8,5 bar i komp, bra? dåligt?

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Som rubriken lyder. Behöver kolven bytas eller är det lungt? Max är väl 12bar i komp?

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Husqvarna wr 125
Det är dåligt. Maxizz har 8 bar i komp. Dom ska jö har runt 12 som du säger. Men det går jö att köra på det är inga problem. Kör tills det brakar det gör jag.

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Går din bra på dem sista växlarna? va toppar den?

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Är det en tvåtaktare? Isf är kompet bra.

Kompressionsförhållandet är det vanligaste man pratar om och skall inte förväxlas med kompressionstryck.

Kompressionsförhållandet= cylindervolym+förbränningsrumsvolym / förbr.volym ex.10,2:1

DynamisktKompressionsförhållande=cylindervolym från det ställe då avgasventil/avgasport stänger + förbr.vol / förbr.vol

Alltså med vildare kam/portning måste man höja det statiskaKompressionsförhållandet för att uppnå rätt kompressionstryck medans det dynamiska förblir i stort sett det samma (om man nu inte vill ändra det alltså).

Kompressionsförhållandet för en fyrtaktare från 70-tal låg på 8,5 - 9,5, 90-talet 10-11,5. Diesel (tänder på kompressionen utan stift) 20-25.

För tvåtakt har jag inga siffror men jag vet att det är lägre än fyrtakt. Fråga RS-åkarna på racingforumet.

Jag ber om ursäkt för skoltonen i svaret, jag menade inte att förolämpa dig om du redan visste detta, jag ville bara utveckla svaret lite om du inte kände till detta redan.

pilsner

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Tack för svaret! :banana Nej det kunde jag inte, är inte så teknisk. :tungan
Men om det ligger på 8,5bar och med ny kolv så är värdet 12bar, är det bra värde då? Förlorar man inte massa effekt?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Att jämföra komptryck med komp förhållande är som att jämföra hur många kvadrat din lägenhet är med hur högt tryck du har i däcken. :va

Det enda sättet att veta om 8,5 bar är bra är att kolla i en bok, eller att själv kolla upp det när motorn är nyinkörd och i tipp topp skick. Det kan skilja en del på dom verktyg som man mäter med också. :rolleyes:

SKull trycket sjunka från 12,5bar till 8,5bar när motorn är sliten, så är den i riktigt uselt skick. Skillnaden är för stor. Det är också väldigt viktigt att man mäter trycket på exakt samma varvtal från gång till gång. Alltså frächt batteri när man kör på starten, eller kickar. Det är svårt!

Det finns en massa parametrar som beror på hur högt trycket blir vid ett komp prov. Utan att det är någonting som är fel.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
förfan du vill inte lyssna eller?

fast iförsig i manualen står det 12.5 +- 0.5-1bar

Last edited:

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Joo, djm. Men skulle se vad andra hade o säga om kompet. Var in på aprilia o kolla, dem sa att det inte gick så bra att köra med giannellikrök och orgdämpare, dämpen va inte byggd för det. Skulle byta till giannellidämp sa dem.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tzr91 skrev:
Som rubriken lyder. Behöver kolven bytas eller är det lungt? Max är väl 12bar i komp?

tror jag kan ha svaret... jag har köpt min komp mätare på biltema där ligger nog felet :D , luften ska ju inte bara kmprimeras i cylindern utan helavägen upp till mätinstumentet aja det är min teori, min är ny i cylinder och kolv lite högre komp å ja tro min indikerade runt 9 bar"Biltema varning"

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
KTM 950SM -07
Tzr91 skrev:
Tack för svaret! :banana Nej det kunde jag inte, är inte så teknisk. :tungan
Men om det ligger på 8,5bar och med ny kolv så är värdet 12bar, är det bra värde då? Förlorar man inte massa effekt?

Hur vet du att du kommer att få 12,5 med en ny kolv.?? Cylindern kan ju vara sleden den också..

Var har du fått reda på att det ska vara 12,5 bar när den är perfekt?? Har du verkstadshandbok?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
RS "Alex" skrev:
tror jag kan ha svaret... jag har köpt min komp mätare på biltema där ligger nog felet :D , luften ska ju inte bara kmprimeras i cylindern utan helavägen upp till mätinstumentet aja det är min teori, min är ny i cylinder och kolv lite högre komp å ja tro min indikerade runt 9 bar"Biltema varning"
Biltema har bra grejor.. :fatta! Och man säljer inget som inte funkar!. :7peta

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Allround skrev:
Hur vet du att du kommer att få 12,5 med en ny kolv.?? Cylindern kan ju vara sleden den också..

Var har du fått reda på att det ska vara 12,5 bar när den är perfekt?? Har du verkstadshandbok?

Det är såhär. Frågade min lärare idag. Jaa han kan jag lovar.

5bar har jag på min nya kolv och cylinder nu. Han sa att det är bra värden. Alltså en 2taktare kan inte få så högt komp för att det är portar i cylindern. Det är över portarna det bildas tryck. Alltså inte hela slaglängden som en 4-taktare.

Det som står i boken är kompressionsförhållanden. inte kompet i motorn.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
5-6 bar är normalt för en tvåtaktare

Mätte strax under 6 i min tzr och drygt 7 i min ex cross

Solid snake

Guest
Anton_Ljunghusen skrev:
5-6 bar är normalt för en tvåtaktare

Mätte strax under 6 i min tzr och drygt 7 i min ex cross

Tack för infon, då räknar jag bort kolven i crossen som kass. :D :tungan

Då är det nått annat, förmodligen nålen. :mad:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
philsson skrev:
Biltema har bra grejor.. :fatta! Och man säljer inget som inte funkar!. :7peta

Konstigt att jag fått hem saker som inte fungerat från början borar som varit skeva m.m riktig dret butik men man dras dit ändå...
Deras komp mätare borde ju visa fel eftersom min ska ha 9 bar enligt deras komp mätare då :rolleyes:

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy