"" PS. En oljesprutande fyrtaktsklassiker från ett visst land ........""
För oss som var med och åkte hoj på den tiden, början på 1960, var verkligheten något annorlunda.
Utbudet av motorcyklar var kraftigt begränsat fram till början av 1970, när Japanska "enhetsmaskiner", tillverkade med stora statliga subventioner, i olika färger översvämmade marknaden, med priser överkomliga för de flesta tack vare Sveriges utveckling till en välfärdsstat, där "alla" hade jobb.
Samt möjligheten att köpa på avbetalning, till relativt låga räntor.
De flesta av de japanska märkena hade likartade modellprogram, utseende, prestanda och svagheter, men framförallt deras totala avsaknad av vägegenskaper.
En av de engelska hojar som jag tillbringade mest tid i sadeln på var min "Norton 650SS" -68. Den åkte jag dagligen på från slutet av april till början på oktober, till och från jobbet och till och från Mc-träffar under helgerna. Med den hojen på 68Hkr åkte man ifrån vilken "Japs" som helst när vägen svängde.
Och det blev c:a 2000 - 2500mil per säsong, och under vintrarna gjorde man en genomgång av hojen så den var startklar när säsongen började. Brytarspetsar, Tändstift, Olja, byttes och resten var mest kontroll av det vanliga som ventilspel, kedja, osv.
Resterna av den hojen står nu i mitt garage och väntar på att ägaren, jag, ska få inspiration och tid att ge den en genomgående renovering efter att den har stått i en ladugård i sedan slutet på 1980-talet.
Med den Trident som jag beskrev i inlägget ovan gjorde också ett antal långresor till olika ställen i Sverige varje helg utan några som helst problem.
Jag har däremot "hjälpt" många som "fulmekat" att ta sig hem från olika ställen när deras "ickekunskaper" försatt dom i omöjliga situationer. Där finns många dråpliga historier att berätta, och då även fram till dags dato med "moderna Plastraketer".
De som fick "skruva oljesprutande...", var nog i princip samma som idag inte gör annat än "skruvar", alltså dom som inte har kunskaperna för att göra det dom försöker sig på.
Att den Engelska Motorcykelindustrin gick i graven har helt andra, och då framförallt politiska orsaker.
/KentW