929-tråden

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Nu är 929:an borta så om någon är i behov av ett svart Bagster tankskydd så skicka ett PM.
Har lagt ut en annons.

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Vart köper jag billigt och bra drivpaket till hojen min? Vill gärna gå ner en kugg fram dessutom. Hittar kedjor och drev i alla prisklasser så det är svårt att veta på vilken nivå jag ska lägga mig... :va

edit: Jag beställde värstingpaketet från addemoto.se inkl. guldkedja såklart... :)

Last edited:

jajjaK1

JAJJA
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Kawa zx12r
Tja Jag har en fråga om min 929. Det kommer ett rasslande/hackande ljud vid gaspådrag men slutar rassla vid jämn gas? Kopplingen och växellådan fungerar utmärkt och den tar ingen olja. Kan det vara från vajer styrningen från avgassystemet? Har läst lite om att det kan låta illa men inte hur det låter:confused: Den har rullat 3800 mil kan det vara kamkedjan?

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
Är det förknippat med ett visst varvtal när du märker rasslandet?
Runt 3-4K varv?

Daaniiel

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2007
Hoj
Ja.
Hej!

Har en Cbr 929 2001 som jag har kört sedan i mars. men nu senaste månaden som smällde ventilkåpspackningen, halvmånen.. skruvade av kåpan och rengjorde membran lite lätt och limmade fast packningen.

Den höll inte länge innan den small.. köpte en ny packning och gjorde rent membran och kollade så att det inte var igensatt nånstans.

Tänkte att allt var fixat nu men efter en stunds körning idag så small den nya packningen..

Är det någon som vet vad det är för fel? Tankar om att skrota sathelvetet finns

929newbie

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2014
Hoj
fireblade -01
Hej

Ibland när jag ska starta hojjen så märker jag att pumpen inte går igång, är det någon som har varit med om samma sak? Är det glapp i tändlåset och/eller är det H.I.S.S en som spökar?

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
En lite äldre tråd men modellen finns ju kvar.
Står i valet och kvalet på att köpa en som har fått ett litet bekymmer med motorn.
Tändstiftet har "skjutits ut och tagit gängorna med sig" vilket låter som att en ny topp behövs.
Förutom toppen, kan en sådan stor misständning ha tagit med sig kolvringar och annat neråt?

Är det värt att köpa en, för att försöka leta upp ersättningsmotor, vilket börjar bli svårt, eller ska man bara gå vidare och skaffa en annan hoj som bara ska användas för bankörning till en rimlig kostnad?

954ans motor passar väl bolt-on om jag förstår det hela rätt.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
😅hur har den som har hojen lyckats med den bedriften ? Kan kininet varit många friska gängor kvar om stiftet skjuts loss från toppen

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
En lite äldre tråd men modellen finns ju kvar.
Står i valet och kvalet på att köpa en som har fått ett litet bekymmer med motorn.
Tändstiftet har "skjutits ut och tagit gängorna med sig" vilket låter som att en ny topp behövs.
Förutom toppen, kan en sådan stor misständning ha tagit med sig kolvringar och annat neråt?

Är det värt att köpa en, för att försöka leta upp ersättningsmotor, vilket börjar bli svårt, eller ska man bara gå vidare och skaffa en annan hoj som bara ska användas för bankörning till en rimlig kostnad?

Gänginsats? Det finns för stift, kolla att hålet är mindre än borret som ingår i satsen

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Men det borde väl vara något trasigt även neråt?
Jag kommer köpa den oavsett, för jag är inte smartare än så, men skillnaden på att gå söderöver ner i motorn eller bara byta topp är ju rätt stor i packningar och annat.

Men en Helicoil kan fungera, ifall att allt verkar som det ska längre ner i motorn också?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Nu finns det väldigt olika längd på stiftets gänga och har inte kollat hur det är med gänginsatser om de varierar i längd också. Insatser finns på Biltema, kullagret.se, Würth m.fl. - sök runt lite innan du bestämmer dig.
På en del ställen sägs (och visas) hur man borrar o gängar med infettade borr o gängtappar med toppen på plats - inte riktigt min melodi, själv skulle jag jobba med lös topp.
Likaså att man borrar med handborrmaskin, gillar inte det heller, men det går om man är petig. Sitter hålen rakt ner så kan man lätt fixa med en pelarborr/fräs. Sitter de snett in mot förbränningsrummen så är det antingen handborr eller att spänna upp på vinkelhylla (mekverkstad i närheten??)
Vet man inte vinkeln stiftgängan har mot förbränningsrum så är det lite pilligt men finns flera metoder

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
file:///C:/Users/bengt/Downloads/Helicoil%20Bilreparation.pdf sidan 9 - olika längder att välja på

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Det ska den göra, det satt en 954-motor i min 929a som jag hade för många år sedan och enligt föregående ägare passade den utan modifieringar.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...