6e växel bakhjulsåk

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Swedie skrev:
Det är teknik och inget annat. Bästa sättet att fatta galoppen är att cykla på din mtb och försöka wheelia på högsta växeln vid 10km/h. Då förstår du att det krävs att allt är synkat för att du ska komma upp på bakhjulet.
Detdär kan jag intyga! Att träna på vanlig cykel hjälper mer än man tror!!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Swedie skrev:
På min 02 R1 kunde jag dra upp den på 6an utan att studsa den.. jag fick dock ligga i 250km/h o hjälpa rejält.

Var det inte du som på allvar hävdade att du körde 0:56 runt Sviestad? På första försöket och med en gathoj. Och med Peter Lindén som ledsagare. Det visade sig sedan stämma ganska illa med verkligheten.

Nu verkar det vara dags för en ny rövarhistoria:

I 250 på sexan tar upp din R1:a på bakhjulet...

:hihi

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Nyteknik skrev:

En kompis tar upp sin på 6:an i 220 och det finns på film, man ser iofs inte att det går 220 men att det går jävulskt fort. Varför skulle Swedie ljuga?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Nyteknik skrev:
Var det inte du som på allvar hävdade att du körde 0:56 runt Sviestad? På första försöket och med en gathoj. Och med Peter Lindén som ledsagare. Det visade sig sedan stämma ganska illa med verkligheten.

Nu verkar det vara dags för en ny rövarhistoria:

vi får ju se nästa år vem som får äta upp vad man sagt.

Vet inte om det var 250km/h jag körde när jag peta upp den iofs... men i MPH var det 140mph... umh! okej, ska räkna nu.. 140*1.6 = 224km/h... eh? kanske inte 250 då.

Detta var även utan att koppla upp den. Ren gas och jucka upp skiten. ORIGINAL DREVNING.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Rigge skrev:
Jag tycker det funkar ganska bra att åka i lagom fart på den växel man nu ska upp på, ge full spätta och slita upp utav helvete samtidigt som man kastar sig bakåt. Då kommer man upp en liten bit å sen tar vinden tag i en och sköter resten.

det där funkar tyvärr inte för mig. har försökt det en massa gånger, men en kombination av att min hoj för svag motor och för mycket liggande sittställning gör att det inte funkar.

jag har provsuttit zx9r, zx6r, R1 och på dessa hojar sitter man rätt annorlunda än på min gammelgixxer. man ligger verkligen som fan på gixxern om man jämför. hur upprätt och bakåtlutat man än försöker sätta sig så går det liksom inte. man kan ju inte luta sig mer bakåt än armarna räcker :)
skulle jag sätta dit ett crosstyre på min så att jag når styret även om jag sitter mer upprätt tror jag att det skulle gå bättre

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
bmwjohan skrev:
det där funkar tyvärr inte för mig. har försökt det en massa gånger, men en kombination av att min hoj för svag motor och för mycket liggande sittställning gör att det inte funkar.

jag har provsuttit zx9r, zx6r, R1 och på dessa hojar sitter man rätt annorlunda än på min gammelgixxer. man ligger verkligen som fan på gixxern om man jämför. hur upprätt och bakåtlutat man än försöker sätta sig så går det liksom inte. man kan ju inte luta sig mer bakåt än armarna räcker :)
skulle jag sätta dit ett crosstyre på min så att jag når styret även om jag sitter mer upprätt tror jag att det skulle gå bättre

Allt har med teknik att göra... din hoj är säkert kapabel till mer än du tror. Låna ut den till nån bakhjulsguru å se vad han kan göra.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Swedie skrev:
okej.. 90% kanske var för högt. Men du ska iaf inte gå till noll gas. gå till 50% ... testa dig frammåt. Inte noll iaf.

Det är teknik och inget annat. Bästa sättet att fatta galoppen är att cykla på din mtb och försöka wheelia på högsta växeln vid 10km/h. Då förstår du att det krävs att allt är synkat för att du ska komma upp på bakhjulet.

jag cyklade som fan på bakhjulet när jag var liten, men jag kan inte göra det nu för jag har en jävla massa knäskador vilket gör att jag får skitont ifall jag trampar till så kraftigt som man måste för att få cykeln att stegra sig.

jag tränar dock på min 250 cross istället. den studsar jag upp utan problem på trean. har faktiskt inte provat på fyran men det går säkert bra på den växeln också. men på crossen har man så bra sittvinkel. man kan sätta sig långt bak och fortfarande sitta helt upprätt. det underlättar mycket tycker jag.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Swedie skrev:
bmwjohan, din hoj är ett as att få upp på bakhjulet.

har du provat med en sån som jag har? hur gick det? vilka växlar lyckades du studsa upp den på? du menar väl att den är svår eller?

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Rigge skrev:
Allt har med teknik att göra... din hoj är säkert kapabel till mer än du tror. Låna ut den till nån bakhjulsguru å se vad han kan göra.

jag och swedie bor ju i samma stad och jag lånar gärna ut hojen till han och ställer mig i vägkanten och kollar när han studsar upp den. det vore inspirerande :tummenupp

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
bmwjohan skrev:
har du provat med en sån som jag har? hur gick det? vilka växlar lyckades du studsa upp den på? du menar väl att den är svår eller?
lol, det var inte min hoj ... jag testade även en GSXR1100 .. inte alls min smak. Alldeles för lång hoj.. jag testade dock bakhjula lite med godkännande av ägaren och jag var helt paff över hur dåligt den wheela. 1an går den ju upp på.. tvåan är väldigt lång växel vad jag kom ihåg och du behöver komma upp i fart för att wheela.

bmwjohan, om du bor i samma stad kan du väl skriva det i din profil..alltså "Eskilstuna".

Det är lite olika teknik för varje hoj, så bara för att jag kan på en hoj är det inte säkert att jag kan direkt på en annan. så var inte deppig om jag nu försöker på din hoj nästa år och den inte går upp på första försöket.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Min ZXR som saknar en hel del kusar mot för din och har ganska mycket mera övervikt är jag övertygad om att ja skulle kunnat studsa upp på 2:an, men när den kom upp en bit så rasslade det till i lådan och så trillade den ner igen :gråta

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Hmmmm om jag inte missminner mig så var gaffeln ganska slut på CBRen du hadde.... :D
Så där av den snygga studs effekten innan den gick upp!

Men snyggt var det.....
Och ja det är på riktigt....

Swedie fick smeknamnet Lille skutt på Potatoes sidan efter den manövern... :lol :lol

Kanske man kan få en kurs av herrn i sommar???
Då ingår en test körning av min nybyggda motor i min blade... :tummenupp
Men med den slår du väl runt! :gråta

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
hur går detta ihop, vad för knä skada klarar inte MTB på baxx men cross??
jag har själv utslitna knän, känner igen det med MTB och skulle aldrig fixa cross.
alltså, det där lät som gnäll, men inte alls, jag vill bara hör vad det är, och vad du gör för att bli bättre.
i övrigt tror jag på filmen.
bmwjohan skrev:
jag cyklade som fan på bakhjulet när jag var liten, men jag kan inte göra det nu för jag har en jävla massa knäskador vilket gör att jag får skitont ifall jag trampar till så kraftigt som man måste för att få cykeln att stegra sig.

jag tränar dock på min 250 cross istället. den studsar jag upp utan problem på trean. har faktiskt inte provat på fyran men det går säkert bra på den växeln också. men på crossen har man så bra sittvinkel. man kan sätta sig långt bak och fortfarande sitta helt upprätt. det underlättar mycket tycker jag.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Han fick till och med upp min Ducati på 4:an, och sen har jag även suttit bakom honom när han har kört på femman på motorvägen så jag kan garantera att det funkar.... En Ducati är bra mycket slöare än en cbr900 på högre varv....

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
R2 skrev:
hur går detta ihop, vad för knä skada klarar inte MTB på baxx men cross??
jag har själv utslitna knän, känner igen det med MTB och skulle aldrig fixa cross.
alltså, det där lät som gnäll, men inte alls, jag vill bara hör vad det är, och vad du gör för att bli bättre.
i övrigt tror jag på filmen.

jag har problem med mina knäskålar. knäna är inte utslitna utan knäskålarna sitter fel helt enkelt. dom går ur led utåt. högerknät har jag opererat. dom skar bort hela knäskålen, muskelfästen, senor och allt och flyttade den. kunde inte röra mig på tre månader typ.
mina knäskålar har blivit dåliga för att jag har stretchat en massa split på fel sätt när jag var mindre. jag kollade på bloodsport med jean claude, du vet när han sitter i split mellan två stolar. så jävla coolt. jag tränade som en tok för att kunna sitta så. jag klarade det tillslut men förstörde typ senorna på insidan knäna.

jag måste förtydliga lite här märker jag. när jag kör cross/enduro kör jag inte på bana och hoppar en massa och sånt utan jag är bara ute och kör en 2-taktscross typ var som helst. i skogen, på grusvägar, i grusgropar, osv. jag sladdar, kör på bakhjulet och spinner sönder saker. lekar bara liksom. sitter ner till 98%. frestar inte på mina knän någonting.

när jag måste trampa till hårt på pedalen för att få upp en cykel så pressas mina knäskålar lätt utåt och jag får en massa krämpor. därför föredrar jag att träna slangning på crossen.

jag försöker få mina knän att bli bättre genom att utöva massa skumma stretchövningar och styrketräna en massa.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ok, tack för ditt svar, jag har en atros som långsamt blir bättre i takt med träning.
men troligen kommer det att påverka mig hela livet, RR går dock finfint trots detta, lite svårt att konditionsträna dock, simma och rodmaskin funkar, hoppas bli bra nog för spinning snart.
bmwjohan skrev:
jag har problem med mina knäskålar. knäna är inte utslitna utan knäskålarna sitter fel helt enkelt. dom går ur led utåt. högerknät har jag opererat. dom skar bort hela knäskålen, muskelfästen, senor och allt och flyttade den. kunde inte röra mig på tre månader typ.
mina knäskålar har blivit dåliga för att jag har stretchat en massa split på fel sätt när jag var mindre. jag kollade på bloodsport med jean claude, du vet när han sitter i split mellan två stolar. så jävla coolt. jag tränade som en tok för att kunna sitta så. jag klarade det tillslut men förstörde typ senorna på insidan knäna.

jag måste förtydliga lite här märker jag. när jag kör cross/enduro kör jag inte på bana och hoppar en massa och sånt utan jag är bara ute och kör en 2-taktscross typ var som helst. i skogen, på grusvägar, i grusgropar, osv. jag sladdar, kör på bakhjulet och spinner sönder saker. lekar bara liksom. sitter ner till 98%. frestar inte på mina knän någonting.

när jag måste trampa till hårt på pedalen för att få upp en cykel så pressas mina knäskålar lätt utåt och jag får en massa krämpor. därför föredrar jag att träna slangning på crossen.

jag försöker få mina knän att bli bättre genom att utöva massa skumma stretchövningar och styrketräna en massa.

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Borde vara lättare att ta upp cykeln om man kör med full kompression och noll returdämpning eller helt utan olja i gaffeln... :) :rolleyes:

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024