95/98 oktan?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
cRoc e du förvirrad lr oktantalet är hur svårantänligt bränslet är vid tryck.

För att definera detta så blandar man 98% av kolvätet oktan som har oktanvärdet 100 samt ett ämne som jag inte kommer i håg men det har 0 oktan.

Då dessa blandas får man en referens som man mäter oktantalet mot.

ex 98% oktan ger självantändning vid x i tryck. Cid tester visade det sig att 102 okt bränsle tände vid 1,02x altså 102 oktanigt.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
1. Jag tror att "det andra ämnet" heter heptan men kan slå upp det om så önskas.

2. 98 ger inte mer effekt i sig då det har i stort sett samma energiinnehåll som 95. Men det är mindre knackningsbenäget vilket innebär att man kan ma mer förtändning och/eller mer kompression. Detta gör att _motorn_ ger några % mer effekt men _bränslet_ ger alltså inte mer effekt.

3. Japp vi har haft diskussionen förr. Sök i forumet på bensin eller oktan och låt den här tråden dö, ingen har lust att förklara igen.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Oktantalet är blott o bart ett (av flera) mått på knackningståligheten. Ämnet oktan finns inte, måste vara ett aprilskämt som nån tagit på allvar.
Kör på det som känns bäst, dock inte gärna lägre oktantal än tillv. rek. Spikning kan bli dyrt.
/u

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
ulf_lundin skrev:
Ämnet oktan finns inte, måste vara ett aprilskämt som nån tagit på allvar./u
Va, nu skojar du väl ändå? Låt mig se här nu, metanserien med de åtta första kolvätena (eller vad dom nu är :p ):
Metan
Etan
Propan
Butan
Pentan
Hexan
Heptan
Oktan
Detta är en av dom saker min kemilärare bokstavligt talat nötte in i våra skallar, och han sa att han skulle kunna väcka oss mitt i natten och vi skulle kunna rabbla upp det. Jag är visserligen inte nyvaken, men jag kan fortfarande metanserien... :bow Motsvarande serie för alkoholer är metanol, etanol, propanol o.s.v.

Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Flummo skrev:
Va, nu skojar du väl ändå? Låt mig se här nu, metanserien med de åtta första kolvätena (eller vad dom nu är :p ):
Metan
Etan
Propan
Butan
Pentan
Hexan
Heptan
Oktan
Detta är en av dom saker min kemilärare bokstavligt talat nötte in i våra skallar, och han sa att han skulle kunna väcka oss mitt i natten och vi skulle kunna rabbla upp det. Jag är visserligen inte nyvaken, men jag kan fortfarande metanserien... :bow Motsvarande serie för alkoholer är metanol, etanol, propanol o.s.v.

Fortfarande är det inget ämne utan en molekyl. ;)

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ok då. Jag fuskade. Avslöjad.
Ursprungligen (i förra millenniet) började man mäta knackningståligheten genom att jämföra med blandningar av olika ämnen.

Men i dag är skalan utökad, går ju över 100. Så bäst är att glömma det där med blandningsprocenten och ta oktantalet för vad det är, nämligen just ett mått på knackningståligheten.
(Finns dessutom flera sätt att mäta den på; MON o RON t.ex. Vilken vi använder kan jag inte i huvudet; kanske ett medelvärde.)

Att börja prata om oktanhalt är ju bara vilseledande. Ger ju bara upphov till icke-frågor som 'Hur många % oktan är det i 114 oktan flygsoppa ?' el. 'Hur mycket oktan innehåller ren (etyl)alkohol ?'
Det är min poäng. (Vet inte om vanlig soppa ens innehåller kolvätet oktan i dag.)

Det intressanta är knackningståligheten, inte hur man uppnår den.

By the way: Det är förstås en förenkling att försöka samla hela knackningståligheten i en siffra. Ungefär som att bara ange toppeffekten o strunta i effektkurvan. Olika soppa m samma oktantal kan bära sig lite olika åt. Delvis därför jag tycker man ska köra på vad man tror på o gillar. Fast vara försiktig m lägre oktantal än vad tillv. rekomenderar.
/u

Last edited:

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
Ju högre oktantal desto sämre brinnhastighet.

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Husqvarna 600
95 till alla 2-takt som icke är knackningsbenägna.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
SM 570 RR skrev:
Ju högre oktantal desto sämre brinnhastighet.
Om du med det menar att optimal förtändning är olika för olika sorts soppa så är det säkert rätt. Men 'sämre' ? Sämre för vad då ? Eller menar du 'lägre' helt enkelt ?
/u

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
cRoC skrev:
Vad rekomenderas att använda i TZR då ?

Testa dig fram. Kör en tank 95 och en tank 98. Om du känner nån skillnad i motorgång m.m. så kör på det hojen går bäst på. Känns det ingen skillnad, kör på 95.
Min NSR fick man köra på 98 om den skulle gå jämnt. På 95 så spikade den ibland. Den hade iförsig lite höjt komp också (fick plana ca: 1mm då toppen va rätt skev).

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
cRoC skrev:
Mm ska göra det. "Spika"?

Spika gör en motor om soppan självantänder av kompressionen, medan kolven är på väg uppåt vilket ger en okontrollerad tryckökning, kan få till följd att vevstakslager mår illa och en blästrad kolvtopp.

Edit, efter att inlägget legat i mer än ett år :yoparty : Termen används även felaktigt för Detonation där flamfronten som startats av tändstiftet möter en annan som startats av sk. "hot-spots" på kolven. Detonationer är mycket värre än spikningar då tryckökningen sker ännu snabbare.

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...