660 som är omöjlig att starta

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Har du fått fyr på maskineriet än? Jävlades också någon dag innan jag kom på hur den ville bli behandlad. Någon här sade att det är en "invigningsritual" man går igenom :)
 

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Örebro
Hoj
05, Honda Hornet 600
Aphex skrev:
2490110 Har du fått fyr på maskineriet än? Jävlades också någon dag innan jag kom på hur den ville bli behandlad. Någon här sade att det är en "invigningsritual" man går igenom :)

Det är snarare 3 dagar nu för min del..

Inga större framgångar tyvärr. Den hoppade igång och tände några gånger, men då höll den på å dö, så vi skyndade å gav lite gas å då tvärdog den!

Efter det fick vi inget mer fjutt i den av kickandet.

Så vi sprang igång den i en nedförsback på 3:an med en polare sittandes bakpå för att den skulle få fäste. Vi fick göra några försök. När den väl tände höll polaren på att ramla av :D
Hojen hade då skitdålig tomgång och dog när man släppte gasen. Så nått är ju lite galet. Vi skruvade upp tomgången ganska mycket å så gav jag mig ut å körde ett par mil. Efter det så tänkte jag testa att starta den varm, men det var helt lönlöst. Även med varmstartsknappen.

När kicken känns stenhård (när den är på väg upp för komprimering förmodligen) då brukar jag hålla inne decompen och gå för bi det läget en liten bit å sen släppa upp kicken å decompen å kicka till, är det ett korrekt?

Endel skriver ju att dom kickar igenom en gång, men vilket läge har ni kolven i när ni börjar kicka igenom. För är det då den börjar bli hård så har ni ju faktiskt kolven i ett annat läge än mig genom kick fasen.

Är en 660 utan stypningar mer svårstartad än en med? För i sånt fall skulle man kunna sätta i strypningarna och köra in den, men det kanske varken gör till eller från?
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Det är inte helt lätt att rulla igång direkt. Testade i en brant backe på 3:an, hoppade till lite fint på sadeln och den nästan tvärnitade och gav några stackars hostningar som svar :D
Som sagt så anv jag dekomp endast för att gå förbi. Sen släpper jag den och kickar sakta ner så den nästan slår emot fotpinnen. Där någonstans vill kicken fjädra tillbaka. När den gjort det släpper jag upp kicken till "tio över" så att säga och stampar till vänligt men bestämt. Inget mer att tänka på!
 
Last edited:

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
bratwurst skrev:
2491178
Är en 660 utan stypningar mer svårstartad än en med? För i sånt fall skulle man kunna sätta i strypningarna och köra in den, men det kanske varken gör till eller från?

NEJ! Med strypningarna går en 660 som en påse nötter + att den blir svårstartad. Utan strypningar och med rätt kickteknik är en 660 hur lättstartad som helst.
Ett problem på nya stånkor brukar kunna vara att just tomgången är för lågt ställd och då går det f-n inte att få igång dom. När ni fick igång den, rykte det svart ur avgasröret? Gick den bra när du körde? Smällde den mycket vid gasavslag?
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
bratwurst skrev:
2491178 Endel skriver ju att dom kickar igenom en gång, men vilket läge har ni kolven i när ni börjar kicka igenom. För är det då den börjar bli hård så har ni ju faktiskt kolven i ett annat läge än mig genom kick fasen.

Ingen aning om hur kolven ligger när jag kör med decompen, när jag startar drar jag alltid in decompen och kickar igenom en eller två ggr så jag kollar aldrig om det är trögt innan.
In med decompen dra ner kicken en eller flera ggr, när kicken är längst ner stanna och släpp ut decompen, släpp upp kicken och stampa till ordentligt och ÄNDA NER, inte bara snärta.
Denna metoden kör jag och det funkar utmärkt.

Det är ju iofs möjligt att det kanske är något problem med din hoj men då får du väl ta den till verkstaden så dom får kolla eller visa hur du ska göra
 

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Örebro
Hoj
05, Honda Hornet 600
Ebbe skrev:
2491290 NEJ! Med strypningarna går en 660 som en påse nötter + att den blir svårstartad. Utan strypningar och med rätt kickteknik är en 660 hur lättstartad som helst.
Ett problem på nya stånkor brukar kunna vara att just tomgången är för lågt ställd och då går det f-n inte att få igång dom. När ni fick igång den, rykte det svart ur avgasröret? Gick den bra när du körde? Smällde den mycket vid gasavslag?

Nja, jag satt ju uppe på när den puttades igång och hade ju lite dålig sikt bakåt så om det kom svart vet jag inte. Ingen annan sa nått heller. Hojen gick bra förutom att tomgången var så låg att den dog när man släppte gasen. Nån smäll kan det ha kommit vid gasavslag men inte så jag tänkte på det eller störde mig.
Tomgången justerades sen när den var varmkörd. Men hojen startade inte lättare för det när den var varmkörd.

Men skam den som ger sig!
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Åk till en verkstad och fråga mekanikern om det är nåt galet eller om det är du som har tokfel teknik och be han i så fall visa.
 

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Örebro
Hoj
05, Honda Hornet 600
Emmi skrev:
2491423 Åk till en verkstad och fråga mekanikern om det är nåt galet eller om det är du som har tokfel teknik och be han i så fall visa.

Jo jag ska ge det några mer försök, sen om den inte startar får det bli att man tar hojen till nån som får visa hur man gör eller som kan kolla om nått är galet(på mig eller hojen:tungan ).
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Tror som andra att nåt är felinställt på den, den verkar ju tjyva när den väl är igång också. Är den korrekt inställd ska du inte behöva leta efter klicklägen hit o dit heller, bara att trampa genom. Startar den inte på första så startar den på andra.
 

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04
Det brukar funka att kicka som en galning också, hjälpte mig efter jag precis köpt hojjen och kickat cirka 15-20 minuter. Nu går den igång på första kicken. Allt handlar om teknik och att motorn blir lättare att få igång efter man kört några mil. Men din verkar skummt svår :va
 

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
haninge
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
jag säger ju att det är nåt "knas"..... kolla om cykeln är strypt eller inte...... ställ sedan in förgasaren som det står i boken......
om ni bara får igång den på rull, så tyder det på att nått e fel.....
ta en dag eller två för att ställa in ventiler och fugge...... det tar ett tag men det är värt det...... lovar.....
d e viktigt att du har rätt munstycken, att bränsle/luftblandningen är bra, tomgången är rätt..... faan det är ju en en-stånka på 660 kubik. som snurrar typ 2 varv på en kick..... klart allt måste stå rätt......
kan du inte själv...... be en kompis med lite erfarenhet av motorer...... så klarar ni det där.... läs manualen.....

lycka till.....:tummenupp
 

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Örebro
Hoj
05, Honda Hornet 600
sacsters skrev:
2493311 jag säger ju att det är nåt "knas"..... kolla om cykeln är strypt eller inte...... ställ sedan in förgasaren som det står i boken......
om ni bara får igång den på rull, så tyder det på att nått e fel.....
ta en dag eller två för att ställa in ventiler och fugge...... det tar ett tag men det är värt det...... lovar.....
d e viktigt att du har rätt munstycken, att bränsle/luftblandningen är bra, tomgången är rätt..... faan det är ju en en-stånka på 660 kubik. som snurrar typ 2 varv på en kick..... klart allt måste stå rätt......
kan du inte själv...... be en kompis med lite erfarenhet av motorer...... så klarar ni det där.... läs manualen.....

lycka till.....:tummenupp

Strypningarna togs bort vid innan leverans.
Ursäkta okunskapen men är fugge slang för förgasare?
Borde inte ventilerna stå rätt från fabrik? Bränsle/luftblandningen har jag kollat å den stämmer med manualen, 2 varv ut från bottenläget.

Puttade igång hojen i går och noterade att tomgången var väldigt låg, den är fin när hojen är varm dock. Så jag tänkte att den ville ha fetare blandning å drog ut choken men då steg varvet för mycket för att vara rimligt vid åkande.

Kan det vara så taskigt utan chok har man för snål blandning och med chok har man för fet blandning?

En sak till som jag noterat är att hojen "rider" lite på gasen. Gasar man till och släpper så sjunker inte gasen omedelbart utan behåller högre varv ett tag. Vad kan det bero på? Tyder det på att nått är galet inställt?

/T
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
bratwurst skrev:
2493894
En sak till som jag noterat är att hojen "rider" lite på gasen. Gasar man till och släpper så sjunker inte gasen omedelbart utan behåller högre varv ett tag. Vad kan det bero på? Tyder det på att nått är galet inställt?

/T
För litet lågfartsmunstycke.Testa att skruva ut blandskruven 1/2-1varv till.Lågfartmunstycke och blandskruv arbetar parallellt.
 

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Örebro
Hoj
05, Honda Hornet 600
Åmotar´n skrev:
2493934 För litet lågfartsmunstycke.Testa att skruva ut blandskruven 1/2-1varv till.Lågfartmunstycke och blandskruv arbetar parallellt.

Hur kan det vara förlitet från fabrik? Eller är det nått som borde bytts vid avstrypningen. Nått munstycke är iaf urplockat, för jag fick ju med alla strypgrejerna.
Ska testa att skruva ut bränsle/luft-blandnings skruven lite, då kanske den får stabilare(något högre) tomgång vid kallmotor också?

/T
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
bratwurst skrev:
2493894

En sak till som jag noterat är att hojen "rider" lite på gasen. Gasar man till och släpper så sjunker inte gasen omedelbart utan behåller högre varv ett tag. Vad kan det bero på? Tyder det på att nått är galet inställt?

/T

Det är ett vanligt "fel" på 660n, brukar försvinna när de är inkörda ordentligt. Så låt det vara så försvinner det.
 

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
bratwurst skrev:
2493894
En sak till som jag noterat är att hojen "rider" lite på gasen. Gasar man till och släpper så sjunker inte gasen omedelbart utan behåller högre varv ett tag. Vad kan det bero på? Tyder det på att nått är galet inställt?

/T

Som Emmi sa, helt "normalt" på en ny storstånka. Mina 3 nya stånkor har alla varit lite så, vissa mer än andra. 660'n var värst. Det släpper efter ett tag. Irriterande som fan dock.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
bratwurst skrev:
2494037 Hur kan det vara förlitet från fabrik? Eller är det nått som borde bytts vid avstrypningen. Nått munstycke är iaf urplockat, för jag fick ju med alla strypgrejerna.
Ska testa att skruva ut bränsle/luft-blandnings skruven lite, då kanske den får stabilare(något högre) tomgång vid kallmotor också?

/T

Original sitter 45 vill jag minnas som även oftast sitter kvar efter avstrypning men bör bytas till ett 48
 

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Örebro
Hoj
05, Honda Hornet 600
Cervantes skrev:
2494134 Original sitter 45 vill jag minnas som även oftast sitter kvar efter avstrypning men bör bytas till ett 48

Påverkar det startegenskaperna??
 

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R
bratwurst skrev:
2496620 Påverkar det startegenskaperna??


Shit kan du fortfarande inte köra??

Den ska gå att köra direkt från fabrik, men som jag tidigare nämnt så är dom kinkika i början (typ 50 mil kanske).
Gå tillbaks till säljaren och be dom kika på hojen.
Eller:
Lyft sadeln, ta gärna bort tanken också och kolla så att inget ligger ivägen för insuget, kolla så att förknasaren sitter som den ska och inte drar tjyvluft. Är du lite grand händig skruva loss underdelen på förknasaren och skruva loss lgf munstycket och kika så det verkligen är bytt till 45 vid avstrypning, annars sitter det nog ett 42 på.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
bratwurst skrev:
2496620 Påverkar det startegenskaperna??

Ja, det gör det. Min husa smällde som fan på avslag och någon tipsade mig om att byta till större lågfartsmunstycke. Det gjorde jag och problemet vart bättre, det jag även fick erfara var att hojen ALLTID måsta startas utan choke efter det, både varm som kall. Så uppenbarliegn påverkar det startegenskaperna.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top