748R vs 749?...

Ason

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
KTM 520
Skulle behöva lite ris och ros om de båda modellerna,
kan inte så mkt om ducati men är rätt sugen på en twin och då ligger dessa närmast.
Så hjälp nu en okunnig krake att välja...

Vad har ni för erfarenheter?, fel och brister m.m...

Woland

Ale och grappa framför Bud och sake
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
På gång!
Inte kört någon av dem, men den ena är apful och den andra vrålsnygg så det är väl inte mycket att orda om - 748 (gärna då SPS som ska vara rätt ok :)

Fast ska man handla en nyare twin och inte är tokig i just Ducatibrickan så bör man överväga Aprilias nya hojar.

/W

Ason

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
KTM 520
Jonas skrev:
Här har du en bra tråd.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=16045

Förövrigt har jag kört hypersport 996BP och SPS ca 2000mil ihop utan större bekymmer. Största nackdelen är väl servicearna som är dyra på firma. Ca 7` för en tusenmila och 10` för en 2000mila, förutsatt att det inte är något som måste bytas utöver vanligt.

Så satans mycket?
Pratade med en säljare på Bike corner i Karlstad
han påstod att servicarna kostade 3600kr/st?

Men så va han ju säljare också...

Nysse

Trött på spam
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Skrutten II(såld..tyvärr)
Jag gjorde en 1000 mila service på en 900ssie hos Ducati Sthlm i sommras den gick på ca 3700:- då bytte jag kamremmarna oxå. Kan nog inte skilja så mycket i pris mellan hojarna.

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Ason skrev:
Skulle behöva lite ris och ros om de båda modellerna,
kan inte så mkt om ducati men är rätt sugen på en twin och då ligger dessa närmast.
Så hjälp nu en okunnig krake att välja...

Vad har ni för erfarenheter?, fel och brister m.m...

Vet inte om det hjälper din fråga men jag har hört att 749R som kommer i år har 140 hästar och väger ca 165KG har jag för mig. Inte illa :yoparty

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Jonas skrev:
Här har du en bra tråd.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=16045

Förövrigt har jag kört hypersport 996BP och SPS ca 2000mil ihop utan större bekymmer. Största nackdelen är väl servicearna som är dyra på firma. Ca 7` för en tusenmila och 10` för en 2000mila, förutsatt att det inte är något som måste bytas utöver vanligt.

http://www.biscaya.com/service.htm

748R är ju en rätt kul hoj:
- Lättare ram (Samma som någon Foggy Replica 996SPS ??)
- Lättare Marchesini (Brembo) fälgar som 998R (några gram kanske)
- Större luftbox, övre del i kolfiber (2001 - 2002)
- Shower insprutning med stora trottelhus (med en strypning i...)
- Stora ventiler (för att vara en Ducati) och mer lyft
- Öhlins gaffel, bakdämpare och styrdämpare (2001-2002)
- 4-pads brembo-ok med något utflyttade skivor (jämfört med tidigare iaf)
- Vevstakar i Titan.
- Lättare vev och svänghjul
- Slirkoppling (Enklare variant)
- Det var nåt med växellådan också, fast hur unikt det är vet jag inte??

Och allt detta ger en 106hk@11500rpm och väger den 192Kg semi-torr Hmm :va

Utseendet på 749 får man ju tycka vad man vill om men testastrettan är nog en bättre motor. (En 749R är ett tveklöst val om man badar i pengar)
749R_small.jpg
à 199900 riksdaler

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
willy skrev:
Vet inte om det hjälper din fråga men jag har hört att 749R som kommer i år har 140 hästar och väger ca 165KG har jag för mig. Inte illa :yoparty

192 kg och 118 hästar enligt ducati.com

men skitsnygg (tycker jag) och Öhlinare runt om
f01.jpg

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 998
Jag har visserligen inte ägt någon av dessa hojar men jag hade en vanlig 748 innan jag köpte 998:an.
Och skulle jag råda någon att köpa en Ducati av "hyper" modell så skulle be denne att testa nån av tusenkubikarna (916, 996, 998, 999).
Det är sån otrolig skillnad på vrid i mellanregistret.
Jag kan visserligen bara tala om vad jag tycker men jag vart ganska tidigt sugen på en 996/8 efter att jag köpt 748:an.
Även om 748:an låter lika ballt som de större hojarna så saknade den lite kraft enligt min mening.
Dock kanske 748R är optimal för bankörning, om det är det du är ute efter?

Det bästa är ju så klart att testa lite olika modeller och bilda din egen uppfattning men det är ju lite svårt nu när det är vinter.

Ason

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
KTM 520
Micke N skrev:
Jag har visserligen inte ägt någon av dessa hojar men jag hade en vanlig 748 innan jag köpte 998:an.
Och skulle jag råda någon att köpa en Ducati av "hyper" modell så skulle be denne att testa nån av tusenkubikarna (916, 996, 998, 999).
Det är sån otrolig skillnad på vrid i mellanregistret.
Jag kan visserligen bara tala om vad jag tycker men jag vart ganska tidigt sugen på en 996/8 efter att jag köpt 748:an.
Även om 748:an låter lika ballt som de större hojarna så saknade den lite kraft enligt min mening.
Dock kanske 748R är optimal för bankörning, om det är det du är ute efter?

Det bästa är ju så klart att testa lite olika modeller och bilda din egen uppfattning men det är ju lite svårt nu när det är vinter.

748R borde väll vara rätt kul på bana? eller har jag fel?

Hur är försäkringen, svindyr förståss men hur svindyr?

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
För att väcka den här gamla tråden istället för att skapa en ny så kanske jag kan ställa frågan här...

Tänkte möjligtvis gå över till hyper, och funderar riktigt starkt på en 748R (kanske 02'a). Men nu är min fråga om jag har roligare med en 748R på vägen eller om det är bättre med en 996BIP?

Det roliga med 748R'en som jag ser det är att den är fullsmetad med godis, lite lättare och så är det ju R :)

Men, 916-998 har ju bättre vrid. Jag har ju ALDRIG i helvettet råd med en 996R nu, inte ens att tänka på 998R (>200k beg)

Hur är det med motorns känslighet, antar att motorn behöver mer omvårdnad på en R jämfört med BIP.

Jag kör landsväg i ett hyffsat tempo, tänkte börja dra mig ut på bankörningar som glad amatör. Tackar för svar :Bugar

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
Ason skrev:
Så satans mycket?
Pratade med en säljare på Bike corner i Karlstad
han påstod att servicarna kostade 3600kr/st?

Men så va han ju säljare också...

Betalade 6000:- för 1000-mila service på 999:an hos BikeCorner! Gissar att det är ungefär samma för en 749:a

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
Poacher skrev:
vad tusan görs per 1000e mil, är det kamremsbyte och så?

Har för mig att man byter rem på R:modellerna varje 1000 mil. Annars så är det nog bara olja och filter som byts och sen står meckarna och dricker kaffe och beundrar hojen resten av servicetiden :tungan

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
pajo skrev:
Har för mig att man byter rem på R:modellerna varje 1000 mil. Annars så är det nog bara olja och filter som byts och sen står meckarna och dricker kaffe och beundrar hojen resten av servicetiden :tungan

Å fan:)

Hyper

SDK #2174
Gick med
18 Jun 2003
Hoj
1078RS Pierobon
vågen skrev:
...Tänkte möjligtvis gå över till hyper, och funderar riktigt starkt på en 748R (kanske 02'a). Men nu är min fråga om jag har roligare med en 748R på vägen eller om det är bättre med en 996BIP?
Men, 916-998 har ju bättre vrid. Jag har ju ALDRIG i helvettet råd med en 996R nu, inte ens att tänka på 998R (>200k beg)...
Har ju både en 748R och en 996R. (Ska fö sälja en av dem :gnissla )
På din fråga om 748R på gata så fungerar den OK men trivs bäst på kurviga vägar och framförallt på bana. Under 3-4000rpm kan en del vara knepiga, ojämn tomgång mm. Med 748R:en bör du ligga mellan 7-11.5krpm för att det ska gå undan, tillskillnad från 9**, där det inte spelar någon roll om du råkar missa en nedväxling... ; )
Så, kör du mest bana och lite landsväg, 748R utmärkt. Kör du övervägande landsväg kommer du nog att sakna vridet från din Monster 900:a. Då skulle nog en 9** vara ett bättre alternativ.

Teddan

Medlem
Gick med
6 Dec 2003
Hoj
.
1000 mila på en 996SPS kostar 3300:-

Sedan tillkommer delar... :gnissla

Min 1000 mila slutade på 7480:-, vilket efter att jag i förebyggande syfte trissat upp kostnadsförväntningen till max tyckte var billigt. :näsblod

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM