Robban_C
Gubbfan åker knarr!
Får jag lägga mig i lite grand:
Klämspalt och squish är samma, svenska och engelska.
Det finns ytterligare minst tre viktiga saker att beakta vad gäller bränslen förutom oktantal:
1. Energiinnehåll per liter.
2. Blandningsförhållande relaterat luft för att åstadkomma ren förbränning.
3. Kylegenskaper.
Låt mig exemplifiera:
Metanol är ett rätt dåligt bränsle, ungefär hälften så stort energiinnehåll som bensin. Men man måste vräka på ungefär 2,1 ggr så mycket bränsle relaterat luften för att att motorn inte ska gå magert. Detta gör ju att energiinnehållet per insugstakt är något högre. Lägg därtill att metanol kyler ungefär dubbelt (ur Alzheimerminnet) så bra som bensin = man kan åka med högre kompression, även detta ger ju högre effekt. Nu är ju metanol inget alternativ för roadracing antar, det lär väl inte ingå i reglementet men jag ville bara påpeka att det är rätt många faktorer som påverkar.
Klämspalt och squish är samma, svenska och engelska.
Det finns ytterligare minst tre viktiga saker att beakta vad gäller bränslen förutom oktantal:
1. Energiinnehåll per liter.
2. Blandningsförhållande relaterat luft för att åstadkomma ren förbränning.
3. Kylegenskaper.
Låt mig exemplifiera:
Metanol är ett rätt dåligt bränsle, ungefär hälften så stort energiinnehåll som bensin. Men man måste vräka på ungefär 2,1 ggr så mycket bränsle relaterat luften för att att motorn inte ska gå magert. Detta gör ju att energiinnehållet per insugstakt är något högre. Lägg därtill att metanol kyler ungefär dubbelt (ur Alzheimerminnet) så bra som bensin = man kan åka med högre kompression, även detta ger ju högre effekt. Nu är ju metanol inget alternativ för roadracing antar, det lär väl inte ingå i reglementet men jag ville bara påpeka att det är rätt många faktorer som påverkar.