8-tumsbas låter konstigt – ej löst!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kan det vara olika element i basarna?
En släkting som byggde högtalare köpe något märke vars 8" bas fanns i två utföranden, enligt honom en som spelade snärtigare bas och en som spelade djupare bas, det bar bara en bokstav på slutet av artikenumret som skiljde dom åt.

Jag minns det för han beställde fel så klart och försökte sälja på mig den som blev fel.

Han jobbade förövrigt ett tag på det som en gång i tiden var Sinus Högtalarfabrik, fast när han jobbade där tillverkade dom ljuddämpare? (och någon snöskoter? tror jag)

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Kan det vara olika element i basarna?
En släkting som byggde högtalare köpe något märke vars 8" bas fanns i två utföranden, enligt honom en som spelade snärtigare bas och en som spelade djupare bas, det bar bara en bokstav på slutet av artikenumret som skiljde dom åt.

Jag minns det för han beställde fel så klart och försökte sälja på mig den som blev fel.

Han jobbade förövrigt ett tag på det som en gång i tiden var Sinus Högtalarfabrik, fast när han jobbade där tillverkade dom ljuddämpare? (och någon snöskoter? tror jag)
De ser identiska ut och har samma modellbeteckning tryckt på sina baksidor. Men ska faktiskt fråga återförsäljaren, som kanske kan vägleda. Återkommer!

PS. Intressant anekdot om släktingen. Verkar vara svårt att sälja en (1) högtalare. Eller slog du till? DS.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
De ser identiska ut och har samma modellbeteckning tryckt på sina baksidor. Men ska faktiskt fråga återförsäljaren, som kanske kan vägleda. Återkommer!

PS. Intressant anekdot om släktingen. Verkar vara svårt att sälja en (1) högtalare. Eller slog du till? DS.

Tja, det var ju en bas, det räcker med en eftersom man ändå inte får någon meningsfull riktningskänsla av en bas.
Jag köpte den dock inte, trots att han lovade att bygga lådan åt mig

Jag har för mig att det var styvheten i konmaterialet som skiljde dom åt, men jag har aldrig varit ljudsnobb så jag satte mig inte in i det.

Han byggde både billjud, hemmahögtalare och senare hemmabio ljud, jag vet inte hur bra hans resultat blev, men han hade något DOS program för att räkna ut lådvolymer och portar så någon sorts vetenskap låg det väl bakom

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Kan distributören (som tog del av mitt filmklipp) ha rätt, givet specifikationerna?

”De middarna som har annat ljud är nog stumma.
Mest troliga är att de är sönderspelade.
Steget som du har levererar 450Watt RMS / kanal.
Midbasarn i SPL 84 plankan har effekttålighet på 75Watt RMS/st - 150Watt / kanal
Hur står inställningarna på steget?”

specs.jpg

Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...