mb skrev:2375847Vid cykelöverfarter ska cykeln först. Jag stannar alltid för att släppa fram cyklar bakom de vita kvadraterna.
Jag läste en artikel...
http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=155853
mb skrev:2375847Vid cykelöverfarter ska cykeln först. Jag stannar alltid för att släppa fram cyklar bakom de vita kvadraterna.
Det hjälps inte. För mig gör det detsamma ifall jag blir ihjälkörd av en halvblind 80-åring eller en rattfull ungdom. Man kan inte sitta vid ratten med kraftigt nedsatt reaktionsförmåga och dimmig syn.HanneZ skrev:2375849Att ta ifrån ett gammal människa körkort är ofta att ta den sista lilla frihet dom hade, det är därför dom håller så hårt i det. Färdtjänst fungerar inte, det måste planeras en jävla stund i förväg m.m.
...står även att läsa i samma artikel:.Zäta. skrev:
Nej det har du helt rätt i, men borde man sitta bakom styret med en taskig attityd?mb skrev:2375871Det hjälps inte. För mig gör det detsamma ifall jag blir ihjälkörd av en halvblind 80-åring eller en rattfull ungdom. Man kan inte sitta vid ratten med kraftigt nedsatt reaktionsförmåga och dimmig syn.
...står även att läsa i samma artikel:
"En bilist ska anpassa sin hastighet efter rådande förhållanden samt ge cyklister tillfälle att passera vid en cykelöverfart."
Det finns många faktorer som kan bidra till en persons "farlighet" i trafiken. "Taskig attityd" är dock inte lika lätt att mäta som promille alkohol i blodet eller nedsatta fysiologiska förmågor pga ålder.HanneZ skrev:2375882Nej det har du helt rätt i, men borde man sitta bakom styret med en taskig attityd?
Ptja, vårdslöshet i trafik, grova hastighetsöverträdelser etc... bakhjulskörning mitt i stan eller whatever. Alla dessa brott borde ju isåfall leda till att en person aldrig mer fick framföra ett fordon. Skulle vara intressant att veta snittåldern på bilister som är vållande i trafiken...mb skrev:2375893Det finns många faktorer som kan bidra till en persons "farlighet" i trafiken. "Taskig attityd" är dock inte lika lätt att mäta som promille alkohol i blodet eller nedsatta fysiologiska förmågor pga ålder.
HanneZ skrev:2375849Vem kör som dom gjorde på uppkörningen? Ingen! Så ingen borde ha körkort om man ser det så.
Att ta ifrån ett gammal människa körkort är ofta att ta den sista lilla frihet dom hade, det är därför dom håller så hårt i det. Färdtjänst fungerar inte, det måste planeras en jävla stund i förväg m.m.
HanneZ skrev:2375899Ptja, vårdslöshet i trafik, grova hastighetsöverträdelser etc... bakhjulskörning mitt i stan eller whatever. Alla dessa brott borde ju isåfall leda till att en person aldrig mer fick framföra ett fordon. Skulle vara intressant att veta snittåldern på bilister som är vållande i trafiken...
Jo jag är också för att man ska få göra en återkontroll vart 10:e år, fast jag är inte lika säker på att dom är så farliga som vi ofta tror. Man stör sig ofta på dom men dom är ganska förutsägbara. Ser jag en keps i en bil så lugnar jag ner mig och håller lite extra marginaler.selin skrev:2375994Självklart så byter man körstil ganska omgående, dock så tror jag du inte riktigt fattade vad jag menade, det handlar inte om körstil, kanske mer om intränad uppmärksamhet, regelförståelse och eventuella risker i trafiken.
Visst håller dom hårt i det, men det ska inte vara dom som avgör när det är dags att sluta, utan kanske att man får avlägga ett förarprov med jämna mellanrum.
Självklart ska vårdslöshet som leder till dödsfall straffas extremt hårt.
Om det är en kombinerad cykelöverfart + övergångsställe, så är det ditt fel. Är det bara övergångsställe så torde det vara cyklistens fel. Man ser ju ifall det är cykelöverfart eller inte på markeringarna i asfalten (kvadraterna).FUBAR skrev:2375942Fattar inte riktigt vem som åker på felet om jag ligger i lagligt hastighet och inte saktar in vid övergångstället, och kör på en cyklist som cyklar rakt ut i vägen?
Blir det jag eller cyklisten
Zormin skrev:2372204
Det ingen diskuterar här är varför TT skriver att bilföraren var 90 år i telegrammet. Hur gammal var kvinnan då? Vi har ingen aning. Hon kan likväl vara 105 år gammal, blind och döv men ändå ute och cyklade i trafiken. Genom att skriva ut bilförarens ålder blir telegrammet genast vinklat och opartiskt. Dåligt TT!
Edit:
Um... Antingen har TT ändrat sitt telegram, eller också har AB gjort det. Så här ser det ut i Corren. http://www.corren.se/archive/2006/8/12/itbse7dcgh3dm8f.xml?category1=1096984640-2&
FUBAR skrev:2375942– Det betyder dock inte att allt ansvar läggs på cyklisten. En bilist ska anpassa sin hastighet efter rådande förhållanden samt ge cyklister tillfälle att passera vid en cykelöverfart.
Fattar inte riktigt vem som åker på felet om jag ligger i lagligt hastighet och inte saktar in vid övergångstället, och kör på en cyklist som cyklar rakt ut i vägen?
Blir det jag eller cyklisten
mb skrev:2375847Vid cykelöverfarter ska cykeln först. Jag stannar alltid för att släppa fram cyklar bakom de vita kvadraterna.
Barbone skrev:2375801Varför ska bilister lämna dig som cyklar företräde ???
Barbone skrev:2375801Varför ska bilister lämna dig som cyklar företräde ???
Det där är hårklyveri. Hastigheten måste enligt lag anpassas vid cykelöverfart, så att det i praktiken inte ska kunna ske några olyckor även om en cyklist svänger rakt ut.ft skrev:2376128Nej, det skall de inte. Du har företräde.
Ett av de bästa kommentarerna på länge.mb skrev:2375893Det finns många faktorer som kan bidra till en persons "farlighet" i trafiken. "Taskig attityd" är dock inte lika lätt att mäta som promille alkohol i blodet eller nedsatta fysiologiska förmågor pga ålder.
cleaner skrev:2371348http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,67767418_852__,00.html
Undrar vad som stått om det varit en sporthoj som kört ihjäl cyklisten?
jian skrev:2380237SENASTE NYTT I OLYCKAN....
Fick reda på nu att 92-åringen kom på genomfartsleden och
KÖRDE MOT RÖTT LJUS....
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |