8 NOV Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Skulle förvåna mig synnerligen om Marquez efter sin personliga vendetta mot VR på Sepang inte införskaffat sig några väl avlönade gorillor, vars enda uppgift utaför paddock är att med alla medel till buds hålla just precis såna här personer så långt borta från huvudpersonen som möjligt.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Ganska lustigt läge nu, de Rossisupportrar som anser sig älska sporten håller just nu på att mala ner den. Jag är ganska övertygad om att det vore det bästa för MotoGP om Rossi tog beslutet att sluta tävla.

Är så tråkigt att se en gammal idol och (främst) hans supporterpöbel rasera all kvarvarande anständighet...

Skall bli kul att se finalen, det kommer säkerligen inte alls buas och levas rövare....

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det jag menar är att du är inkonsekvent, läs gärna mitt inlägg ovan igen.

I så fall är det du som misstolkar mina inlägg med flit. Jag har inga problem med att VR-fans provocerar MM. Detta är väntat och att detta utmynnar i handgemäng är också väntat (att MM själv klubbar ner en "journalist" tror jag inte för en sekund, däremot kommer gorillorna runt omkring att göra det mer än gärna).

Men återigen - vad har hela denna historia med journalism att göra...?

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Dennis Noyes som tidigare jobbade i race direction under 500cc tiden har tydligen ändrat sin åsikt (till Rossis fördel) efter att ha studerat händelsen lite noggrannare. Han verkar vara ganska säker på att Rossi kommer få kvala som vanligt i Valencia och att ett eventuellt straff blir uppskjutet till Qatar nästa år:

I don´t know about you all, but I was completely wrong about the kick. I needed to see, frame by frame, enlarged overhead stuff from the chopper to understand that what I thought I saw was not what happened.

I have read all the comments and they are almost all accurate if the facts are as each writer believes they are. But I was a member of Race Control for two years back in the 500 days and we had nothing except, at most, a feed camera shot and some black and white security camera footage. Now Race Control is Big Brother, but what is going to CAS is a lot more that video. If what I have been told is accurate, Rossi´s attorney will present the data acquisition feed from both bikes. That data ¨belongs" to the FIM whenever they require it the same way the authorities can require teams to hand over data for investigations. We assume that Race Direction would have had the same access, but maybe they didn´t. Maybe they wanted to get a decision taken on the day. They would have come in for more criticism yet if there had been no initial decision taken.

It was always obvious that there would be an appeal beyond the FIM. I don´t know why Lin Jarvis said there could be no appeal unless he either didn´t know or was only referring to the FIM process.

The CAS usually needs months to make a judgement, so it seems likely that, unless they throw the case out immediately, unlikely given the complexity, then they will probably kick the can up the road toward Qatar 2016 and Rossi, while the case is under consideration, will start from where he qualifies in Valencia.

Until we actually know what the "black boxes" contain, we won´t really know enough to make moral pronouncements. It still looks like Rossi was out of line, but it sure looked like he kicked Marquez too. He did slow too and Race Direction is saying that his slowing is what caused Marc to crash. That, I suspect, is what Rossi´s attorney will call to question. Race Direction has already said that it not illegal to slow the pace, as Marc was allegedly doing through some curves. Data acquisition will determine whether this is true.

Jack Miller at the end of last year was running Alex Marquez wide often, but, apparently, there is no foul unless the other rider crashes or the rate of slowing is judges to be....what? There I go, guessing at what is fair and what is foul. Precedents are going to be set by this decision.

It is a shame it has come to this. It is bad for the sport, but it is important to get this right since the technology is there to allow the truth to come out. The truth is always worth waiting for.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Läste någonstans (minns inte och hittar inte nu) att CAS-beslutet vilket det än blir, alltså oavsett det blir avslag eller ändrar föregående beslut Inte börjar gälla förrän ett race Efter beslutet, stämmer det?

Alltså, oavsett beslut så gäller det inte förrän Quatar 2016 som är nästa och det närmaste racet rullar på som vanligt.

Sneaky isf...

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Läste någonstans (minns inte och hittar inte nu) att CAS-beslutet vilket det än blir, alltså oavsett det blir avslag eller ändrar föregående beslut Inte börjar gälla förrän ett race Efter beslutet, stämmer det?

Alltså, oavsett beslut så gäller det inte förrän Quatar 2016 som är nästa och det närmaste racet rullar på som vanligt.

Sneaky isf...

Det stämmer, om nu inte CAS avslår ansökan helt och hållet innan Valencia, vilket inte är så troligt.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det stämmer, om nu inte CAS avslår ansökan helt och hållet innan Valencia, vilket inte är så troligt.

Som jag fattade det jag läste, kan missat något i översättningen eller fattat fel med, var att eftersom det var under utredning nu så skulle även ett avslag innebära att alla får ett race att smälta beslutet innan det tar verkan.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Ingen som sett nått om VR kommer överklaga bestraffningen?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Debaclet i sig (inte handlingarna) är inte dåligt för sporten, det är bra.
Precis på samma sätt som att tennis slutade spelas när McEnroe la av.
Eller hur var det nu? Tävlar man i tennis fortfarande?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur arg kommer inte Lorenzo vara om Rossi får Stay of execution och får kvala som vanligt på Valencia? :3freak

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Öhhhhh, det är ju det de senaste fyra inläggen handlar om? Han har överklagat FIM beslutet till CAS. :va

ser det nu med. vaknade o skulke såklart läst de nya inläggen innan jag skicka in mitt. ber om ursäkt om jag skakade om tillvaron denna tidiga november morgon ..

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
2010 vann väl Lorre med över 100p marginal? bara för att sätta ytterligare perspektiv på det..
Hur många poäng i marginal ska någon som kämpar om mästerskapet ha innan det är OK att utmana denne? Det Lorre hade mot Rossi var uppenbarligen OK iaf.

Hade Lorre kraschat och skadat sig så hade kanske inte hans poängmarginal räckt till mästerskapsvinst (jag vet dock inte hur många poäng han ledde med då och hur många det var kvar att köra om).

Hade det då varit OK om Lorre medvetet trängt ut Rossi?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det var då ett jäkla tjat om när/var/hur det är okej att köra hårt.
Alltid, imho. Fajten mellan DP och VR var både hård och snygg. Ett ypperligt exempel. Fajten på Phillip Island såg också helt okej ut, oavsett vad som sagt i efterhand. På Sepang såg det hårdare ut, men jag tycker fortfarande det var helt okej fajt, även om det kanske hade moraliska frågetecken.

Har man inte farten att ta titeln på egna meriter ska man inte ha hjälp till det heller.

Låt oss nu skita i att smutsa ner fler trådar med en polemik som aldrig kommer komma någonvart.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Det var då ett jäkla tjat om när/var/hur det är okej att köra hårt.
Alltid, imho. Fajten mellan DP och VR var både hård och snygg. Ett ypperligt exempel. Fajten på Phillip Island såg också helt okej ut, oavsett vad som sagt i efterhand. På Sepang såg det hårdare ut, men jag tycker fortfarande det var helt okej fajt, även om det kanske hade moraliska frågetecken.

Har man inte farten att ta titeln på egna meriter ska man inte ha hjälp till det heller.

Låt oss nu skita i att smutsa ner fler trådar med en polemik som aldrig kommer komma någonvart.

:tummenupp

Med tanke på hur MM störde VR så hjälpte han ju JL. Man ska ta titeln på egna meriter helt enkelt. Därför det blir så tråkigt när någon försöker påverka utgången av mästerskapet..

:)

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
:tummenupp

Med tanke på hur MM störde VR så hjälpte han ju JL. Man ska ta titeln på egna meriter helt enkelt. Därför det blir så tråkigt när någon försöker påverka utgången av mästerskapet..

:)
Men? Nu är du där igen och är helt ologisk. Alla, oavsett var de ligger i mästerskapstabellen, har rätt att rejsa för sin placering. Du säger att "Man ska ta titeln på egna meriter helt enkelt."
Javisst, men då får ju Rossi köra ifrån MM såklart, om Marc släppt förbi honom utan fight så hade ju VR gynnats! Då hade Rossi inte vunnit på egna meriter? Du argumenterar utan logik iså fort det gäller VR.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Men? Nu är du där igen och är helt ologisk. Alla, oavsett var de ligger i mästerskapstabellen, har rätt att rejsa för sin placering. Du säger att "Man ska ta titeln på egna meriter helt enkelt."
Javisst, men då får ju Rossi köra ifrån MM såklart, om Marc släppt förbi honom utan fight så hade ju VR gynnats! Då hade Rossi inte vunnit på egna meriter? Du argumenterar utan logik iså fort det gäller VR.

Ta ett djupt andetag och läs igen:D

Jag skriver att de ska köra sitt bästa utan att försöka sabotera. MM körde inte sitt bästa, hade han gjort det hade han utmanat DP och JL istället för att fokusera på att förstöra för VR..

VR körde ju om MM då han med vilje var i vägen.. Det är min uppfattning. Riktigt bevis får vi först om man kan analysera deras telemetri (vilket något proffs gärna får analysera).

Edit: Jag menar alltså att MM ville psyka tillbaka på VR och få honom att tappa mycket tid eller ännu värre, krascha så att han skulle förlora mästerskapsledningen. Nu kraschade han själv istället:D

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...