90åring körde ihjäl cyklist, inte misstänkt för brott.

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Snail_shell skrev:
2372222 Kamma er lite nu!!

Trafiken är till för alla.. Oavsett ålder, kön, eller annan beskaffenhet..
Sen är inte beteede skillnaden så stor mellan en 90 åring och en 18 åring.
90 åringen har i alla fall vettet att inse att trafiken kan vara farlig..
medan 18 åringen är odödlig..

Frågan är vilket som är värst..

Be nice!! :tummenupp

En 18-åring har iaf friska sinnen och reflexer, och har genomgått ett antal prov för att få framföra fordon. Medans en 90-åring hoppade från sin häst & vagn in i en T-Ford nångång för sisådär 70 år sedan. Saker och ting förändras, och svårast för det har väl gråbenen.

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
selin skrev:
2371781 Jag jobbar på en Volvo Åf, och det har hänt att anhöriga bett verkstaden låsa in bilar vid verkstadsbesök som tillhört äldre människor, för att ansöka om en återkallelse på deras körkort. Hoppas att mina anhöriga gör samma sak för mig när jag blir gammeldöd.
Farsan min försöker få min farfar att sluta köra bil, men det är nästintill omöjligt han har försökt få min farfars läkare att göra nåt åt saken men det hjälper inte läkaren förstår inte problemet - Att han är livsfara för andra trafikanter! för det är han.

ft skrev:
2372165
Svänger du från en annan väg över parallell cykelöverfart, alternativt om du svänger ut ur en rondell över en cykelöverfart, har du väjningsplikt mot cyklisterna. Kör du rakt fram förbi en korsande cykelöverfart har du inte det. Vilket många cyklister inte fattat utan glatt kör ändå utan att titta vare sig höger eller vänster.
Min farfar vet inte ens vad väjningsplikt betyder, han trodde att det var nåt ord som vi hittade på..

LowFlyer

Gick med
24 Aug 2005
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
selin skrev:
2372330 En 18-åring har iaf friska sinnen och reflexer, och har genomgått ett antal prov för att få framföra fordon. Medans en 90-åring hoppade från sin häst & vagn in i en T-Ford nångång för sisådär 70 år sedan. Saker och ting förändras, och svårast för det har väl gråbenen.

Mmm, och så har han överlevt 70år i trafik och otaliga mil genom åren som borde leda till ett viss erfarenhetsövertag gentemot nån snorig 18:åring som tror att han vet allt och kan allt bara för att han svarat rätt på några kryssfrågor och kört 50 mil i trafik.

Paradoxy

Guest
LowFlyer skrev:
2372442 Mmm, och så har han överlevt 70år i trafik och otaliga mil genom åren som borde leda till ett viss erfarenhetsövertag gentemot nån snorig 18:åring som tror att han vet allt och kan allt bara för att han svarat rätt på några kryssfrågor och kört 50 mil i trafik.

En 90-åring har en reaktionstid på ungefär fyra minuter...

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
LowFlyer skrev:
2372442 Mmm, och så har han överlevt 70år i trafik och otaliga mil genom åren som borde leda till ett viss erfarenhetsövertag gentemot nån snorig 18:åring som tror att han vet allt och kan allt bara för att han svarat rätt på några kryssfrågor och kört 50 mil i trafik.

Jo, så är det ju :rolleyes:

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
"enda gången jag vill se pensionärer i trafiken är i bakluckan på fonusbilar" :tummenupp

Bör dock tillägga att eftersom jag personligen inte var där så kan jag omöjligen bedömma om olyckan hade kunnat undvikas om föraren av bilen inte hade upplevt två världskrig :fakta

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Barrichello skrev:
2371376 Gångare är inte ett dugg bättre. Visst har dom företräde vid övergångsställen men tänk vad många olyckor som kunde ha undvikits om folk såg sig för och inte bara knatade rätt ut. Liten tröst att man har rätten på sin sida när man väl är överkörd.

Den regeln är f.ö i min mening det mest puckade dom har genomfört på länge...

USID

Snön är död! Fast nu lever den igen!
Gick med
11 Feb 2006
Hoj
Turistbuss för grus.
Inför stopplikt med företräde för cyklister och gångtrafikanter på övergångställen och cykelöverfarter!

Det är alltför många som bara knatar eller cyklar rakt ut utan att se sig för (ofta med hörlurar i öronen) bara för att "dom har företräde". Vore det inte vettigt att införa stopplikt för dessa utan att ta bort företrädet.
D.v.s. bilar/mc skall fortfarande ha skyldighet att stanna men en viss del av ansvaret förs också över på den oskyddade parten som då är skyldig att se sig för först istället för att som en kamikazemänniska slänga sig rakt ut i vägen med huvudet före.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
USID skrev:
2372609D.v.s. bilar/mc skall fortfarande ha skyldighet att stanna men en viss del av ansvaret förs också över på den oskyddade parten som då är skyldig att se sig för först istället för att som en kamikazemänniska slänga sig rakt ut i vägen med huvudet före.
Så är det redan. Regeln säger:

"Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig."

Vid cykelöverfarter som korsar en väg ska cyklisten lämna företräde för bilen. Om bilen däremot svänger in på annan väg ska företräde lämnas för cyklisten.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Snail_shell skrev:
2372222Trafiken är till för alla.. Oavsett ålder, kön, eller annan beskaffenhet..

Nej, trafiken är till för alla som inte är olämpliga som fordonsförare.

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
jag som åker runt mycket på vägarna genom jobbet så irriterar det mig mest av allt alla jävla snorungar runt 11-13år som bara knallar rakt ut vid ett övergångställe nerblängandes i sin mobiltelefon och tjejen vi såg hade förmodligen fan inte en susning om det var grönt eller rött för henne.

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
cleaner skrev:
2371348 http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,67767418_852__,00.html

Undrar vad som stått om det varit en sporthoj som kört ihjäl cyklisten?

Här har vi ett tydligt exempel på hur farliga dessa motorcyklar är för andra
trafikanter säger Poliskommissarie Evert Låtsasnamn"[/COLOR]

Det hade stått:
Här har vi ett tydligt exempel på hur farliga dessa unga män är i trafiken.

Quaya skrev:
2372914 jag som åker runt mycket på vägarna genom jobbet så irriterar det mig mest av allt alla jävla snorungar runt 11-13år som bara knallar rakt ut vid ett övergångställe nerblängandes i sin mobiltelefon och tjejen vi såg hade förmodligen fan inte en susning om det var grönt eller rött för henne.

Eller när dom trycker på knappen och väntar på grönt men så går dom endå efter ett litet tag fast det är rött. Sen står man där som ett fån och väntar på att det ska bli grönt så man får åka igen :mad:

Last edited:

Tigerlilly

OBS! Vanebildande
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Blivande monsterägare
Ur www.kkurien.se idag: "En kvinnlig cyklist omkom
i en trafikolycka mitt i centrala Katrineholm. Bakom ratten i bilen som körde på henne satt en 92-årig man.
- Bilisten körde mot rött, men han är inte delgiven misstanke om brott. Mest på grund av att han var så chockad. Men det kommer att bli aktuellt, säger Tobias Jöhnemark, vakthavande befäl på Sörmlandspolisen."

Så kan det gå, e bara förbannat glad att det inte var min kära mamma för då hade gubben inte kunnat gå nu......

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Hej...alla...
Eftersom jag vet vilken korsning det är så var det som följer...
En gammal gubbe (92 år) körde på en kvinna som var/blev 58 år...
Bilisterna som skall svänga i korsningen ( som ser ut som ett + tecken)
får grönt samtidigt som cyklister som skall köra rakt fram också har grönt...
Har själv varit nära att bli överkörd av bilister som har skygg lappar på...
och ej tänker på att alla cyklister faktiskt har grönt samtidigt..

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
GSXR 1000 K7
mini-knutten skrev:
2372591 "enda gången jag vill se pensionärer i trafiken är i bakluckan på fonusbilar" :tummenupp

Bör dock tillägga att eftersom jag personligen inte var där så kan jag omöjligen bedömma om olyckan hade kunnat undvikas om föraren av bilen inte hade upplevt två världskrig :fakta

Ganska moget för en moppefucko :mad:

Barbone

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Hoj
yamaha -06
jian skrev:
2375581

Varför ska bilister lämna dig som cyklar företräde ???

.Zäta.

Kan gå fort ibland =)
Gick med
17 Feb 2005
Hoj
Gul / Svart Såld
jian skrev:
2375581

Enligt siffror från Vägverket skadas varje år 4 000 cyklister så svårt att de måste läggas in på sjukhus. 1 500 av dem har skallskador. Som cyklist är man en mycket oskyddad trafikant, men räknas ändå som fordon. Det innebär bland annat att en cyklist ALLTID har väjningsplikt när den ska korsa en väg.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
.Zäta. skrev:
2375832Det innebär bland annat att en cyklist ALLTID har väjningsplikt när den ska korsa en väg.
Vid cykelöverfarter ska cykeln först. Jag stannar alltid för att släppa fram cyklar bakom de vita kvadraterna.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
selin skrev:
2372330 En 18-åring har iaf friska sinnen och reflexer, och har genomgått ett antal prov för att få framföra fordon. Medans en 90-åring hoppade från sin häst & vagn in i en T-Ford nångång för sisådär 70 år sedan. Saker och ting förändras, och svårast för det har väl gråbenen.
Vem kör som dom gjorde på uppkörningen? Ingen! Så ingen borde ha körkort om man ser det så.

Att ta ifrån ett gammal människa körkort är ofta att ta den sista lilla frihet dom hade, det är därför dom håller så hårt i det. Färdtjänst fungerar inte, det måste planeras en jävla stund i förväg m.m.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln