Raderad medlem 18100
Guest
. . . . .
. . . . .
. . . . .
Last edited by a moderator:
Liljequist skrev:Var iväg till Karlstad och köpte hoj i lördags.. Allt funkade bra förutom att jag tyckte att den drog lite väl mycket olja.. Iaf så tar jag hojjen och ska åka till jobbet på onsdan men efter ca. 2 mil så märker jag att den börjar gå skitdåligt när man ger på lite gas, så jag sänker farten, kollar i bakspegeln å ser världens moln av rök. Ajaj tänker jag och svänger in till vägkanten, då ser jag att oljelampan börjar lysa sen dör motorn av sig själv.. När jag står där och väntar på bärgning så rinner det ur ca. 4-5 dl olja på backen..
Kommer hem och börjar riva bort kåpor, tank, luftburk, stift mm..
Då ser jag nåt ganska märkligt. Förgasarna är fulla med olja + att det är olja i cylindrarna.. Det är också ganska mycket olja i luftburken..
Någon som har nån aning om vad det kan vara för fel ??
Kan det vara en spricka i toppen eller kan packningen ha gått ?
Jag har inte kunnat tagit kompprov än.
Tacksam för snabba svar..
Mvh Fredde
Långa farbron skrev:Jag känner mig synsk.....
Jag ser....en ung man med goda intentioner,ett sidostöd,ett nivåfönster och en flaska olja.
S.aida
Hoztic skrev:Haha, risken är nog överhängande att du har rätt!
Dock blir det svårt att förklarar blinkande oljelampa med det?
Långa farbron skrev:Det kan ju tyvärr vara så illa som Freddexwing säger.
Orsak enligt mig borde vara en ringburn åt vänster, eller har jag fel???mr.burns skrev:Hade ungefär samma problem med min Retta.
Tryckte upp olja genom vevhusventilationen till luftburken, oljan i luftburken åkte dels genom förgasarna och orsakade en j-la rökutveckling genom avgasröret, dels rann det ut olja på marken via den lilla avrinningsslangen från luftburken. Gjorde rent allt, kollade oljenivån, sen var det bara att köra igen, ingen fara.
Orsak: lite för mycket olja i systemet som trycktes upp med gaserna från vevhuset.
Liljequist skrev:Tack för alla snabba svar !
Har nu troligen hittat felet.. och det är nog som alla här förutspått.. ALLDELES för mycket olja i motorn.. Tog bort pluggen å det var fan drygt fyra liter (!!).. (+ dom 4-5 dl som rann ut på backen..)
Men som freddexwing var inne på.. Kan det ha skadat nån kolv ? Ska man passa på att ta ett kompprov innan man sätter tillbaks allt ?
Sen är det väl bäst att göra rent förgasarna ordentligt så man slipper rökutveckling hundra år efteråt
Liljequist skrev:FAEN !.. Samma problem som det första.. Var ut på en provsväng idag och den pumpar fortfarande upp olja via vevhusventilationen !
Nån som har några hjälpande förslag ?
Mvh Fredde
Liljequist skrev:Kompprov kommer.. Men jag har ingen provare som passar själv och eftersom typ alla mc-firmor här har semester så dröjer det typ två veckor innan jag kan få in den på en verkstad..
Det kanske är dumt att vara ivrig men jag hade haft hojjen i fyra dar (!) när det hände som jag är ganska otålig att få ut den på vägarna igen..
Liljequist skrev:Jag har en från biltema som man bara ska trycka emot men det passar inte.. Hålet är för stort.. Den passar säkerligen nere i botten men dit är det ju flera mil !
Kan man dra på några lager mjuk, tät tejp för att den ska passa i hålet ? Kan ju inte spela någon roll.. Bara det blir tätt ?
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |