8Mbit,,,,Ett skämt?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
tjockisbulle skrev:
1) Hört att BBB släppt 100mbit för privatpersoner?
Känner iallafall en som har det, funkar bra.

2) Ok det med färgen kände jag inte till. Kör nån äldre version säkert, allt är bara helt blått i mina staplar.

Första tecknet är inte solklart men det andra håller jag då med om efter att du nu lärt mig något nytt. :tummenupp

Första tecknet är rätt klart det också. Han tankar från en med DSL... Jag vet att BBB har 100Mbit för privatpersoner. Men vad är oddsen för att både han som tankar och han som lämnar har 100Mbit? Det är fortfarande väldigt sällsynt, plus att de har cappat på 300GB i månaden (totalt, dvs både upp+nerladd). Den cappar man ju på ett par dagar :)

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Det var lite roligt att se dessa hastigheter, när man sitter på 1Mbit bredband!
Snacka om fejk! :rolleyes:

Bifogat

• Bra hastighet!! (Medium).jpg
    Bra hastighet!! (Medium).jpg
    107.8 KB · Visningar: 86
  • Bra hastighet igen.3 (Medium).jpg
    Bra hastighet igen.3 (Medium).jpg
    106.4 KB · Visningar: 65

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Gumpa skrev:
Det var lite roligt att se dessa hastigheter, när man sitter på 1Mbit bredband!
Snacka om fejk! :rolleyes:

Men vad sitter ni på för skithubbar igenkligen?
1gång har det hänt mig att jag fått en fil som varit fejk, det var då en propaganda film för nazismen istället för ... (kommer inte ihåg vad det skulle vara nu)

hänvisar till tråden om dchubbar, adda lite nya,
:tummenupp

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=57176

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
tjockisbulle skrev:
Men vad sitter ni på för skithubbar igenkligen?
1gång har det hänt mig att jag fått en fil som varit fejk, det var då en propaganda film för nazismen istället för ... (kommer inte ihåg vad det skulle vara nu)

hänvisar till tråden om dchubbar, adda lite nya,
:tummenupp

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=57176

Jag sitter på Tankafett (BBB), Maximumspeed (BBB), sweden (BBB), swedensenior, sporthoj....Även där händer det att man får tag på en fejk. Fast jag är så elak att jag brukar messa hub-op så bannar de vederbörande :D

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
KTM 525exc -04
Så många svar och inte en enda som prickat rätt när det gäller adsl och duplex. Gör så här, läs först på hur adsl fungerar, när ni förstått det, gå vidare och läs om duplex.

Coola Ola

Guest
Domifuling skrev:
Så många svar och inte en enda som prickat rätt när det gäller adsl och duplex. Gör så här, läs först på hur adsl fungerar, när ni förstått det, gå vidare och läs om duplex.

Kan inte du förklara istället? För såvitt jag vet handlar det om två saker, dels att ADSL är osymmetriskt och när man skickar filer nära max utgående bandbredd så blir det för lite bandbredd över till TCP ACK/NACK-paketen för de inkommande datapaketen. Utöver detta så har såvitt jag vet iaf Telia ej full duplex, dvs att det inte går att skicka data samtidigt som man tar emot på sina ADSL-linor men källan till det är något osäker och rent empiriskt vet jag inte heller om det stämmer till fullo.

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
:mattias

Som vi ovan har konstaterat är ADSL en "asymetrisk" teknik som innebär att man har olika hastighet på inkommande och utgånde dataströmmar.

Ja, ADSL är full duplex ur den synvinkeln att man kan rent fysiskt sända och ta emot signaler samtidigt över modemet till basstationen. Men blanda inte ihop det med traditionell duplexitet som ofta syftar till den man nyttjar i t.ex. ethernet och innebär att man kan skicka och ta emot i samma hastighet samtidigt. I bredbandssammanhang finns det en teknik vid namn SDSL som är symetrisk (och kostar därefter). Den vanligaste standarden för själva delningen av signal över telefonlinan kallas för DMT, den bygger på att man choppar upp signalen i 247 block/kanaler som representerar 4KHz vardera. Rent logiskt kan man föreställa sig att kabelmodemet ansluter sig till 247 linjer som går till basstationen. Beroende på väder och vind så är det inte alltid så att alla linjer funkar tipp-topp och därför måste ibland signalen flyttas från en linje till en annan, detta sker hela tiden. I tillägg till detta så bygger då DSL på att de lägre frekvenserna (börjar runt 8KHz) nyttjas för duplex trafik då de lägre frekvenserna är mindre benägna att komma av sig. DMT är en väldigt komplicerad teknik, då det går åt mycket maskinkraft för att hålla koll på och flytta runt kanalerna (om du någonsin undrat varför ditt kabelmodem blir varmt), men det erbjuder en enorm flexibilitet.

Anledningen till att man väldigt sällan uppnår förväntad bandbredd på en ADSL-anslutning är helt enkelt den att man delar de slutliga faktiska bandbredden från t.ex. basstationen mot internet, eller snarare, från bassationen till ISP's POP där övriga basstationer ansluter för att sedan tillsammans dela på anslutningen mot internet. Grovt räknat säljer den genomsnittliga ISP'n 36-56 gånger så mycket bandbredd än vad ISP faktiskt har äkta bandbredd att tillgå. Alltså du och dina 36-56 grannar delar på samma 8mbit sladd, så du ska ha lite tur för att få sladden för dig själv.

Om man sitter på t.ex. en delad fiber som delas ut till en samfällighet så är oddsen högre att man får lite mer pipa än vad man får i t.ex. ADSL-scenariot.

Om man tycker att det här är snålt och man vill ha egen sladd så bör man förstå att en "ren" internet anslutning kostar bra många tusenlappar per mbit/mån. Det är inte utan anledning att ISP'erna kramar ut vart enda litet paket ur sina linor då deras "core" anslutningar kostar skjortan.

/Fenix

Coola Ola

Guest
Fenix skrev:
:mattias

Som vi ovan har konstaterat är ADSL en "asymetrisk" teknik som innebär att man har olika hastighet på inkommande och utgånde dataströmmar.

Ja, ADSL är full duplex ur den synvinkeln att man kan rent fysiskt sända och ta emot signaler samtidigt över modemet till basstationen. Men blanda inte ihop det med traditionell duplexitet som ofta syftar till den man nyttjar i t.ex. ethernet och innebär att man kan skicka och ta emot i samma hastighet samtidigt. I bredbandssammanhang finns det en teknik vid namn SDSL som är symetrisk (och kostar därefter). Den vanligaste standarden för själva delningen av signal över telefonlinan kallas för DMT, den bygger på att man choppar upp signalen i 247 block/kanaler som representerar 4KHz vardera. Rent logiskt kan man föreställa sig att kabelmodemet ansluter sig till 247 linjer som går till basstationen. Beroende på väder och vind så är det inte alltid så att alla linjer funkar tipp-topp och därför måste ibland signalen flyttas från en linje till en annan, detta sker hela tiden. I tillägg till detta så bygger då DSL på att de lägre frekvenserna (börjar runt 8KHz) nyttjas för duplex trafik då de lägre frekvenserna är mindre benägna att komma av sig. DMT är en väldigt komplicerad teknik, då det går åt mycket maskinkraft för att hålla koll på och flytta runt kanalerna (om du någonsin undrat varför ditt kabelmodem blir varmt), men det erbjuder en enorm flexibilitet.

Anledningen till att man väldigt sällan uppnår förväntad bandbredd på en ADSL-anslutning är helt enkelt den att man delar de slutliga faktiska bandbredden från t.ex. basstationen mot internet, eller snarare, från bassationen till ISP's POP där övriga basstationer ansluter för att sedan tillsammans dela på anslutningen mot internet. Grovt räknat säljer den genomsnittliga ISP'n 36-56 gånger så mycket bandbredd än vad ISP faktiskt har äkta bandbredd att tillgå. Alltså du och dina 36-56 grannar delar på samma 8mbit sladd, så du ska ha lite tur för att få sladden för dig själv.

Om man sitter på t.ex. en delad fiber som delas ut till en samfällighet så är oddsen högre att man får lite mer pipa än vad man får i t.ex. ADSL-scenariot.

Om man tycker att det här är snålt och man vill ha egen sladd så bör man förstå att en "ren" internet anslutning kostar bra många tusenlappar per mbit/mån. Det är inte utan anledning att ISP'erna kramar ut vart enda litet paket ur sina linor då deras "core" anslutningar kostar skjortan.

/Fenix

Tack för det fenix!
:Bugar :Bugar

-edit- Du kanske kan svara på varför så få kanaler avsätts till utgående bandbredd? Finns det någon teknisk orsak till detta, typ störningar/reflexioner i kabeln om man har höga frekvenser åt båda hållen (Skanova ställer ju t.ex. avståndskraven för en 10/9 Mbit VDSL-anslutning mycket högre än för en en 10/1 ADSL2-anslutning tydligen pga av risk för cross-talk/reflexioner) eller är det bara att standarden har bestämts utifrån vad den typiska konsumenten (dvs icke fildelare :mad:) anses behöva? Exempelvis har ju "ADSL2" upp till 24 Mbit inkommande bandbredd men fortfarande bara 1 Mbit utgående som den ursprungliga ADSL-standarden.

Last edited:

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Coola Ola skrev:
Tack för det fenix!
:Bugar :Bugar

-edit- Du kanske kan svara på varför så få kanaler avsätts till utgående bandbredd? Finns det någon teknisk orsak till detta, typ störningar/reflexioner i kabeln om man har höga frekvenser åt båda hållen (Skanova ställer ju t.ex. avståndskraven för en 10/9 Mbit VDSL-anslutning mycket högre än för en en 10/1 ADSL2-anslutning tydligen pga av risk för cross-talk/reflexioner) eller är det bara att standarden har bestämts utifrån vad den typiska konsumenten (dvs icke fildelare :mad:) anses behöva? Exempelvis har ju "ADSL2" upp till 24 Mbit inkommande bandbredd men fortfarande bara 1 Mbit utgående som den ursprungliga ADSL-standarden.

Kronisk besserwiesser som jag är, så kan jag nog reda ut oxå :rolleyes:

Eftersom den fysika bäraren är en relativt grov koppartråd, så har men ett väldigt högt motstånd i kablaget mellan kabelmodemet och basstationen. De lägre frekvenserna kan färdas längre än de högre frekvenserna som inte kommer lika långt utan att risk för reflektioner, avtapp eller liknande problem. Därför kör man dubbelriktad trafik i det lägre spektrat.

Destu kortare avstånd mellan basstation och kabelmodem, destu lägre motstånd, destu mindre bortfall och därför kan man kräma upp bandbredden om avståndet är kort.

ADSL2 är då helt enkelt en vidareutveckling av DMT tekniken med ett fler antal kanaler sammanpressat på samma fysiska frekvensområde, alltså frekvenserna börjar fortfarande runt 8KHz och sedan uppåt på samma sätt som i ADSL. Så skralt sett, kommer säkerligen det stackars kabelmodemet behöva koppla om linjer på löpande band, precis på samma sett som idag, skillanden är dock att varje linje täcker ett smalare frekvensområde än traditionell ADSL och därför kan man brassa på mer.

Klart som korvspad?

/Fenix

Coola Ola

Guest
Fenix skrev:
Kronisk besserwiesser som jag är, så kan jag nog reda ut oxå :rolleyes:

...

Klart som korvspad?

/Fenix

Jafan! Bock och bug!
Fast iofs, om adsl2 innebär fler kanaler på samma frekvensområde så borde ju även utgående bandbredd kunna höjas med upp till 3 ggr, dvs upp till 3 Mbit.

Last edited:

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Äntligen börjar downloadsen rätta till sej,det är mindre sällan man ligger under 100Kb/s nu :)

Bifogat

• Hastighet.JPG
    Hastighet.JPG
    127.4 KB · Visningar: 46

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Coola Ola skrev:
Jafan! Bock och bug!
Fast iofs, om adsl2 innebär fler kanaler på samma frekvensområde så borde ju även utgående bandbredd kunna höjas med upp till 3 ggr, dvs upp till 3 Mbit.

Mjaeae... eftersom den är duplex så blir linjerkonsuptionen exponetiell, alltså, för att öka på den bandbredden behöver man då t.ex 2 + 4 + 8 + 16 kanaler för att tillföra 4 logiska kanael i syfte att öka upload och vips har man bränt alla nya fina kanaler som man skulle ha för download... :brinnerup

/Fenix

Coola Ola

Guest
Fenix skrev:
Mjaeae... eftersom den är duplex så blir linjerkonsuptionen exponetiell, alltså, för att öka på den bandbredden behöver man då t.ex 2 + 4 + 8 + 16 kanaler för att tillföra 4 logiska kanael i syfte att öka upload och vips har man bränt alla nya fina kanaler som man skulle ha för download... :brinnerup

/Fenix

Jaha, på så vis. Kan aldrig vara nyttigt att kunna sådär mycket väl? :D

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept