95 eller 98 oktan?

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Är det någon ide att lägga några öre mer per liter på 98 oktan, går hojen mycket bättre eller är det marginellt? Har inte provat ännu, nån som vet?

Jag vet iallafall, att min gamla saab 9000 drar ca 10% mindre soppa om jag tankar 98, så jag sparar pengar på det, dessutom inbillar jag mig att den är lite piggare.
Har dock inte gjort några tester med hojen, men högre oktan innebär ju högre energiinnehåll i soppan, men om hojen utnyttjar det vet jag inte...

KillerB skrev:
Är det någon ide att lägga några öre mer per liter på 98 oktan, går hojen mycket bättre eller är det marginellt? Har inte provat ännu, nån som vet?

Jag tankar alltid 98 oktan, vet inte om det är någon större skillnad men - alla bäckar små - för att den ska gå så bra som möjligt :)

// Franke

98 oktan har större motstånd mot att självantända, och därför kan man köra med högre komp. En modern motor med knacksensor kan förställa tändningen lite och kanske få ut en halv ponny till. Lägre energiinnehåll tror jag däremot inte (jag kan dock ha fel) att 98 har.

Är det inte så att ju högre oktantal ju mer lättantändlig är soppan? :va

Edit: Att köra med 98 ist för 95 är fränt! :)

Psychobiker skrev:
så racingsoppa på 104 oktan har ännu lägre alltså, hur fan hänger de ihop? :confused:

Nu är inte jag någon expert, men så här har jag fattat det:

Högre oktan tillåter tidigare förtändning = högre kompression = mer kraft. Den extra energi som finns i 95 är inte användbar eftersom luft/bränsleblandningen exploderar okontrollerat istället för att förbrännas.

andersbrink skrev:
Får man inte detonation med varken 95 eller 98 oktan får man mer effekt med 95 oktan än med 98 utan ombestyckning.

Om inte bilen/hojen har datorstyrd förtändning ja.. Om den har det så borde ju 98 vara bättre?

Men eftersom även 95 oktan anses exklusivt i många länder så är motorerna inte så optimerade att de riskerar att knacka. Kolla boken, står säkert att det går med 91 oktan. Jag skulle bara betala extra för 98 om det var turbo då man kan utnyttja det.

KillerB skrev:

Energiinnehållet mätt per liter är ungefär samma i de båda, så för den sakens skull spelar det ingen roll. 98 oktan brinner dock lite långsammare än 95 om man gämför i samma motor och därigenom hinner du inte få ut så mycket energi ur det innan utblåsventilen öppnar. Det är alltså en fråga om villket bränsle som passar bäst för motorn. En gyllene regel är: Kör på så LÅG oktan du bara kommer undan med. Då är väl nästa fråga varför racingbilar kör på 104 oktan eller så? Jo, därför att det är det lägsta oktanet DOM kommer undan med...

/Tobbe

ojojoj. vilken vetenskap :va

känns som att man tankar där det står "bensin" bara. det måste ju funka så länge det inte är disel :tungan

Min gamla Impreza bänkade 198hk på 95 och 223hk på 98 oktan.... men det var ju en turbo..... större skillnad där kanske... vad vet jag.

Saxat från http://www.faktoider.nu/oktan.html

"Ju högre oktan, desto mer effekt

Det är lätt att tro att oktantalet är ett mått på bensinens energiinnehåll eller kvalitet i allmänhet, att man automatiskt får mer kraft ur motorn om man tankar 98 istället för 95, och att man på något sätt gör bil och motor en välgärning om man ger den bensin med högre oktan. Så behöver dock alls icke vara fallet - det kan rentav vara tvärtom.

Oktantalet anger en enda faktor, nämligen hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning. Det normala förloppet är ju att den "förgasade" bensinen i cylindern komprimeras av kolven och sedan antänds i precis rätt ögonblick av tändstiftets gnista. Om bensinen, när den utsätts för högt tryck och hög temperatur därtill, självantänder och exploderar i förtid så störs ju hela rytmen i processen; det hela yttrar sig i ett knackande ljud som kan vara mycket påtagligt. "Knackning" eller "spikning" låter inte bara illa utan är i längden direkt skadligt för motorn.

Använder man bensin med för lågt oktantal så kan motorn knacka, i synnerhet vid segdragning och full gas.
Använder man bensin med rätt oktantal så knackar motorn inte, förutsatt att allt annat är som det ska.
Använder man bensin med högre oktantal än så händer ingenting alls. Jo förresten, eftersom bensin med högre oktan är mer svårantändlig så blir förbränningen sämre, vilket kan ge kolavlagringar i motorn som gör att den går sämre eller inte alls. Det högre oktantalet innebär inte att man får kraftigare explosioner ur samma mängd bensin eller så.

Resonemanget kompliceras av att moderna motorer är avancerade apparater, bl.a. kan de sänka tändpunkten om de märker att det behövs för att undvika knackning, eller höja kompressionen om de märker att det går. I sådana fall så får man faktiskt lite mer kräm ur motorn när man tankat bensin med högre oktantal. Det har dock fortfarande ingenting att göra med bensinens energiinnehåll. En motor som är optimerad för 95 oktan har fortfarande ingenting extra att hämta ur 98 oktan.

Man kan också luras av det faktum att kraftiga motorer använder bränsle med höga oktantal. Men då förväxlar man orsak och verkan: kraftiga motorer använder som regel hög kompression för att få ut mer effekt ur bränslet, och måste därför givetvis ha bränsle som tål hög kompression. Flygbränsle kan ha oktantal på över 100, men det betyder inte att en vanlig bil går bättre, eller ens särskilt bra (eller alls) på det.

En del hänvisar till att bensin med 95 oktan innehåller lite etanol, som har lägre energiinnehåll än bensin. Det stämmer visserligen, men dels är skillnaden mycket liten, dels är mängden etanol mycket liten (5 %). Skillnaden går därför i praktiken inte att observera, något som visserligen inte hindrar folk från att inbilla sig den.

Sammanfattningsvis: Det klokaste på alla sätt är att följa tillverkarens rekommendationer, och inte välja högre oktantal än så om det inte är nödvändigt. Det är det bästa för motor och plånbok. (Det här är en faktoid vars klargörande jag tjänat pengar på.)

Vad "oktan" egentligen är? Vanlig bensin är en blandning av diverse kolväten varav oktan är en. Bensin med oktantalet 95 har samma knackningsbenägenhet som en blandning av 95% iso-oktan och 5% n-heptan. Bränsle med oktantal över 100 har mindre knackningsbenägenhet än ren iso-oktan. "

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick