ok, nu gör ju shell reklam för att alla deras soppor oavsett oktan skall vara bättre än förr och spara en liter per tank.
Massa googel igen så kanske jag har kommit på vad det är för speciellt med deras soppa.
Nån med kunskap får ju gärna kometera eller dementera det jag snodde frånn denna länken:
http://www.zatzy.com/allmaent/231385-sanning-myt-shell-v-power-oekad-effekt-fraga-3.html
Quote:
Originally Posted by T()()L
Någon som vet vad den verkligen innehåller?
vad är det som gör att denna "anses" rena mer än vanlig 98à... (toulen,xylen?)
Mvh Nicke
Shell har kartlagt ett par hundra olika kolväten, vad de har för olika egenskaper. Man utnyttjar sedan dessa kunskaper och kombinerar ett bränsle och sedan simulerar man dess förbränning i en motor. Vid tillverkning kan man sedan styra blandningens innehåll genom att kombinera olika strömmar vilka alla har olika komposition. Detta gör att tillverkningen är något dyrare vilket märkt på priset. I princip är det bara en lite mer detaljerad tillverkning än för normalt bränsle där man blandar katalytiskt reformerat bränsle och nafta.
Toluen och xylen är aromater och dess halt är begränsad av lag. I regel vill man undvika dessa om det går då de orsakar utsläpp av bensen och även kan ha negativ inverkan på ex. gummi material.
Man tillsätter också tillsatser till bränslet, dessa kan exempelvis vara av stabiliserande, korrosionsskyddande eller rengörande natur. På länken nedan finns lite information om ett addetiv paket:
http://www.basf.com.sg/keropur/eng/Product_info.htm
De rengörare man kan köpa till och blanda i för rengörning av exempelvis spridare brukar i regel innehålla hexan, samma lösningsmedel som hittas i exempelvis bromsrengörare.