8-10 veckors handläggningstid WTF

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Bumpar tråden lite, nån som har koll på hur lång tid det tar nu för tiden att få handledartillstånden? Polare har precis ansökt...

Skaffade lämp i Maj samt handledartillstånd. lämpet tog mindre än en vecka handledartillstånd gick på strax över en vecka. Detta var i Göteborg. Knepet vi gjorde va att vi åkte dit med alla papper och la dem på deras skrivbord. Sen att det tog nästan en vecka berodde på att jag ej hade betalat in utan gjorde det samma dag så de hade pengarna dagen efter.

//Andreas
 

-mini-

Inte som alla andra
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Kävlinge med Dede
Hoj
Numera hojlös
Det tog tre dagar från handledaransökan skickades in till jag fick papprena i brevlådan och det var i början av juli. Lämpet tog två veckor att få.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
De lever väl kvar på stenåldern, då blir det såhär.

Lämplighetsintyget får man ju i princip aldrig avslag på så länge man har rätt ålder och är tidigare ostraffad.

Och en majoritet av de som söker lämpen lär falla under den kategorin.
Så hur svårt skulle det vara att ha en databas med alla svenskar och deras ålder, samt en liten ruta som är iklickad om man är straffad.

Då skulle väl nåt i stil med 80% av alla ansökningar bli auto-approvade, och de resterande som blir kvar får de kolla manuellt..

Men som alla andra statliga myndigheter så lär det här komma nån gång om ca 15-20 år.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
De lever väl kvar på stenåldern, då blir det såhär.

Lämplighetsintyget får man ju i princip aldrig avslag på så länge man har rätt ålder och är tidigare ostraffad.

Och en majoritet av de som söker lämpen lär falla under den kategorin.
Så hur svårt skulle det vara att ha en databas med alla svenskar och deras ålder, samt en liten ruta som är iklickad om man är straffad.

Då skulle väl nåt i stil med 80% av alla ansökningar bli auto-approvade, och de resterande som blir kvar får de kolla manuellt..

Men som alla andra statliga myndigheter så lär det här komma nån gång om ca 15-20 år.

Bra idé, men jag tror inte att transportstyrelsen får samköra sina register med polisen. Dessutom är det väl inte alla brott som leder till att man inte får körkortstillstånd?
 

DS

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2008
Ort
Värmdö
Hoj
K1300R-10, 1/2 Sportster, 2 Kinaskrot
Bra idé, men jag tror inte att transportstyrelsen får samköra sina register med polisen. Dessutom är det väl inte alla brott som leder till att man inte får körkortstillstånd?

1999 fick Vägverket direktaccess till polisens belastningsregister :tungan
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Jag tycker också att det är löjligt att man måste söka ny lämpa för varge körkort man ska ta.Har man bara åldern inne och redan har ett körkort så borde det ju vara fritt fram att övningsköra.Har man på nått vis visat sej olämplig att ha körkort så borde det ju redan vara indraget...

Det stämmer inte heller att det bara är om man ska ta körkort med högre behörighet än man redan har som man behöver söka körkortstillstånd, som någon skrev.Jag har redan D (buss) behörighet, men fick lydigt fixa intyg från optiker och söka körkortstillstånd för A behörighet...Jävla förmynderi :)
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Jag tycker också att det är löjligt att man måste söka ny lämpa för varge körkort man ska ta.Har man bara åldern inne och redan har ett körkort så borde det ju vara fritt fram att övningsköra.Har man på nått vis visat sej olämplig att ha körkort så borde det ju redan vara indraget...

Det stämmer inte heller att det bara är om man ska ta körkort med högre behörighet än man redan har som man behöver söka körkortstillstånd, som någon skrev.Jag har redan D (buss) behörighet, men fick lydigt fixa intyg från optiker och söka körkortstillstånd för A behörighet...Jävla förmynderi :)

Iom att vi inte har något annat kontrollsystem i Sverige där vi löpande kontrollerar förares lämplighet att inneha körkortet så tycker jag det är fullt rimligt att man åtminstone gör det varje gång man avser ta ny behörighet.

Synen/sjukdomstillståndet/lämpligheten kan ha försämrats sedan du sökte tillstånd senast.
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Absolut, men i så fall utgår dom ju ifrån att alla som fått sämre syn, eller av annan anledning blivit olämplig för att behålla körkortet med åren, kommer på att dom ska ta körkort för ny behörighet på gammla dar...Så knäppt att bara en byrokrat kan komma på det...:D

Om jag när jag kompå att jag skulle ta A kort gick till optikern och han sa att han tyvär inte kan skriva ut nått intyg åt mej för att jag såg för dåligt skulle jag förmodligen inte kontakta Länsstyrelsen och be dom dra in behörigheterna jag redan har...

Skulle dom däremot komma på att man skulle genomgå nån enklare läkarundersökning var 10:eek:nde år eller se för att få behålla körkorten så hade jag tyckt att det var helt rimmligt, men det är ju logiskt och därför kommer inte byrokraterna på det!haha
 

SC Aero

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Finspång
Hoj
2007, Yamaha FZ6n
För mig tog det 6 dagar att få körkortstillståndet.:tummenupp

Postade och betalade på fredag och på torsdag hade jag pappret :yoparty

Men mina handledare har inte fått sina papper......:huvet
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Min polare var och lämnade in handledaransökan hos Länsstyrelsen idag och de sa att det skulle ta minst 4 veckor :(. Detta var iof. för handledare för B-behörighet men antar att det är samma för A.
 

Shunon

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2010 Yamaha R1
Jag fick handledarskap papprena ca 2veckor sen.
Det tog exakt 4 veckor att få dem sen varierar det i vilket län du bor i.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top