80-talare bluddrar på last

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Har du original luftburk utan modifiering (borrhål/borttaget lock)?
Kan du köra med ett originalluftfilter?

På min DR500 stånka testade jag utan lock gick dåligt så den krävde ombestyckning.
En Kawa 400 twin med hål i skumgummifiltret som sitter före det veckade papperfiltret gick också kass. Gick bra igen med nya filter. Är det två sådana du har?

På en fyrcylindrig hoj fastnade treans trottel (cv) varje gång det regnade. Inte ett uppenbart fel då el och vatten är en vanligare orsak. Inte kul att peta in långfingret mellan förgasare och luftburksgummit. Bytte till koniska K&N-filter och långa M4-insex. En förlängd insexnyckel i fickan. Snabba stopp i regn. Ordet sportluftfilter hade inte uppfunnits ännu.

Plöjer

Ny medlem
Gick med
1 May 2022
Hoj
Transalp 89
Hur går det för dig??
Jag har en kawasaki kz750 1984 två cylindrig och har likvärdigt fel. På tomgång varvar den upp bra men vid belastning blurrar den bara efter 3000-3500 varv. Går fortfarande att få upp den i fart dock men jäkligt segt. Höger tändstift blir svart och det andra är mer vitt. Bytt tändstift och tändhattar då tändhattarna hade lite lägre motstånd än de skulle ha tydligen och tändstiften var väll dags att byta. Tändspolens sekundära motstånd är inom gränsen för vad de ska vara, kan den vara dålig ändå? Efter läst tråd samt lite annan sökning ska jag kanske fokusera mer på förgasaren än tändningen?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Hur går det för dig??
Jag har en kawasaki kz750 1984 två cylindrig och har likvärdigt fel. På tomgång varvar den upp bra men vid belastning blurrar den bara efter 3000-3500 varv. Går fortfarande att få upp den i fart dock men jäkligt segt. Höger tändstift blir svart och det andra är mer vitt. Bytt tändstift och tändhattar då tändhattarna hade lite lägre motstånd än de skulle ha tydligen och tändstiften var väll dags att byta. Tändspolens sekundära motstånd är inom gränsen för vad de ska vara, kan den vara dålig ändå? Efter läst tråd samt lite annan sökning ska jag kanske fokusera mer på förgasaren än tändningen?
Jag har en likadan, 82:a.
Helst ska ventilspelet ligga inom spec innan felsökning och justering av förgasarna.
Vad har du för luftfilter? Original i luftburk eller två separata?
Spjällen kan du justera så de öppnar och stänger samtidigt. Helst med förgasarna på bänken.
Har du skruvat på luftskruvarna så de står lika, räkna varv och dra dem försiktigt i botten. Skruva ut bägge två varv som är en grundinställning.
Det allra bästa är ju att göra rent förgasarna och alla munstycken och kanaler.
Leta tjuvluft även om du inte har symptomen. (Hög tomgång eller seg ner till 1100 varv.)

Det finns youtube-klipp också.

Plöjer

Ny medlem
Gick med
1 May 2022
Hoj
Transalp 89
Jag har en likadan, 82:a.
Helst ska ventilspelet ligga inom spec innan felsökning och justering av förgasarna.
Vad har du för luftfilter? Original i luftburk eller två separata?
Spjällen kan du justera så de öppnar och stänger samtidigt. Helst med förgasarna på bänken.
Har du skruvat på luftskruvarna så de står lika, räkna varv och dra dem försiktigt i botten. Skruva ut bägge två varv som är en grundinställning.
Det allra bästa är ju att göra rent förgasarna och alla munstycken och kanaler.
Leta tjuvluft även om du inte har symptomen. (Hög tomgång eller seg ner till 1100 varv.)

Det finns youtube-klipp också.
Tack för svaret. Det är original luftburk och tänkte testa att ta ut filtret för att se hur den går med mer luft? Tog isär förgasaren förrförra sommaren och rengjorde och såg till att spjällen betedde sig synkat men får väll kolla igen. Tätade insugen den gången också då den drog tjuvlut, nu tror jag inte det är ett problem. Har testat och ställt in förgasarskruvarna så de är lika och även öppnar den högra, som har svart tändstift, mer öppet.

Den får antagligen för mycket bränsle då, så ska kolla flottörerna på något sätt samt om membranen ser ok ut.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC