80 tals musik sökes "Hårdrocks balader"

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Vixen - Cryin

Kiss - Beth
Motohead - Dont let daddy kiss me
(inte 80-tal men...)

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
mb skrev:
Grymt bra låtar, men inga hårdrocksballader rent hångelfaktormässigt. De där låtarna kan man mest kräla runt på golvet och dricka rödvin på dunk till ;)

En flickvän kom in en gång precis när Gillan "drar igång" i Child in Time och frågade vad jag lyssnade på för skit. Innan hade jag som vanligt gåshud och en tår i ögonvrån men den kommentaren kom som en kalldusch. Behöver jag berätta att det tog slut?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nurse Ratched skrev:
En flickvän kom in en gång precis när Gillan "drar igång" i Child in Time och frågade vad jag lyssnade på för skit. Innan hade jag som vanligt gåshud och en tår i ögonvrån men den kommentaren kom som en kalldusch. Behöver jag berätta att det tog slut?

Helt riktigt, vissa saker river upp irreparabla skador i ett förhållande!

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KLE 500
Nurse Ratched skrev:

Du gjorde det enda rätta :Bugar

Får alltid en klump i halsen när jag hör den låten, och fan ta den som börjar prata under låtens gång :mad: :fatta!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nurse Ratched skrev:
:Bugar :Bugar

Ibland måste man göra det man måste göra.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Citat Chrille:

"Kiss - Beth"

Brrr....var det ett försök att skrämmas eller?

Kiss har ju gjort en ballad som är ganska kul och helt ok också. "Goin Blind" från "Hotter than hell" där Gene Simmons sjunger om att hans älskade är 16 och han är 93 :hihi

Annars är Savatage hårdrocksballadernas obestridda kungar. Lyssna på "Believe", "When the crowds are gone" ,"Not what you see","Sleep" eller någon av deras andra mästerverk som kan räknas i tiotal.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
Citat Chrille:

"Kiss - Beth"

Brrr....var det ett försök att skrämmas eller?

Kiss har ju gjort en ballad som är ganska kul och helt ok också. "Goin Blind" från "Hotter than hell" där Gene Simmons sjunger om att hans älskade är 16 och han är 93 :hihi
......

Nja, Beth är lite udda. Ingen direkt powerballad och det går i perioder om jag gillar den eller inte. Just nu känns den rätt ok, men jag skulle vilja höra den med någon som kan sjunga.

Goin Blind är väl inte illa alls.

Riktiga hårdrockare ska väl inte lyssna på band som är "hårdrocksballadernas obestridda kungar"? Dessutom är din objektivitet när det gäller Savatage......begränsad. :tungan

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Guns N'Roses - November Rain .... ok. den är från 91 men håller sej inom samma ramar ändå, Slash´s solon är grymmmma!!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
mjukis skrev:
Guns N'Roses - November Rain .... ok. den är från 91 men håller sej inom samma ramar ändå, Slash´s solon är grymmmma!!
"Don't cry" är väl en annan given kandidat i de sammanhangen tillsammans med dylancovern på "knockin' on heavens door". "Since I don't have you" är möjligtvis för mkt 90-tal (alt. 60-retro?) för att platsa in.

Jag är splittrad när det gäller de här låtarna. De är på gränsen till för mesiga ibland, men samtidigt har man en hel del minnen till dom. G'n'R gjorde dock bra ballader.

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
mb skrev:
"Don't cry" är väl en annan given kandidat i de sammanhangen tillsammans med dylancovern på "knockin' on heavens door". "Since I don't have you" är möjligtvis för mkt 90-tal (alt. 60-retro?) för att platsa in.

Jag är splittrad när det gäller de här låtarna. De är på gränsen till för mesiga ibland, men samtidigt har man en hel del minnen till dom. G'n'R gjorde dock bra ballader.

Don´t cry och since är helt klart vassa kandidater, valde November Rain för att jag tycker den väcker starkast minnen hos mej.
Det va ju G'n'R man dansa med flickorna till på mellanstadiet och sprang sedan efter dom o skulle klämma :lol

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Nja, Beth är lite udda. Ingen direkt powerballad och det går i perioder om jag gillar den eller inte. Just nu känns den rätt ok, men jag skulle vilja höra den med någon som kan sjunga.

Goin Blind är väl inte illa alls.

Riktiga hårdrockare ska väl inte lyssna på band som är "hårdrocksballadernas obestridda kungar"? Dessutom är din objektivitet när det gäller Savatage......begränsad. :tungan

Nä jag skrev ju att jag tyckte Goin Blind var helt ok.

Savatages ballader är verkligen powerballader i ordets rätta bemärkelse. Dessutom används både kontrapunktarrangemang och falsettsång flitigt. Alltså kanske inte något att dansa tryckare till. Men bra är det.

Jag får se till att dölja stora delar av min skivsamling nu när jag framstår som "riktig hårdrockare"........

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Jag skulle nog vilja påpeka att, om ni frågar mig, så är hälften av förslagen här inte riktiga hårdrocksballader. Vissa är direkt diskvalificerade och andra(där jag själv dabbat mig) är gränsfall

En hårdrocksballad ska väl få en att tänka på tonårshångel, stillastående "tryckare" och blonderade brudar i urblekta jeans och collegetröjor..... Eller "fetta" som Jalle hade sammanfattat det hela..

Jämför hångelosarna nedan:...
Ozzy Osbourne - close my eyes forever
White Lion - When The Children Cry
Alien - Only one woman
Europe - Carrie
Return - Bye bye Johnny(moppehångel!!)
Mötley Crüe - You're all I need
Scorpions - Wind of change

Mot...
skid row - eighteen and life (kastratyl är en definitiv hångeldödare)
Whitesnake - Here i go again.(det funkar inte med hångel i en låt som bytar karaktär. precis när man har upptäckt att man får klämma lite så är det färdigballadat)
DAD - A laugh'n a half (vet inte varför den alltid ansetts vara en ballad. Lutar nog mer åt ett mellanting.)

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
...

Jag får se till att dölja stora delar av min skivsamling nu när jag framstår som "riktig hårdrockare"........

Va!?! Lyssnar du på RixFM din jäääävel :mad:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Va!?! Lyssnar du på RixFM din jäääävel :mad:

Nä, men Lisa Miskovsky,Christian Kjellvander, Lisa Ekdahl och Kent.....

Så var det sagt. Nu får jag plocka bort både avataren och underliggande text...... :(

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Några favoriter...

Skid Row - Wasted Time
Ozzy & lita Ford - Close My Eyes Forever
Deep Purple - Love Counqers All

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Chris Ash skrev:
Nä, men Lisa Miskovsky,Christian Kjellvander, Lisa Ekdahl och Kent.....

Så var det sagt. Nu får jag plocka bort både avataren och underliggande text...... :(
Aj som satan i gatan dra mig baklänges sjujävlars anamma. Hela min värld har raserats! Jag som trodde du var en riktig hårding :fatta! :mad:

Du kammar dig inte ens med stålkam va? Va! Va!?

chrilleus

Motlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KLE 500
heliac skrev:
Några favoriter...

Skid Row - Wasted Time
Deep Purple - Love Counqers All

Grümma!

Se även:
Rainbow - Rainbow eyes
Y&T - Winds Of Change (Lite väl dynamisk för att klassas som ballad)
Uriah heep - Lady in black
Uriah heep - Firefly
Uriah heep - The Wizard
Deep Purple - Wasted Sunsets

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
chrilleus skrev:
Grümma!

Se även:
Rainbow - Rainbow eyes
Uriah heep - Firefly
Uriah heep - The Wizard
Deep Purple - Wasted Sunsets

Oja! Heeparnas ballader är sjukt fina! Även "Come away Melinda", visserligen en cover, men David Byron höjer kvalitéten tio steg! Eller "The easy road" eller "Circus" eller "The Park" eller "Wise man" eller......osv osv...

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
chrilleus skrev:
Grümma!

Se även:
Rainbow - Rainbow eyes
Uriah heep - Firefly
Uriah heep - The Wizard
Deep Purple - Wasted Sunsets[/QUOTE

Jobbar som DJ...Lägger ofta på Wasted Sunsets som sista..Givetvis på vinyl :yoparty

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka