8 NOV Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dokusåpan fortsätter... Presskonferensen i Valencia är inställd, istället är alla förare och team kallade inför "The Permanent Bureau" för att diskutera de senaste händelserna inom sporten med cheferna för FIM och Dorna.
http://www.motogp.com/en/news/2015/...teams-summoned-by-the-permanent-bureau/188745

Den stora frågan är, vem skall blir utröstad vid örådet? :hihi

Jag gissar att det gäller att "rädda ansiktet" på FIM och Dorna. FIM och Dorna har fått se det överklagande Yamaha skickat till CAS.
Tex där man arrangerat två hojar så de stämmer med de foton/videos som finns.
Och då kan man se att när Marc har ovankanten av visiret mot Rossis knäpuck, ja då har han styret mot Rossis stövel.
Med stöveln på fotpinnen.
Och att bromshandtagskyddet då har greppat Rossis stövel på insidan.
Så när Marc åker bakåt efter kontakten med stöveln, ja då drar bromshandtagskyddet med sig Rossis stövel bakåt.
Så det ser ut som Rossi sparkar. När Rossi i själva verket försöker undvika slitas av hojen.
Kolla på det här fotot.
http://www.motogp.com/en/news/2015/...teams-summoned-by-the-permanent-bureau/188745
Och tänk att Marc är längre fram, ifatt Dani och har visirets ovankant mot Danis knäpuck.
Var på Danis hoj har Marc då sitt, i det här fallet vänsterstyre?
Också Honda har fått yttra sig och se vad Yamaha lägger fram. Och accepterat att det ses som en Race Incident, Inga penalty Points till någon inblandad.
För egentligen skulle Marc fått 1 penalty point för att ha kört på Rossi.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tror Lorre vinner på söndag och FÖRTJÄNAR bucklan på egen hand. :)

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Det mest intressanta är väl i så fall VEM som ska studera den loggade datan och VAD denna person tror sig se...?

Att kalla sig kompetent datatekniker inom MotoGP kräver utbildning såväl som lång erfarenhet. De personer som överhuvudtaget har mjukvaran som behövs för detta är färren än femtio personer i världen. Antalet som jag skulle bedöma som tillräckligt kompetenta för att studera detta händelseförlopp på ett säkert och effektivt sätt ligger mellan femton och tjugo och hälften av dessa är anställda av Yamaha eller Honda.

Vad tänker man sig i så fall...? Tvinga någon från Suzuki och Ducati att opartiskt granska datan från båda hojar...? Tvinga Yamaha att granska Hondas data och vice versa...? Ge någon på CAS en fem minuters utbildning i datastudier så att man verkligen får fel resultat...? Ge datan till självutnämnda mediaexperter som tror sig se Kalle Anka på skärmen...? Och sist men inte minst - hur vet någon av dessa om de studerar den verkliga datan eller något som har modifierats för att passa respektive parts åsikt...?

Det är snart dokusåpa-varning på hela denna affär.

Datan som ibland visas i live-sändningen när man får följa en hoj - gas/broms/växel/hastighet/varvtal. Är det helt andra givares data man ser då?

Skulle man inte kunna kolla på den datan och se om det blir en extrem bromskraftstopp i det skedet? Men den datan sparas kanske inte?

Sen säger det ju så klart inte hur det gick till men man skulle kunna få reda på om bromsen aktiverades.

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Jag tror på regnblöt bana, VR som sågar sig genom fältet från sista startposition, JL kvalar 3:a, men får 'otur' loppet igenom med blöt bana och trillar sakta men säkert bakåt genom fältet för att på 14:e varvet bli uppäten av VR.
Resten av rejset blir förvirrat bortom sedvanlig MotoGP-ordning och blötan ställer till med följande oväntade podium :
1 : DP
2 : CC
3 : LB

I slutändan blir VR 6:a eller 7:a, JL antingen 11-12 eller utgår.

Så, nu behöver ni inte spekulera mer då detta spåtts fram ur fyra nedmalda koffeintabletter blandade med fiskrens, kaffesump och älgben. Allt utslängt på en trolltrumma ger denna utgång. :D

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag tror på regnblöt bana, VR som sågar sig genom fältet från sista startposition, JL kvalar 3:a, men får 'otur' loppet igenom med blöt bana och trillar sakta men säkert bakåt genom fältet för att på 14:e varvet bli uppäten av VR.
Resten av rejset blir förvirrat bortom sedvanlig MotoGP-ordning och blötan ställer till med följande oväntade podium :
1 : DP
2 : CC
3 : LB

I slutändan blir VR 6:a eller 7:a, JL antingen 11-12 eller utgår.

Så, nu behöver ni inte spekulera mer då detta spåtts fram ur fyra nedmalda koffeintabletter blandade med fiskrens, kaffesump och älgben. Allt utslängt på en trolltrumma ger denna utgång. :D

Chrutchlow och Baz på pallen?

Jodu, det vore oväntat...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tycker ändå att Marques och VR är väldigt sansade efter spectacle de grande på Sepang! Det skulle som åskådare onekligen vara några snäpp intressantare om t.ex mindre media slipad Crutchlow vore drabbad.

Crutchlow och Stoner! :hihi

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Tycker ändå att Marques och VR är väldigt sansade efter spectacle de grande på Sepang! Det skulle som åskådare onekligen vara några snäpp intressantare om t.ex mindre media slipad Crutchlow vore drabbad.

Crutchlow, slipad eller inte skulle nog kunna komma undan med att på klassiskt brittiskt vis djupt och seriöst förolämpa alla inblandade så att de inte förstår det förräns efteråt. :Bugar Det går att vara riktigt otrevlig utan ord med bara fyra bokstäver i. :fakta Glöm inte bort att Eric Blair [George Orwell] var upphovsman till både nyspråk och dubbelspråk...han hade nog gått grundkursen någonstans.

Vilket som...Crutchlow på en sådan presskonferens hade varit mycket mer underhållande än någon av "sörlänningarna"...med eller utan finess.

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Hela den här soppan har fått mig att tycka sämre om både Rossi, Marquez och Lorenzo. Hela Motogp för den delen. Lite inne på Roffes spår här. Jag kommer titta på söndag men inte med den glädje och förväntan som de kunde varit.

Efter presskonferensen i Malaysia tänkte jag att det var konspirationsteorier från Rossi. Efter racet tänkte jag att han nog hade en poäng ändå. De till trots så är ju Rossi känd för att ha de stabilaste psyket och vara den smartaste föraren någonsin! No longer verkar det som. Rossi är en husgud hemma hos mig och jag hoppas jag kan glömma bort slutet på denna säsong lagom till nästa.

Samtidigt så Har Lorenzo snackat om i flera race att Rossi inte har "the speed" och att hans attack på Marquez skulle va en taktik därför. Vem är det nu som står o gapar efter hårdare straff för Rossi så att han ska få fördelar inför sista racet?! Vinn på din "raw speed" då lorre o håll käften.

Marquez gjorde fel. Rossi gjorde ännu mer fel.

Att Rossi ska vinna från sista plats är väl tvek. Hoppas på Pedrosa i så fall.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Marquez gjorde fel. Rossi gjorde ännu mer fel.

Att Rossi ska vinna från sista plats är väl tvek. Hoppas på Pedrosa i så fall.

Nu verkar det ju som att Rossi inte kommer få starta sist, dessutom är det fler och fler experter som uttalat sig om att Rossi inte gjorde så fel som de först trodde. Men det finns visserligen en skara personer som tycker att den breda manövern VR gjorde är värd straffet att få starta sist så allt hänger på vad som beslutas av CAS tills den 6e Nov :)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Samtidigt så Har Lorenzo snackat om i flera race att Rossi inte har "the speed" och att hans attack på Marquez skulle va en taktik därför. Vem är det nu som står o gapar efter hårdare straff för Rossi så att han ska få fördelar inför sista racet?! Vinn på din "raw speed" då lorre o håll käften.
Han gapar inte om hårdare straff i överklagandet till CAS utan påpekar att han är tredje part som påverkas om de beslutar att ta upp ärendet. Inget konstigt med det, Rossi tar till juridiken för att få vad han anser sig vara rätt och Lorenzo gör det samma. Bör de inte mätas mot samma måttstock då?

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Bör de inte mätas mot samma måttstock då?

Varför skulle det?

Precis som pedros borde Lorenzo inte lägga vikt vid denna diskussion, han är inte involverad i kraschen. Om han är så snabb så spelar det väl ändå ingen roll vart Rossi startar. Det har ju varit mer än ett race som gjort att Lorenzo inte är före Rossi..

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Varför skulle det?

Precis som pedros borde Lorenzo inte lägga vikt vid denna diskussion, han är inte involverad i kraschen. Om han är så snabb så spelar det väl ändå ingen roll vart Rossi startar. Det har ju varit mer än ett race som gjort att Lorenzo inte är före Rossi..
Att det överklagas till CAS påverkar i högsta grad förutsättningarna för att vinna VM och där är de två inblandade. Rossi skiter fullständigt i om CAS dömer till hans fördel eller nackdel eftersom överklagan enbart är en förhalning av det beslut RD tog i Sepang då alla vet att det tar tid om CAS tar upp fallet och det blir ju i praktiken ett frikännande från straff som faktiskt spelar roll för det han gjorde i Sepang. Det är också det som påpekats av Lorenzos management.
Tycker man att Rossis agerande innan, under och efter Sepang är helt klanderfritt så förstår jag att man tycker det är kalasfint att man gjort denna juridiska krumbukt och tycker man det är ok att Rossi gör den bör man också anse att Lorenzo har rätt att agera juridiskt för sin sak.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Ja ni. Vad ska man säga om hela den här jävla soppan. :va

Den har i alla fall tagit udden av det som kunde bli bland dom bättre finalerna genom tiderna.

Men oavsett Rossis felaktiga bedömning i det han nu gjorde mot MM (som förtjände det eller inte). Önskar jag av hela mitt hjärta att han ska få ta en titel till. Det är HAN värd efter sina hundår hos Ducati och sin återhämtning hos Yamaha.

Inte många förare som klarat att hålla sig på den yttersta toppen trots motgångar. Han är ingen one hit wonder om man säger så.

Jorge vill såklart få gräddfil till titeln. Klart han har en jävla fördel om Rossi startar sist.

Önskepall:
1. Rossi
2. Pedrosa
3. ?

Förövrigt tycker jag MM och Jorge kan köra lite lekstuga sinsemellan. Får vi se vad dom kan åstadkomma.
Kanske dom får till lite "hångel" i någon sandfålla. :fyllisar

Den troliga pallen går knappt att säga. Men OM det varit ett vanligt race. Skulle den förmodligen se ut såhär.

1.Jorge :rolleyes:
2. Pedrosa :tummenupp
3. MM :gnissla

Gott folk. Sätt igång popcornkastrullerna. Snart börjar det.

//M

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Att det överklagas till CAS påverkar i högsta grad förutsättningarna för att vinna VM och där är de två inblandade. Rossi skiter fullständigt i om CAS dömer till hans fördel eller nackdel eftersom överklagan enbart är en förhalning av det beslut RD tog i Sepang då alla vet att det tar tid om CAS tar upp fallet och det blir ju i praktiken ett frikännande från straff som faktiskt spelar roll för det han gjorde i Sepang. Det är också det som påpekats av Lorenzos management.
Tycker man att Rossis agerande innan, under och efter Sepang är helt klanderfritt så förstår jag att man tycker det är kalasfint att man gjort denna juridiska krumbukt och tycker man det är ok att Rossi gör den bör man också anse att Lorenzo har rätt att agera juridiskt för sin sak.

Samtidigt så ter det sig lite osportmannamässigt att försöka vinna fördelar av banan, och där har Lorenzo skjutit sig själv i foten iom hans uttalanden på post race press conference, allt han säger i ärendet kommer tolkas i ljuset av det han sa där, som fick det att se ut som om han försökte få titeln utan att behöva köra för den på Valencia.
Att han kan komma att behöva köra för titeln på Valencia bör ju ses som normalfallet, och att Rossi och Marques varit inblandade i en incident har väldigt lite med Lorenzo att göra, då han som tredje part oaktat incidenten hade fått köra för titeln på Valencia. Han har nu skänkts en fördel på grunder som kan vara felaktiga, och att då försöka försvara fördelen som 3:e part i en incident får honom att verka småsint.
Han är i sin fulla rätt att säga och göra vad han vill angående incidenten, men vad han säger och gör påverkar hur han ses.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Samtidigt så ter det sig lite osportmannamässigt att försöka vinna fördelar av banan, och där har Lorenzo skjutit sig själv i foten iom hans uttalanden på post race press conference, allt han säger i ärendet kommer tolkas i ljuset av det han sa där, som fick det att se ut som om han försökte få titeln utan att behöva köra för den på Valencia.
Att han kan komma att behöva köra för titeln på Valencia bör ju ses som normalfallet, och att Rossi och Marques varit inblandade i en incident har väldigt lite med Lorenzo att göra, då han som tredje part oaktat incidenten hade fått köra för titeln på Valencia. Han har nu skänkts en fördel på grunder som kan vara felaktiga, och att då försöka försvara fördelen som 3:e part i en incident får honom att verka småsint.
Han är i sin fulla rätt att säga och göra vad han vill angående incidenten, men vad han säger och gör påverkar hur han ses.

Absolut. Ett av problemen i allt som skett efteråt, tycker jag, är hur tydligt många Rossifans inte vill ta till sig att deras hjälte föll på eget grepp.
Lorenzo var skitsur efter racet och hans aktier föll hos många men han sa också en del saker som många anser. Rossi behandlas annorlunda i många lägen pga sin status och det naturliga för den typen av incident hade i många fall varit svartflagg eller ride through. Nu blir det kanske något som möjligen kommer påverka starten av 2016. Är det rimligt? Hade åsikterna varit lika orimliga om det var Smith och Dovizioso som kört så om femtaplatsen?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Absolut. Ett av problemen i allt som skett efteråt, tycker jag, är hur tydligt många Rossifans inte vill ta till sig att deras hjälte föll på eget grepp.
Lorenzo var skitsur efter racet och hans aktier föll hos många men han sa också en del saker som många anser. Rossi behandlas annorlunda i många lägen pga sin status och det naturliga för den typen av incident hade i många fall varit svartflagg eller ride through. Nu blir det kanske något som möjligen kommer påverka starten av 2016. Är det rimligt? Hade åsikterna varit lika orimliga om det var Smith och Dovizioso som kört så om femtaplatsen?

Hade Smith eller Dovizioso varit titelkombatanter och kört osedvanlgit aggresivt mot varandra och om en tredje parts titelkombatant lagt sig i incidenten så osnyggt som Lorenzo gjorde hade det nog fortfarande setts som försök att få fördelar av banan i titelkampen.
Men ja Rossi har en stor och trogen skara fans, fast, det verkar vara en inte oansenlig mängd som i efterskott ändrat åsikt om incidenten. Där under racet såg det ju onekligen ut som om Rossi sparkade till Marquez, och det gjorde väldigt många väldigt upprörda, för så gör man bara inte. De känslorna hängde i några dagar och sedan började distansen till just den känslan att falna och iom det började människor som inte är Rossis supportrar också anse att det kanske inte var helt så enkelt.
Jag har aldrig varit en Rossisupporter, eller Lorenzosupporter, eller Marquezsupporter. Min personliga åsikt över hela debaklet är att Rossi sänkte sig själv på Torsdagen, Marquez på racet, och Lorenzo i efterspelet. Ingen av dem går vinnande ur det här.
Den enda kängan som utdelats som träffade rätt var väl Danis till Rossi om att Rossi verkar ha bytt åsikt om hur hårt det ska köras lagom tills han nu har en titelchans.

Om Lorenzo vill komma undan från de elaka rösterna om att han får titeln till skänks av Marquez bör han ju snarare hålla käft om allt som har med incidenten att göra, alternativt arbeta för att Rossi ska få kvala på Valencia. Rossi kvalar ju oftast ganska dåligt, är oftast inte vassast på Valencia, och sedan köra sådär snabbast som han envist sagt att han är i år, och bevisa att han förtjänat titeln. Lyckas han hålla MM och DP bakom sig så kommer han ta titeln med lite marginal till och med, och både DP och MM är ju snabba på Valencia, så att de kan hålla Rossi stången är inte alls omöjligt.

Men det är bara mina tankar om det rent PR-mässiga. Incidenten i sig själv tycker jag tjatats sönder redan som det är, och hela skiten är inte mycket bättre än en tv-såpa.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...