95/98 oktan?

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Ett gammalt mopperykte är ju att hojjen går fortare med 98 men det ligger nog inte mycket sanning i det...
Själv kör jag med 98 i Miton bara för det står så i handboken
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Du märker ingen skillnad. Jag har hört att en hoj kan gå dåligt ett tag om man byter från tex 98 till 95 eller tvärt om. Men det är nog större hojar det gäller.

Så kör på det som känns bäst helt enkelt. 95 är ju billigast..
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
98oktan är ju mer högexplosivt. Även om skillnaden kanske inte är så stor, alla racinghojar/cross/trail osv där effekt är allt körs det ju på 98oktan
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
Risken att den spikar är högre ju lägre oktan man kör på.. Jag kör alltid på 98.. Skiljer bara några ören i pris.. Och jag märkte skillnad förut när hojen inte gick ricktigt rent..
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
cRoC skrev:
98oktan är ju mer högexplosivt. Även om skillnaden kanske inte är så stor, alla racinghojar/cross/trail osv där effekt är allt körs det ju på 98oktan
räjs hojjar kör ofta på minst 102oktan :p
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
cRoC skrev:
98oktan är ju mer högexplosivt. Även om skillnaden kanske inte är så stor, alla racinghojar/cross/trail osv där effekt är allt körs det ju på 98oktan

Vad baserar du det på?


Du tjänar inget i effekt men det spikar inte lika lätt.
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Jag håller med Nisse....vaddå högexplosivt :eek: :confused:
Det är inte lika lättantändligt och självtänder inte lika lätt och det medför att man kan ha högre komp om man kör på en bensin med högre oktan.
Och som sagt 2-taktsolja blandas bäst i 95 okan !
Om det inte står att hojen ska köras på 98 okatan så kör på 95
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Lägg av! Inte en till tråd i detta ämne!
Enda skillnaden är att 98 behöver högre tryck innan det självantänder och att det sedan brinner något långsammare, det finns hundra trådar i ämnet!
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Varför inte bara köra på den bensin tillverkaren rekommenderar?
 

RGmaniac

No More MR 2 Stroke
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Kawasaki Z 550 -82,Yamaha XS 500 -79
Min RG åt stift när jag körde på 98.....Bytte sedan till 95 så sluta den göra det....Är nog finkänsligt på vissa 2-taktare..
 

AlpinA

öhh..
Gick med
26 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kommer
jag andvänder 98 oktanig bensin. Det motverkar spikningar och bör andvändas i alla högvarviga 2 taktare enligt flera "experter" ja har snackat me. kostar lite mer, men det är de värt.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
triple: Som du ser är det kanske värt och diskutera?
102 oktanig?!
98 oktan = 98 % oktan, resten något annat jag inte kommer ihåg.
Oktanet är det antändande i bensinen, dvs högre oktanvärde = högre explosioner.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top