70 kr litern för racingbränsle??!!

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Får jag lägga mig i lite grand:

Klämspalt och squish är samma, svenska och engelska.

Det finns ytterligare minst tre viktiga saker att beakta vad gäller bränslen förutom oktantal:
1. Energiinnehåll per liter.
2. Blandningsförhållande relaterat luft för att åstadkomma ren förbränning.
3. Kylegenskaper.

Låt mig exemplifiera:
Metanol är ett rätt dåligt bränsle, ungefär hälften så stort energiinnehåll som bensin. Men man måste vräka på ungefär 2,1 ggr så mycket bränsle relaterat luften för att att motorn inte ska gå magert. Detta gör ju att energiinnehållet per insugstakt är något högre. Lägg därtill att metanol kyler ungefär dubbelt (ur Alzheimerminnet) så bra som bensin = man kan åka med högre kompression, även detta ger ju högre effekt. Nu är ju metanol inget alternativ för roadracing antar, det lär väl inte ingå i reglementet men jag ville bara påpeka att det är rätt många faktorer som påverkar.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
SM 570 RR skrev:
:va :va Hur ofta smäller motorer på dragracing jämfört med på 2-taktsrace?

Om din motor inte har användning av högoktanig soppa går den sämre om du tippar i 102 oktan än 95. I regel ger höga oktantal sämre brinnhastighet= sämre effekt.
Racesoppa med höga brinnhastigheter ger därimot högre effekt.

Blanda egen soppa för 13 spänn litern.
Står 25 liter oktanhöjade medel i mitt garage som du kan få köpa :tummenupp
(Xylen och toluen)

Vet inte hur ofta det smäller motorer på stripen. Ett race på 20 minuter är ju en annan typ av belastning än en 10 sekunders repa så det kräver olika saker pga olika förutsättningar.
Det jag menar är att jag för min del inte vill riskera att experimentera med att blanda ämnen i vanlig pumpsoppa. Det finns ju anledningar, som tex Robban C skriver, till att tillverkarna rekomenderar 102 kontrollerad racesoppa och inte 98 oktanig handelsbensin med lite toulen/xylen.

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Goodstuff skrev:
Vet inte hur ofta det smäller motorer på stripen. Ett race på 20 minuter är ju en annan typ av belastning än en 10 sekunders repa så det kräver olika saker pga olika förutsättningar.
Det jag menar är att jag för min del inte vill riskera att experimentera med att blanda ämnen i vanlig pumpsoppa. Det finns ju anledningar, som tex Robban C skriver, till att tillverkarna rekomenderar 102 kontrollerad racesoppa och inte 98 oktanig handelsbensin med lite toulen/xylen.

Ja, alltså, det finns ju massor med tillsatser man kan stoppa i soppan för att den ska bli bättre, men då kanske inte bättre för miljön.. Därför man inte får köra med vadsomhelst i tanken enligt reglementet.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Ja, alltså, det finns ju massor med tillsatser man kan stoppa i soppan för att den ska bli bättre, men då kanske inte bättre för miljön.. Därför man inte får köra med vadsomhelst i tanken enligt reglementet.

Jag kör med rent mjöl i påsen, men hur ofta kollar de soppan på oss backmarkers?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Hur många är det egentligen som kör på godkännt racebränsle? I ett tidigare inlägg skrev Anders om regler kring racebränslen, han var förvisso inte helt säker på att de (FIM's) regler var identiska med SVEMO's men de borde inte vara långt därifrån. Av den information jag hittat om tävlingsbränslen från AG och Aspen är det bara deras standardprodukt som uppfyller kraven på 90 MON. Däremot har de en uppsjö av produkter med högre MON.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Jag kör med rent mjöl i påsen, men hur ofta kollar de soppan på oss backmarkers?

Man kan uppenbarligen köra på blyad bensin utan några problem. Så länge man håller sig på behörigt avstånd från pallen verkar det inte vara något problem.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
De flesta kör med godkända bränslen, tror det är våra grannar som slirat lite mer på reglerna än vi.
100LL är inte ett bättre bränsle än det vi kör på, men billigare, särskilt eftersom man kunnat gå till flygplatsen och "fusktankat" utan skatter osv.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
När bränsletester tas är det kanske oftast på topp tre. Men man brukar även lotta fram en placering som man ska ta på, tex kan alla som kommer 8:a i dom olika klasserna också bli inkallade! Även "misstänkta" hojar och ibland vilken hoj som helst från parc farme' kan väljas ut!

Numera så kan prover tas även efter kval! Så har man inte 2 liter bensin i tanken till bensintestet så blir dom tiderna strukna från det kvalet!

Senast jag såg att bensinprov togs i sverige var på Anderstorp EM:et ifjor.

Nyteknik: Har din tank haft blyad soppa i så kan rester av bly finnas kvar i tex det explosivhämmande skummet i tanken! Även om du sköljer ut med annan bensin ett par gånger så kan det visas på spårämnen av bly på bränsletestet! Vet att bla Ole Gram hade detta problemet för nått år sen!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Axxexs skrev:
Nyteknik: Har din tank haft blyad soppa i så kan rester av bly finnas kvar i tex det explosivhämmande skummet i tanken! Även om du sköljer ut med annan bensin ett par gånger så kan det visas på spårämnen av bly på bränsletestet! Vet att bla Ole Gram hade detta problemet för nått år sen!

Men orsakar verkligen så lite bly problem? Är det inte till och med av godo?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nyteknik skrev:
Men orsakar verkligen så lite bly problem? Är det inte till och med av godo?

Problemet är att vid ett test så kan du få utslag på att du har bly i bensinen fastän du inte har det! Kan bli svårt att förklara för besiktningsmannen att han inte ska stryka dig ur resultatet! Med tanke på att det är 5 år sen bly blev förbjudet i soppan med så kan det bli svårt att förklara sig kanske?

Blyet är inte till godo för naturen! Därför förbudet på det! Annars finns det vissa fördelar att använda det som en tillsats i bränsle.

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Axxexs skrev:
Problemet är att vid ett test så kan du få utslag på att du har bly i bensinen fastän du inte har det! Kan bli svårt att förklara för besiktningsmannen att han inte ska stryka dig ur resultatet! Med tanke på att det är 5 år sen bly blev förbjudet i soppan med så kan det bli svårt att förklara sig kanske?

Blyet är inte till godo för naturen! Därför förbudet på det! Annars finns det vissa fördelar att använda det som en tillsats i bränsle.

För min del är blyets eventuellt skadliga effekter på motorn endast av intresse.

Mange77

Den är inte lång, men den är smal!
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Sursucka 1000 & fyrhjuling till grabbarna
Nyteknik skrev:
Detta skulle troligen ha gjorts för länge sedan av dem som kör RR med tvåtaktare om det fungerar. Tydligen är det inte oktantalet alena som är viktigt.

Toulen anses vara det mest cancerframkallandet medel som finns så det är inte så kul att hållas med!!!!!!!!!!!! Men vem vet hur länge man har lust att leva iaf :fyllisar

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!