95 oktanig V-power

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej jag har googlat nu men hittar inget ändå på just det här.
Flytta till Norge i vintras och blev förvånad när jag såg att dom säljer 95oktanig V-power.
I Sverige tanka jag ju 99oktanig V-power.

Jag vill veta vad det är för skillnad på vanlig 95oktan och 95 V-power.

om någon vet så undrar jag varför inte V-power är på 99 oktan här som hemma också.
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Enkla svaret:

Oktantalet skiljer.

En mer uträknad analys kan säkert ges av insatta i ämnet. Jag anser att V-power är ganska mycket bluff, speciellt på MC då de oftast inte har knacksensorer och dylikt. (om man nu inte trimmat och mappat efter ett visst oktantal.)

En gissning är att 95 oktan V-Power inte innehåller etanol.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Är nog bara oktantalet som skiljer sig åt. Jag tankade 95 oktan v-power i Köpenenhamn på en Shell station för ett eller två år sedan. Fanns inte ens 98 eller 99 oktan att tillgå. Blev konfunderad minns jag. Senare har jag sett att man har 99 oktan på macken i fråga. I sydafrika såg jag också 95 oktan v-power när jag var där för ett år sedan.

Fördelen är att man slipper etanol innehållet som jag ser det. Anledningen till att jag tankar även v-power på Duccen.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Min Aprilia är mappad (tändning då givetvis) mot 98 o går bättre på V-power än vanlig 95.

Kör även bilen som är mappad mot 98 på V-power o det är en ruggig skillnad. Knacksensor gör att tändningen retarderas och laddtryck sänks. Tappar runt 30 hk på detta.
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
ok, inte innehåller etanol. Kan ju låta vettigt men är de någon som har ren fakta om det?
Sen är ju frågan varför säljs den inte i 99oktan här i Norge som den gör i Sverige?
 
Last edited:

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
ok, inte innehåller metanol. Kan ju låta vettigt men är de någon som har ren fakta om det?
Sen är ju frågan varför säljs den inte i 99oktan här i Norge som den gör i Sverige?
I norge behöver dom kanske ingen Etanol i soppan, och då får du ut lite extra effekt och lägre förbrukning på det :)

När jag va där förra året så vet jag att det fanns vanlig 95, 95 V-power och 95 High Milage, vad som nu är skillnaden på dom.
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
ok, nu gör ju shell reklam för att alla deras soppor oavsett oktan skall vara bättre än förr och spara en liter per tank.

Massa googel igen så kanske jag har kommit på vad det är för speciellt med deras soppa.
Nån med kunskap får ju gärna kometera eller dementera det jag snodde frånn denna länken: http://www.zatzy.com/allmaent/231385-sanning-myt-shell-v-power-oekad-effekt-fraga-3.html



Quote:
Originally Posted by T()()L
Någon som vet vad den verkligen innehåller?
vad är det som gör att denna "anses" rena mer än vanlig 98à... (toulen,xylen?)

Mvh Nicke
Shell har kartlagt ett par hundra olika kolväten, vad de har för olika egenskaper. Man utnyttjar sedan dessa kunskaper och kombinerar ett bränsle och sedan simulerar man dess förbränning i en motor. Vid tillverkning kan man sedan styra blandningens innehåll genom att kombinera olika strömmar vilka alla har olika komposition. Detta gör att tillverkningen är något dyrare vilket märkt på priset. I princip är det bara en lite mer detaljerad tillverkning än för normalt bränsle där man blandar katalytiskt reformerat bränsle och nafta.

Toluen och xylen är aromater och dess halt är begränsad av lag. I regel vill man undvika dessa om det går då de orsakar utsläpp av bensen och även kan ha negativ inverkan på ex. gummi material.

Man tillsätter också tillsatser till bränslet, dessa kan exempelvis vara av stabiliserande, korrosionsskyddande eller rengörande natur. På länken nedan finns lite information om ett addetiv paket:
http://www.basf.com.sg/keropur/eng/Product_info.htm

De rengörare man kan köpa till och blanda i för rengörning av exempelvis spridare brukar i regel innehålla hexan, samma lösningsmedel som hittas i exempelvis bromsrengörare.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
ok, nu gör ju shell reklam för att alla deras soppor oavsett oktan skall vara bättre än förr och spara en liter per tank.

Massa googel igen så kanske jag har kommit på vad det är för speciellt med deras soppa.
Nån med kunskap får ju gärna kometera eller dementera det jag snodde frånn denna länken: http://www.zatzy.com/allmaent/231385-sanning-myt-shell-v-power-oekad-effekt-fraga-3.html



Quote:
Originally Posted by T()()L
Någon som vet vad den verkligen innehåller?
vad är det som gör att denna "anses" rena mer än vanlig 98à... (toulen,xylen?)

Mvh Nicke
Shell har kartlagt ett par hundra olika kolväten, vad de har för olika egenskaper. Man utnyttjar sedan dessa kunskaper och kombinerar ett bränsle och sedan simulerar man dess förbränning i en motor. Vid tillverkning kan man sedan styra blandningens innehåll genom att kombinera olika strömmar vilka alla har olika komposition. Detta gör att tillverkningen är något dyrare vilket märkt på priset. I princip är det bara en lite mer detaljerad tillverkning än för normalt bränsle där man blandar katalytiskt reformerat bränsle och nafta.

Toluen och xylen är aromater och dess halt är begränsad av lag. I regel vill man undvika dessa om det går då de orsakar utsläpp av bensen och även kan ha negativ inverkan på ex. gummi material.

Man tillsätter också tillsatser till bränslet, dessa kan exempelvis vara av stabiliserande, korrosionsskyddande eller rengörande natur. På länken nedan finns lite information om ett addetiv paket:
http://www.basf.com.sg/keropur/eng/Product_info.htm

De rengörare man kan köpa till och blanda i för rengörning av exempelvis spridare brukar i regel innehålla hexan, samma lösningsmedel som hittas i exempelvis bromsrengörare.

Du kan ju jämföra med tex okq8 reklam för sin så mycket bättre diesel än alla andra...
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Du kan ju jämföra med tex okq8 reklam för sin så mycket bättre diesel än alla andra...


Hahaha ja kanske det.

Nä men jag tror i alla fall själv hitta svaret på vad som skiljer 95 från 95V-power.
Lär ju vara deras kartläggning över kolatomerna som dom utnyttjat, sen kan det ju diskuteras hur mycket skillnad i effekt det gör men jag tycker det känns skillnad i alla fall på min hoj med shell soppa mot när jag tankar på andra mackar med vanlig 95.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Hahaha ja kanske det.

Nä men jag tror i alla fall själv hitta svaret på vad som skiljer 95 från 95V-power.
Lär ju vara deras kartläggning över kolatomerna som dom utnyttjat, sen kan det ju diskuteras hur mycket skillnad i effekt det gör men jag tycker det känns skillnad i alla fall på min hoj med shell soppa mot när jag tankar på andra mackar med vanlig 95.

Jag tror faktiskt våra fordon skiter blankt i Shells kartläggning av kolatomer. :D
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
ja vem vet men jag har märkt av det av en ren slump när jag tankade på shell i sveige att hojen gick lite vassare än när jag tanka på ok/q8 och det är tydligen fler med mig som märkt av det.

Sen om det berott på soppan eller inte uttala mig om, kan ju lika gärna varit dålig soppa i Ok/q8 pumpen eller haft med luft och temperatur även om det var högsommar när jag märkt av det alla gånger..
Men det var ju inte det tråden handla om, handla ju om varför det är 95oktan och 95oktan V-power brevid varan när man åker på shell här i norge och vad som är skillnaden.

Alltså vad som är bättre/skillnad och gör det motiverat att tanka V-power när det ligger på samma oktan.
Det har jag fortfarande inte kommit på men efterlyser svar o det, tack
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Suck igen

Hur många utav er har stått och sett skillnaden i bänk
på V power och vanlig blyfri

Jag hävdar FORTFARANDE att det är betydande skillnad i temperaturtålighet mellan dessa bränslen

Vanlig blyfri kan skilja mer än en A/F enhet mellan varm och kall soppa

V power betydligt mindre

Sen får var och en dra sina slutsatser runt detta
Kom ihåg att Mc insprutarna är helt ointeligenta ( går bara på förprogramerade siffror)
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: eha

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt

Tackar, men ok nu snackar vi vanlig bil, men jag är ingen expert men tanken väcks om vad som händer med en hoj.
Min hoj är det pizzadrev på och den får slita rätt hårt på högvarv när jag kör, kommer ju alltid mot maxvarv när jag accelererar hårt vilket händer rätt ofta. (CBR600)
Har det fortfarande ingen effektpåverkan alls när man ligger på 10 000 och över i varv?

Undrar av ren nyfikenhet då jag vill lära mig hur sakerna påverkar varan
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Tanka och prova. På min hoj märker jag skillnad. Den går bättre och svarar finare på V-power än vanlig 95 oktan. Kompisens hoj är det ingen skillnad på.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Suck igen

Hur många utav er har stått och sett skillnaden i bänk
på V power och vanlig blyfri

Jag hävdar FORTFARANDE att det är betydande skillnad i temperaturtålighet mellan dessa bränslen

Vanlig blyfri kan skilja mer än en A/F enhet mellan varm och kall soppa

V power betydligt mindre

Sen får var och en dra sina slutsatser runt detta
Kom ihåg att Mc insprutarna är helt ointeligenta ( går bara på förprogramerade siffror)

:va Hur kan det bli så? Densiteten och därmed energitätheten ändras väldigt lite med temperaturen hos en vätska. Och än mindre blir skillnaden mellan olika vätskor.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
:va Hur kan det bli så? Densiteten och därmed energitätheten ändras väldigt lite med temperaturen hos en vätska. Och än mindre blir skillnaden mellan olika vätskor.

Är dålig på termerna kring det hela men inom marin raccing så pratas det tydligen om nån ångtrycksfaktor

Hur som helst så finns det bränslen som klarar värme bättre än andra

Vanlig bensin blev så här dålig från en säsong till nästa

Omkring 94 -95 om jag inte missminner mig
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top