690 Duke mot ER-6N

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Hoj
.
MT-07 ger sig också in i matchen. Jag har missat denna hoj lite när jag letat.
Får ruggigt billiga försäkringspremier både på ER6 och MT-07 via Svedea. Nästan hälften av premien på en duke!

Ni som kört en MT-07:a, kommentera gärna hur ni upplever den!

View attachment 423809
Den kom väl ganska nyligen? Får du verkligen en sån för 40 000? :va
Annars snygg hoj, föredrar den över XJ6 i alla fall :kär

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Roliga 100mil? Om ja, KTM!

Tråkiga 100mil? Om ja, Yama eller suka!

Men det är bara mitt tycke.

Men bäst att du själv testar dom tre :tummenupp

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Från 2012 har er 6 elektronisk startspärr. Jag tror har det också.
Ktm 690 och mindre har det tyvärr inte. Dom har blivet busumgarnas favorit. Dom funkar fint att köra omkring med som en moped i bostadsområdena.

Det påverkar försäkringspremien negativt för KTM. Sedan tillkommer att många leker med sin ktm.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Köpte,en 690 Duke till denna säsong och har inte kört så mycket. Mest pendlat till jobbet och där är den inte så jättekul om det är raksträcka. Så jag satt och funderade på en mt-09. Men sen körde jag Knix med Duken och fan va kul den är så nu vill jag inte byta. Ta dig en funderare på hur dina 100 mil kommer se ut. Har du små slingriga vägar där du bor eller blir det nån gång till jobbet eller över till en kompis och fika så är inte duken optimal. Men kör du på kostigar är duken underbar. Om du sen har haft en sv1000 tidigare ska du nog inte titta på mt-07 som är för klen

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Hoj
ER6N -15
Om du sen har haft en sv1000 tidigare ska du nog inte titta på mt-07 som är för klen

Fast nu är det ju så att MT07 är effektstarkast av de tre jag nämnt i tråden :). Men visst, de kommer ju inte på långa vägar upp i samma effekt som SV:n.

MT07: 74,8 hk.
ER6N: 72 hk.
690 Duke: 67 hk.

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Hoj
Japan
effekt / vikt - förhållandet är ju dock till dukens fördel vad jag vet. Sen mt07.. sen ett rejält hopp ner till er6?!

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Hoj
ER6N -15
effekt / vikt - förhållandet är ju dock till dukens fördel vad jag vet. Sen mt07.. sen ett rejält hopp ner till er6?!

Stämmer det. Effekt/viktförhållanden (fulltankad):

690 Duke: 67 hk / 160 kg = 0,419 (använde vikt 0,75 kg/l på soppan)
MT07: 74,8 hk / 182 kg = 0,418
ER6N: 72,1 hk / 206 kg = 0,35

Specs tagna från märkenas hemsidor.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Glöm inte ordet körbarhet...

En twin har ofta ett bredare effektregister än en stånka. Om man bara tänker effekt / vikt då förenklar mam för mycket. I praktisk körning kan en er 6 mycket väl vara lika snabb eftersom den har ett bredare register där den drar ordentligt.

Vad gäller bankörning så är Knix på gokartbana ett specialfall som inte säger mycket om motorcyckelns högfartegenskaper. En vanlig bana typ Kinnekulle ger en bättre bild av motorcycklarnas egenskaper eftersom ingen landvägs motorcyckel är optimerad för " hårnålskurvor" av stabilitetskäl.

Egon-67

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Hoj
Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
Förnuftet kanske säger ditt och datt ang. prestanda och vikt etc. Man kan nagelfara tekniska specifikationer och göra kloka analyser i all oändlighet. Men det är som i alla kärleksaffärer.....man måste lyssna på hjärtat.

Har kört hoj i olika former i över 40 år, men köpte en KTM 690 Cup (dvs en ren banhoj med 80 pållar och ca 10 kg lättare mot 690R). Å jag är förälskad! Min första hoj i livet med lite motard stuk. Så jävla rolig och otroligt lättkörd. Å enormt tryck i motorn! Drar som en kanon från 4500 rpm till 8000. 2015-09-13 12.12.17.jpg Så om du inte skall ut och åka lite längre touring sträckor ger Duken säkert mest nöje per krona.
Men detta är min personliga åsikt. Provkör är mitt råd och låt hjärtat bestämma..:)

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Jag gick från Superduke till 690 Duke R och av alla mina 17 hojar jag haft är lillduken den bästa jag haft... :tummenupp:yoparty

Kan väl tillägga att jag kört de två senaste modellerna av ER-6 och de är inte närheten av Duken...

Men smaken e som baken..

Last edited:

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Hoj
ER6N -15
Det som avgjorde var till slut det ekonomiska. Visst budgeten sprack men den är billig att äga. Måste erkänna att utseendet spelade viss roll också. Tycker ER6:an är snyggare än Duken.

Nu ska jag ut å åka! :kär

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Det som avgjorde var till slut det ekonomiska. Visst budgeten sprack men den är billig att äga. Måste erkänna att utseendet spelade viss roll också. Tycker ER6:an är snyggare än Duken.

Nu ska jag ut å åka! :kär

Grattis till hojen.

Själv konstaterar jag bara att vi inte är överens om att ER6:an skulle vara snyggare. Jag själv hade valt Duken "alla dar i veckan"

I övrigt är vi överens om att ER6:an gissningvis kommer att vara billigare att äga......................men snyggare :va

antonkg

Fartdåre
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Suzuki GSR 600
Grattis till hojen.

Själv konstaterar jag bara att vi inte är överens om att ER6:an skulle vara snyggare. Jag själv hade valt Duken "alla dar i veckan"

I övrigt är vi överens om att ER6:an gissningvis kommer att vara billigare att äga......................men snyggare :va

Vet inte på vilken planet dem tycker er6an är snyggare.. Hade också valt "dukken" alla dagar i veckan... :krama

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Hoj
ER6N -15
Grattis, hoppas du blir nöjd. så när du säljer ER6:an får du väl köpa en Duke..

Är riktigt nöjd. Riktigt härlig hoj:tummenupp! Och visst, detta lär inte vara sista hojen jag köper. Mkt möjligt att jag sneglar åt KTM nästa gång det blir dax att byta.

Edit: Har redan kört 50 mil på en vecka....Som jag skrev tidigare så brukar jag köra ca 100 mil på en hel sommar. Iofs. nyhetens behag också, men jag trivs jävligt bra på hojen!

Sen är ju försäkringspremien i klass med vad jag hade på Intrudern. 1550:- hel/hel med xl-skydd eller vad det hette, typ nonstopförsäkring, får jag punka eller soppatorsk äre bara att ringa så blir jag hämtad. Kawwa märkesförsäkring:tummenupp:tummenupp

Last edited:

antonkg

Fartdåre
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Suzuki GSR 600
Är riktigt nöjd. Riktigt härlig hoj:tummenupp! Och visst, detta lär inte vara sista hojen jag köper. Mkt möjligt att jag sneglar åt KTM nästa gång det blir dax att byta.

Edit: Har redan kört 50 mil på en vecka....Som jag skrev tidigare så brukar jag köra ca 100 mil på en hel sommar. Iofs. nyhetens behag också, men jag trivs jävligt bra på hojen!

Sen är ju försäkringspremien i klass med vad jag hade på Intrudern. 1550:- hel/hel med xl-skydd eller vad det hette, typ nonstopförsäkring, får jag punka eller soppatorsk äre bara att ringa så blir jag hämtad. Kawwa märkesförsäkring:tummenupp:tummenupp

Glad för din skull! Huvudsaken är att DU är nöjd. :krama

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...