ibland andra kicken.
Varm som kall.

Av 5 personer som kickat så har 1(meken) fått igång den. Så ok 1 av 10 var väl en överdrift.

Hade för länge sedan en Yamma 600TT som man kickade, men då kunde man ju göra det med stödet nere, var inte lika mycket teknik där.
Polaren har en 660 04:a Den får både han å jag igång.

Det sägs ju att den ska bli lättare när den är inkörd, snackar vi 100 mil då eller??

Det jag kan tänka mig att jag själv är dålig på är att få kolven i rätt läge. Klicket som ni pratar om, är det markant och tydligt, eller bara nått som känns i foten?

bratwurst

Gick med
13 Jun 2006
Hoj
05, Honda Hornet 600
Suomalainen skrev:
2486560 Klicket hörs väldigt tydligt, kicka runt (utan decomp) lungt så kan du inte missa klicket...

Jag kanske väger för lite(ca 80) men jag tycker det är SKITSVÅRT att kicka runt utan att ha tryckt in decompen. Helt utan decomp är den stenhård.

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
bratwurst skrev:
2486577 Jag kanske väger för lite(ca 80) men jag tycker det är SKITSVÅRT att kicka runt utan att ha tryckt in decompen. Helt utan decomp är den stenhård.

Såklart det blir tungt om kolven ligger fel "i kompressions steget"

Så dina kompisar var inte vana att kicka eller hur?

bratwurst

Gick med
13 Jun 2006
Hoj
05, Honda Hornet 600
Gnutten skrev:
2486742 Såklart det blir tungt om kolven ligger fel "i kompressions steget"

Inte 660. Men saker från japan har alla kickat på. Österrikare väger väl mer än Japaner :tungan

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Yamaha R6
Gnutten skrev:
2486742 Såklart det blir tungt om kolven ligger fel "i kompressions steget"

Någon kickfantast är man kanske inte men har iaf haft en ttr 600, Xr650 +den nuvarande ktm:n.
Min går igång när både jag och "korven" kickar men hans är tvärdöd hostar inte ens till.
så alla experter hjälp honnom nu jag vill ha någon att åka med.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept