7000kr för klyva motor?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Samma sekund som jag skrev så insåg jag att det är kopplingslager!
Fick pris av lelles på 2000kr för delarna inklusive lager, packningar och diverse småplock. Får se hur detta slutar!

Om någon i Östersundsområdet känner för lite höstpyssel så är det bara att dra iväg ett PM.

Kopplingslager tar 45min att åtgärda. Jag kan hjälpa till med bytet.
 

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Kopplingslager tar 45min att åtgärda. Jag kan hjälpa till med bytet.

Tackar så mycket för förslaget!

Men, för att klargöra!

Problemet:
- Koppling slirar
- Svårt att lägga i lägre växlar/friläge vid stillastående och låg fart.

Firman "åtgärdade" problemet efter 2h och 1500kr. Problemet kvarstår och de får göra om jobbet. Då säger de sig hittat att axeln är glapp och att växellådshaveri är nära.

Kostnad: 3000kr för packningar, lager och småkrams samt 3900kr för klyvning av motor.

Snackar med en Firma-B, helt opartisk och de får även testa hojen.

Han håller med mig och vill öppna och se över kopplingen. Tycker inte att den ger ifrån sig missljud från växellåda så han har svårt å tro att det är det som är felet.

Det lustiga:

Firma-A märker "växellådshaveri" först efter andra felsökningen. Vid första tyckte de att det räckte med att justera kopplingen för att sedan ge mig en faktura på 1500kr. Han hävdade också att den var precis som den skulle och utan fel!

Kontenta?:

Vad göra nu? 1500kr faktura från Firma-B som vill ha 7000kr för att fixa växellådshaveriet.

Men är verkligen det problemet? Gör dåliga lager i växellådan att det slirar och inte har några missljud?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ett lager i lådan som är såslut att det glappar låter garanterat illa. Symptomen är inte helt förenliga med diagnosen tycker jag....
 

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Ett lager i lådan som är såslut att det glappar låter garanterat illa. Symptomen är inte helt förenliga med diagnosen tycker jag....

Precis! Men det märkliga var ju att de inte märkte det första gången de plockade isär hela kopplingen!
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Efter att ha läst det du skriver så skulle jag ännu en gång tycka att klyva motorn är på sin plats och gå igenom den ordentligt, lager, låsringar,skiftgafflar,drev osv. Gå igenom allt, kolla glapp och toleranser. Har svårt att se någre genvägar.
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Kopplingslager, är det nållagret eller kullagret till axeln? Skorrar den mycket utan indragen koppling?
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Efter att ha läst tråden står jag fast vid min övertygelse att aldrig låta nån firma skruva på min hoj!
För 7000 inkl frakt köpte jag en beg motor (dock nyare än den med haveri på) och fick den hitskickad från england för ett par år sen, så det svider ju rätt rejält att betala 7000 för att byta ett lager:gnissla
Tycker också antalet timmar är rätt högt på den typen av motor, en heltidsmekaniker ska fan lösa det där fortare än så!
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Testa och mecka själv, kan inte gå mer än åt helvete. Låter dock billigare än att lämna in den ;)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att fippla med kopplingen är lätt men du kan glömma att klyva motorn och få ihop den korrekt igen. Det är något som kräver en hel del meckvana. Jag har fått allt för många Lc4 motorer som rasat 100mil efter att någon klåpare haft dem nere för renovering och gjort fel...
 

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
För det jobbet är det inget överpris, dock hoppas jag att du blev upplyst om att det kunde kosta så mycket. Det finns riktilinjer för hur mycket dyrare än överenskommet pris det får bli. Hade ni inget överenskommet så är det inte mycket man kan göra. Tyvärr är fordonsbranschen ganska rutten och kan man inget om mekaniken så är det lätt att bli blåst.



Det är så att man lämnar in en hoj på en verkstad och kommer överrens om att en sak som ska fixas. Då "litar" mekanikern på att kunden har rätt och vet exakt vad som ska fixas och då får man en prisuppgift för att fixa just den saken. Men som i många fall så visar det sig att det inte är riktigt så enkelt. Och då måste man göra ett nytt "avtal" för då handlar det om andra delar och andra tider. Då tar man kontakt med kunden och berättar vad som behövs fixas och då är det upp till kunden att godkänna detta nya avtal med nya prisuppgifter., eller ta hem den igen.

Det är inte lurendrejeri, det är så det fungerar.
Du kan ju inte kräva att det ska kosta ursprungspriset om det visar sig vara ett mycket större jobb.

Efter att ha läst tråden står jag fast vid min övertygelse att aldrig låta nån firma skruva på min hoj!
För 7000 inkl frakt köpte jag en beg motor (dock nyare än den med haveri på) och fick den hitskickad från england för ett par år sen, så det svider ju rätt rejält att betala 7000 för att byta ett lager:gnissla
Tycker också antalet timmar är rätt högt på den typen av motor, en heltidsmekaniker ska fan lösa det där fortare än så!

Det märks att du inte har så mycket vana vid att ta ut en hel motor, dela den, byta lager och sen sätta ihop allt igen. Seriöst, Är man 2 personer så kan det gå snabbare, men då ska man betala 2 mekaniker. Men detta är alltså en man som gör allt det. 6 timmar för det jobbet tycker jag låter väldigt rimligt.
 
Last edited:

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Hur som helst blev det att ta hem hojen för fundering över vintern. Kanske dyker det upp någon som vill ha ett vinterprojekt och kan ordna det lite billigare, vem vet :p
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Det ska vändas på slantar till förbannelse i MC-branschen. Självklart ska man inte vara blåögd men sällan ges verkstäder en ärlig chans på detta forum. Men det är iofs inte därför man har en forum kanske?
Man vill ha ett så exakt pris som det bara går och gud nåde den meken som överskrider ett övenskommet pris.
En verkstad klyver inte motorer dagligen och att uppskatta exakt hur långt tid det tar samt precis vilka delar som kommer att behöva bytas kan ju vara lite svårt. Kan man inte fixa ngt själv så kommer det att kosta. 7000 kr och bra är bättre än 5000 kr och snabbt.
Inte riktat till TS bara. Mer allmänt tänk.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det är så att man lämnar in en hoj på en verkstad och kommer överrens om att en sak som ska fixas. Då "litar" mekanikern på att kunden har rätt och vet exakt vad som ska fixas och då får man en prisuppgift för att fixa just den saken. Men som i många fall så visar det sig att det inte är riktigt så enkelt. Och då måste man göra ett nytt "avtal" för då handlar det om andra delar och andra tider. Då tar man kontakt med kunden och berättar vad som behövs fixas och då är det upp till kunden att godkänna detta nya avtal med nya prisuppgifter., eller ta hem den igen.

Det är inte lurendrejeri, det är så det fungerar.
Du kan ju inte kräva att det ska kosta ursprungspriset om det visar sig vara ett mycket större jobb.

Har inte krävt något sådant. Jag är väl medveten om hur det går till när man lämnar in en MC eller bil på verkstad. Men om man kommer överens om ett pris och verkstaden INTE kontaktar kunden när arbetet och kostnaden utökas så anser jag att man gör fel. man bör givetvis kontakta kunden och berätta hur det ligger till.
Tyvärr har jag själv varit med om att man helt enkelt skitit i att höra av sig och sen gett mig en dubbelt så hög räkning som överenskommet. Har även ett felrtal bekanta som råkat ut för samma sak och det är uppenbart att detta förekommer i större skala om man läser på olika forum. Det är extremt dåligt och inget annat än lurendrejeri.
Dock har det ju inte gått till så i just detta fallet.
 

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Har inte krävt något sådant. Jag är väl medveten om hur det går till när man lämnar in en MC eller bil på verkstad. Men om man kommer överens om ett pris och verkstaden INTE kontaktar kunden när arbetet och kostnaden utökas så anser jag att man gör fel. man bör givetvis kontakta kunden och berätta hur det ligger till.
Tyvärr har jag själv varit med om att man helt enkelt skitit i att höra av sig och sen gett mig en dubbelt så hög räkning som överenskommet. Har även ett felrtal bekanta som råkat ut för samma sak och det är uppenbart att detta förekommer i större skala om man läser på olika forum. Det är extremt dåligt och inget annat än lurendrejeri.
Dock har det ju inte gått till så i just detta fallet.

I sådana fall finns det lagar som kunder har till sin fördel och kan ju lova dig att företagen inte vill ha allmänna reklamationsnämnden efter sig. (om jag inte minns fel att dem sköter sånt) Är sent, kommer kanske ihåg fel. Iaf, som konsument har du fler rättigheter och fler lagar på din sida.
 

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Jo nu har det löst sig. Firman i fråga arbetade till slut riktigt schysst!

Jag lämnade åter igen in den och de fann då att det var dåliga lager vilket gör att axeln rör sig på ett sånt sätt att det påverkar koppling mm. Då de insåg att det verkade lite oproffsigt att missa det vid första bad han om ursäkt för det och jag fick igen halva kostnaden vilket jag tyckte var överkomligt.

Nu har jag fått reda på felet och har hojen i garaget, alltså ligger bollen hos mig samt att jag fick betala för 1h felsökning. Inget konstigt samt att både jag och de var nöjda till slut!

Har dock en bekant som ska ordna det över vintern för mindre pengar, då det ändå inte är bråttom!

Tack alla för åsikter, synpunkter och tips :Bugar
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top