80 istället för 55 watts H7 på halvljuset ??

PTR

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Retta -07 å minimoto....Blåa så klart :P
såg att de fanns 80 watts H7 lampor att köpa på realcar.se .....
dom måste väl oxå passa i hojen ??

men nu till min fråga !! en normal H7:a ligger väl typ på 55W.....om man nu skulle skaffa en 80W (som ja är sugen å göra)....vad händer ?? orkar generatorn/spolen eller va de nu är driva de ??? eller drar den bara ur batteri ??

:va :va :va

tacksam för svar !!! // R1 -04
 

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Timrå
Hoj
vtr 1000
PTR skrev:
2252415 såg att de fanns 80 watts H7 lampor att köpa på realcar.se .....
dom måste väl oxå passa i hojen ??

men nu till min fråga !! en normal H7:a ligger väl typ på 55W.....om man nu skulle skaffa en 80W (som ja är sugen å göra)....vad händer ?? orkar generatorn/spolen eller va de nu är driva de ??? eller drar den bara ur batteri ??

:va :va :va

tacksam för svar !!! // R1 -04

Ja nog orkar generatorn det, men risken är ju alltid att man bränner reflektorn när man går upp i watt på en så pass liten reflektor som r1an har.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Förutom att reflektorn inte är anpassad för den effekten så är inte kablarna det heller, risken är stor att det faktiskt lyser sämre med en 80W-lampa än med 55W, eftersom det blir för stort spänningsfall.
 

LILAB

Väntar...
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Luleå
Hoj
KTM 450 EXC/SM
har monterat en 80w i mitt halv ljus och det fungerar då klockrent, en 80w lampa drar bara ca 2 ampere mer än en 55w.
Tror nog att både genetatorn och kablarna klarar det, men vet dock inte hur det är med reklektorn på din R1
 

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Ort
...
Hoj
...
Annars brukar det vara vettigare att köpa en BRA lampa med den effekten som är tänkt. Det är stor skillnad på 55W och 55W.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
LILAB skrev:
2252456 har monterat en 80w i mitt halv ljus och det fungerar då klockrent, en 80w lampa drar bara ca 2 ampere mer än en 55w.
Tror nog att både genetatorn och kablarna klarar det, men vet dock inte hur det är med reklektorn på din R1
Frågan är ju om det ger hela ljusutbytet bara? På R-hojar sätter man, precis som på moderna bilar, på minimala kablar av både kostnads å viktskäl. Det ska ju bara lysa, ingen har sagt hur bra :huvet
Jag röstar snarare för Gilgos förslag! :tummenupp
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
80W lampa

Har varit med om alltför många gånger med brända kontekter, reflektorer, relän och reflektorer bara för att man har satt i starkare lampa så mitt råd är att GÖR DET INTE. Montera ett relä som matar strömmen direkt från batteriet och till lampan, sätt sedan i en lampa som ger bättre ljusutbyte men med samma watt tal så blir det bra mycket bättre lyse.
Peterr
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Som tidigare nämnts,pröva att byta ut orginallamporna mot något
bättre.
Har dubbla h4 i min hoj o bytte ut orginallamporna till nån
philipsvariant som ska ge 30% bättre ljus och det gjorde
faktiskt stor skillnad fast det fortfarande var 55 wattare :tummenupp
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Inte någon hoj, men dock...

Jag mulade in 80W halvljus på en gammal Saab för ett par år sen. Det lös inte så värst mycket bättre och reflektorerna gick åt h... av värmen (blev mjölkiga) så till slut var där knappt något ljus kvar.

Så undertecknad rekommenderar inte detta tilltag. Som andra redan sagt, köp BRA vanliga lampor istället.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Steg ett: Minska spänningsfallet så mycket som möjligt. 5% spänningsfall (alltså 0,6-0,7V i ett normalt 12V system) sänker ljusstyrkan runt 20%, och trots att jag har mätt på åtskilliga bilar, hojar och mopeder så är det faktiskt bättre än allt jag har sett. Elsystemen ÄR skräp, dom sitter där bara för att följa lagen, inte för att det ska lysa bra...

Steg två: Bra lampor! Osram och Philips har lampor som påstås ge 30 och 50% mer ljus, det är visserligen i överkant men de är betydligt bättre än andra "vanliga" lampor. 50+ är dock ganska dyra, men 30+ lär räcka långt. Megablue och andra lampor som ska likna xenon är däremot inget att hänga i julgranen, de lyser blåaktigt genom att man filtrerar bort den röda delen av ljuset = man förlorar ljusstyrka.

Steg tre: Ut och kör nattetid och var glad över att lyset lyser mycket bättre. :tummenupp
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Spänningsfall kan förekomma både på + och på - anslutningen.
Mät mellan lampan + och batteriets +. Och mellan lampans - och batteriets -.
Sen vet man vilket spänningsfall man har och om det är på + el. - sidan. Eller båda.
(Antar + sidan är vanligast, strömmen ska ju passera via lite strömbrytare och annat krafs där.)
/u
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Stämmer utmärkt. På plussidan verkar det vara vanligt att det ligger runt 0,7V eller högre, medan det brukar vara snarare 0,2V på minussidan. 0,2V är ungefär vad jag tycker är acceptabelt - på plus och minus IHOP... (Men då är det kanske värt att nämna att jag är betydligt petigare än de flesta när det gäller el.)
 

PTR

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Retta -07 å minimoto....Blåa så klart :P
oki...skipper nog den där 80 Watts lampan ändå !!! orkar inte hålla på å krångla om de skulle bli nå problem !! de är ju
skojigare å köra än å skruva =) :yoparty

Tack för alla svar !!! :yoparty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top