72kw strypt till 35kw "OK enl transportstyrelsen" ja/nej?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det som komplicerar, är att moderna hojar är heltypgodkända. Det betyder att all data om hojtypen finns i dom dokumenten.

I Tyskland tillämpas inte regeln om 70 kW orgnaleffekt. Det gör att alphatecknik säljer strypsatser till alla vanliga mc t.ex. gsx r 1000, om nu någon finner det roligt att strypa en 180 HK mc till 48 HK.

Varför strypa en fz 6 som är känd för behöva högt varvtel för att bli rolig. Jag anser fortfarande att twinnarna runt 650:- 700 cc är betydligt bättre kandidater. Om syftet är att köra lagligt förstås.. Att bara köra lagligt på pappret, då är naturligtvis fz 6 eller Hornet 600 roligare.

Men när man importerar en sådan hoj så gäller väl fortfarande den svenska tillämpningen ?

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Det skulle jag tro att det gör.

Jag beskrev bara varför det finns strypsatser till hojar med orginaleffekter långt över 70 Kw

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Men när man importerar en sådan hoj så gäller väl fortfarande den svenska tillämpningen ?

Om du importerar en MC utanför EU med en strypning som gör att hojen har 53kw (då brukar kontrollanterna läsa fel) istället för originaleffekten så verkar det fungera att köra på A2 i Sverige.
Har sett att hayabusor är vanliga att strypa på detta sättet.

:yoparty

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Om du importerar en MC utanför EU med en strypning som gör att hojen har 53kw (då brukar kontrollanterna läsa fel) istället för originaleffekten så verkar det fungera att köra på A2 i Sverige.
Har sett att hayabusor är vanliga att strypa på detta sättet.

:yoparty

Är det ironi eller har du verkligen sett det ? :3freak

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Reglerna är glasklara., Att det ska vara så svårt.
"Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW."

Jojo. Att hojen är strypt till 35kw är helt ok. Problemet är att ursprungseffekten var 72kw. Spelar liksom ingen roll hur många intyg som visar att den är strypt till 35kw. En person med A2-kort får INTE köra den.

Säger du inte emot dig själv nu?

"Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW." Det tolkar jag som att om hojen inte är pillad med så får du strypa ner den till 35 kW oavsett ursprungseffekt? Det var ju därför jag frågade "Måste man inte ändra originalutförandet för att få ner den till 35 kW?" Sen började folk prata om hojar under 70 kW av någon skum anledning. Varför det för? Det var ju prat på hojar över 70 kW! :gnissla

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
SÅ svårt är det väl inte?

"Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW." Det tolkar jag som att om hojen inte är pillad med så får du strypa ner den till 35 kW oavsett ursprungseffekt? Det var ju därför jag frågade "Måste man inte ändra originalutförandet för att få ner den till 35 kW?" Sen började folk prata om hojar under 70 kW av någon skum anledning. Varför det för? Det var ju prat på hojar över 70 kW! :gnissla

Lite si och så med läskunnigheten, så här är kortversionen.

A2 = 0,2 kW/kg & ( Pmax=35 kW|(PMax=35 kw & PMaxOrg=<70 kW) det går att förenkla lite men då det redan verkar vara så svårt att förstå det...

O.B.S A2 är en körkortsklass inget annat.

Fr.o.m nu betraktar jag alla A2-frågor som trolleri....

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.

a2 ger dig möjlighet att köra en hoj med 35kw. Om du ändrar orginalutförandet på en hoj för att den ska ge 35kw eller mindre (med andra ord stryper den) så får den inte ha haft en effekt högre än 70kw innan ditt ingripande/strypningen.

Hojar som har en ursprungseffekt på över 70 kw får alltså inte under några omständigheter, oavsett strypning, köras av en person med a2-kort. Precis som det sagts här sedan den körkortsbehörigheten infördes.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Lite si och så med läskunnigheten, så här är kortversionen.

A2 = 0,2 kW/kg & ( Pmax=35 kW|(PMax=35 kw & PMaxOrg=<70 kW) det går att förenkla lite men då det redan verkar vara så svårt att förstå det...

O.B.S A2 är en körkortsklass inget annat.

Fr.o.m nu betraktar jag alla A2-frågor som trolleri....

a2 ger dig möjlighet att köra en hoj med 35kw. Om du ändrar orginalutförandet på en hoj för att den ska ge 35kw eller mindre (med andra ord stryper den) så får den inte ha haft en effekt högre än 70kw innan ditt ingripande/strypningen.

Hojar som har en ursprungseffekt på över 70 kw får alltså inte under några omständigheter, oavsett strypning, köras av en person med a2-kort. Precis som det sagts här sedan den körkortsbehörigheten infördes.

Precis som jag hade förstått det innan då men "Om fordonets originalutförande har ändrats" krånglade till det i min hjärna. :va

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-

Jag förstår inte hur du menar. Om man tar en z750 och stryper den. Det fordonet har 77 kW orginaleffekt och ändras till 35 kW.
Det fordonet får ett tillägg i pappren om att motor effekten är ändrad från 77 kW genom en gasvägbegränsning. Orginaleffekten står fortfarande kvar på tilläggs uppgifterna i reg beviset.

Den hojen får inte en A2 förare köra på gata trots att effekten är 35 kW.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag förstår inte hur du menar. Om man tar en z750 och stryper den. Det fordonet har 77 kW orginaleffekt och ändras till 35 kW.
Det fordonet får ett tillägg i pappren om att motor effekten är ändrad från 77 kW genom en gasvägbegränsning. Orginaleffekten står fortfarande kvar på tilläggs uppgifterna i reg beviset.

Den hojen får inte en A2 förare köra på gata trots att effekten är 35 kW.

"Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW." Således borde en hoj där originalutförandet inte har ändras inte innefattas av dessa regler vilket låter skumt. Därför frågade jag:

Måste man inte ändra originalutförandet för att få ner den till 35 kW? :va

Och fick som svar:

Nä. Du modifierar ju hojen när du stryper den.

"Nä"!?

Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Den här tråden visar återigen att det behövs en särskild forum del för A 2. Den forum delen är betydligt viktigare än flera andra forum delar där verksamheten i stort sett har upphört.

Ett alternativ är att slå ihop den med 125 cc forumet eftersom medlemmarna i detta forum snart börjar att diskutera A 2. Många 125 cc förare hinner inte att ta sitt a1 kk innan dom börjar att övningsköra med A2 mc.

Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Den här tråden visar återigen att det behövs en särskild forum del för A 2. Den forum delen är betydligt en flera andra delar där verksamheten i stort sett har upphört.

Ett alternativ är att slå ihop den med 125 cc forumet eftersom medlemmarna i detta forum snart börjar att diskutera A 2. Många 125 cc förare hinner inte att ta sitt a1 kk innan dom börjar att övningsköra med A2 mc.

Sakfrågan i tråden är om det är möjligt att få intyg från Yamaha på att hojen bara har 35kw efter man har strypt den och på så sätt kringgå regelverket, vilken jag inte tror ett smack på av försäljaren som även vägrar ge ut reg nr så man kan gå in på "fråga på annat fordon" och kolla på "tillägs information" för o se om det står "strypt från 72kw till 35kw via *Metod*". Men jag är övertygad om att säljaren inte vet, eller är kvar i det gamla systemet och bara ljuger för o sälja hojen, eller så har han fått fel information av transportstyrelsen. och det spelar ju ingen roll vad som har sagts när väl lagen/regelverket kommer till kritan.

Så för o förtydliga: Finns det någon möjlighet att kringgå systemet med hjälp av diverse intyg eller är det vad som stått i reg bevis från första registreringen som gäller, eller finns det faktiskt en möjlighet att stryka original effekten helt och på så sätt syns bara den strypta effekten på reg beviset utan tillägg som gör det möjligt att se original effekten och på så sätt "lura" systemet

Hampuss

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Hoj
KTM 690 smc-r 2014
Med rätt intyg så varför inte? Man kan ju LV-regga en cross med rätt intyg/papper/modifieringar. Man får väl anta att folk vet vad dom håller på med när man ringer och köper tjänster. Alla kan ju inte ha fel och "man är bara människa" håller inte.
Jobbar man inom den svängen så ska man veta. Man har ju ett ansvar.
Sen kan man ju börja diskutera vem det är som gör fel innan du kallar folk för lögnare om det du säger skulle stämma.

"Hej jag vill lämna in min hoj för strypning inför omreggning till a2"
"Självklart fixar vi det" -Yamaha återförsäljare

"hej jag vill regbesikta min hoj till a2"
"Självklart fixar vi det" -svensk bilprovning

"Hej är min motorcykel reggad som A2 nu."
"Ja det är den! Bara å köra" -transportstyrelsen

"Hej jag skulle vilja teckna om min försäkring till A2 istället för tung då jag reggat om den till a2"
"Självklart fixar vi det" Länsförsäkringar

Samt stoppad av polisen 4-5ggr varav 3 kollat både körkort och regnummer
"Inga problem här ni kan åka vidare ha en bra dag" -polisen

Anledning till varför jag inte ville ge dig något regnummer är av samma anledning som jag inte hade det med i annonsen ifrån början (stöldrisken) och att hojen eventuellt skulle säljas till någon annan.
Nu är hojen såld. Tyckte att papprena såg bra ut. 35kw i regbeviset och inga övriga noteringar fast det är utfärdat efter regbess (2 år sedan) :banana

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Med rätt intyg så varför inte? Man kan ju LV-regga en cross med rätt intyg/papper/modifieringar. Man får väl anta att folk vet vad dom håller på med när man ringer och köper tjänster. Alla kan ju inte ha fel och "man är bara människa" håller inte.
Jobbar man inom den svängen så ska man veta. Man har ju ett ansvar.
Sen kan man ju börja diskutera vem det är som gör fel innan du kallar folk för lögnare om det du säger skulle stämma.

"Hej jag vill lämna in min hoj för strypning inför omreggning till a2"
"Självklart fixar vi det" -Yamaha återförsäljare

"hej jag vill regbesikta min hoj till a2"
"Självklart fixar vi det" -svensk bilprovning

"Hej är min motorcykel reggad som A2 nu."
"Ja det är den! Bara å köra" -transportstyrelsen

"Hej jag skulle vilja teckna om min försäkring till A2 istället för tung då jag reggat om den till a2"
"Självklart fixar vi det" Länsförsäkringar

Samt stoppad av polisen 4-5ggr varav 3 kollat både körkort och regnummer
"Inga problem här ni kan åka vidare ha en bra dag" -polisen

Anledning till varför jag inte ville ge dig något regnummer är av samma anledning som jag inte hade det med i annonsen ifrån början (stöldrisken) och att hojen eventuellt skulle säljas till någon annan.
Nu är hojen såld. Tyckte att papprena såg bra ut. 35kw i regbeviset och inga övriga noteringar fast det är utfärdat efter regbess (2 år sedan) :banana

Även vid fortkörning kan man bli ivägsläppt utan problem och bot. Det betyder inte att man framfört sitt fordon i enighet med reglerna.
Det är nog bara trafikpolisen som kan reglerna för körkortsbestämmelserna ordentligt, och då ska du råka ut för en nitisk sådan dessutom, såsom Hamrén, för att de ska lagföra dig. Eller en som helt enkelt haft en jävligt dålig dag.

Din hoj var inte laglig att framföra på A2.
Det är dessutom inte hojen som är en A2... Det är ditt körkort som har A2, som sagts tidigare får man strypa hojar precis hur man vill. Om jag inte minns fel finns det dessutom folk här på forumet som faktiskt blivit lagförda för just för hög ursprungseffekt, som bara var några kw över gränsen.

Vem som gör fel i ditt exempel är väldigt lätt att avgöra ur en lagmässig synvinkel. Det är den som kör hojen på A2 som inte stämmer överens med bestämmelserna för A2, resten är bara giriga/inkompetenta.

Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Sakfrågan i tråden är om det är möjligt att få intyg från Yamaha på att hojen bara har 35kw efter man har strypt den och på så sätt kringgå regelverket, vilken jag inte tror ett smack på av försäljaren som även vägrar ge ut reg nr så man kan gå in på "fråga på annat fordon" och kolla på "tillägs information" för o se om det står "strypt från 72kw till 35kw via *Metod*". Men jag är övertygad om att säljaren inte vet, eller är kvar i det gamla systemet och bara ljuger för o sälja hojen, eller så har han fått fel information av transportstyrelsen. och det spelar ju ingen roll vad som har sagts när väl lagen/regelverket kommer till kritan.

Så för o förtydliga: Finns det någon möjlighet att kringgå systemet med hjälp av diverse intyg eller är det vad som stått i reg bevis från första registreringen som gäller, eller finns det faktiskt en möjlighet att stryka original effekten helt och på så sätt syns bara den strypta effekten på reg beviset utan tillägg som gör det möjligt att se original effekten och på så sätt "lura" systemet
Yamaha har inget intresse av att trixa med en gammal hoj. Hojen har Yamaha europe låtit hel fordons godkänna för försäljning i Europa ( EU m.fl.).
Dom rekommenderar bara kunden att välja en MT 07 istället, en höj som fungerar mycket bättre som 35 kW än hägvarviga fz 6

Ett alternativ kan vara xj 6 2009- den modellen finns med / utan ABS , som naken hoj, med halvkåpa eller med helkåpa. Xj har 57 kW original. Den motorn är omarbetad för lägre effekt jämfört med fz6.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Har oerhört svårt att tänka mig att Yamaha skulle utfärda intyg på att ursprungeffekten är lägre än 72 kw ärligt talat. Att den blivit strypt til 35kw är ju inte svårt, men det är ju inte den löpande punkten här.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin