701 Vitpilen går jämnare på 95-oktan

SWE 1

Medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
STHLM
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701
Har någon varit med om något liknande:

Min 700cc enstånka har alltid varit rätt skakig på låga varv, under 3500varv/min hoppar hojen fram och det blir värre ju högre växlar jag åker på (alltså högre belastning, även fast jag åker snabbare och då med bibehållet varvtal).

Jag har alltid tankat 98-oktan för att jag inte vill ha en massa etanol i bensinen. Men så i förrgår var jag ute och åkte och var tvungen att tanka lite akut, hittade en Gulf-mack som inte hade 98-oktan (E5) så det fick bli 95-oktan E10. Efter en stunds körning började motorn gå märkbart jämnare/mjukare med mindre ”skak” på låga varv under belastning.

Jag har provat att köra några accelerationsrepor också, och om något så är den piggare, svårt att va helt säker, men jag upplever att den lättar med framhjulet ännu lite tidigare/mer.

Det är en 2018 med insprut och lamdasond, etc så den borde ju ställa om tändningen vid högre oktan, eller? Det är visserligen mer energiinnehåll i 95-oktan E10 vs 98-oktan E5, men jag är ändå förvånad över att jag märker skillnad. Någon som upplevt något liknande, och hur kommer detta sig?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I slutet av säsongen går alla hojar bättre pga att de fått köra igenom systemet ordentligt.

Jag tror att alla minns hur bra bilen gick efter Europaresan i jämförelse med innan.

Exempel:

Köpte 2005 en Citroën DS19S från 1968. Hade stått undanställd sedan 1988 pga krockskada. Tvåstegs Weberförgasare, efter renoveringen gjorde den 85 km/h på första steget (tydligt läge med gaspedalen). Körde en sväng Luleå-Varberg och tillbaka med hög hastighet, snittade 133 km/h på 145 mil så det var i stort sett full gas hela vägen (nattetid på inlandsvägar). Toppade strax under 180 på mätaren vilket var bra för 84 hk.

Nå, på vägen hem gjorde den 120 km/h på första steget och kändes såklart allmänt rappare (i den mån 84 hk ur 1900cc är rappt).

Denna ”placeboeffekt” är tydlig på de flesta motorer som stått ett tag eller som gått på gubbvarv sista tiden, aka aldrig fått bränna ur sot och oljerester ur systemet.

Nytt bränsle är alltid bra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att det blir svårt att akademiskt förklara skillnader i motorgång med några andra skillnader än att BF95/E10 ju faktiskt innehåller mindre bensin än BF98/E5...Jag är därför inne på samma sak som flera andra - skillnaden beror sannolikt på att motorn har en något felaktig bränslemapp som utgångsläge med det ena bränslet och att denna korrigeras marginellt med byte till det andra bränslet.

Jag fortsätter glatt att konsumera BF98/E5, i samtliga bensindrivna fordon jag äger. Även min snudd på splitternya personbil som inte alls kräver något annat än BF95/E10. Av flera orsaker:

- jag har sett etanolens negativa biverkningar på gamla gummislangar och plasttankar.
- jag har ett antal fordon som verkligen behöver högt oktantal på grund av hög kompression.
- jag vill inte vara osäker på vad som finns i någon dunk i mitt garage.
- jag har en lokal mack femhundra meter från ett av mina garage och de har ett stort genomflöde av BF98/E5, året runt.
- den lokala macken har marginellt bättre pris än landsomspännande bensinbolag.

Jag tror som du att det är klokt att köra 98 oktan särskilt i högprestandamotorer (du har väl inga andra) eftersom det allt annat lika ÄR ett bättre bränsle. Snöskotrarna får 98, Rav4 får nöja sig med 95, liksom GSA-n som rullar ganska mycket - fyller dock upp med Alkylat sista tanken innan vintern. Så även 800-orna.
 

Elingsbo

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2023
Hoj
2018 Husqvarna Vitpilen 701
När det gäller skakigheten på låga varv kan jag rekommendera ngn typ av fuel dongle om du inte redan har det. Finns en del olika varianter, själv har jag kevxtx’s ”O2 sensor controller mod fuel adjuster” på min Vitpilen 701. Den bibehåller funktionen hos lambdasonden till skillnad från vissa andra, men justerar värdena för lite fetare blandning.
Efter att ha pluggat i den kan jag köra på ca 500-1000 varv lägre beroende på växel och hastighet innan det börjar hoppa och rycka.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top