950 Adventure ramsned

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Tjena. Ska göra en längre historia kortare.
Jag blev prejad av vägen för ett par
Månader sedan och jag gick ner i diket ganska hårt i ca 80-100 kmh. Tog bärgare till verkstad och tänkte att det var kört med hojen.
Verkstan hittar till min förvåning inga större fel och byter lite speglar etc.
I fredags hämtar jag hojen och kör hem den, ca 3 mil. Frid och fröjd. Min andra tur jag tar så börjar jag tycka att styret är lite snett. Jag justerar och fortsätter åka men har ändå en dålig känsla i magen.
i samband med dikeskörningen så blev hojen helt dränkt i lera så idag tar jag mig för att plocka ner den helt för en ordentlig rengöring. I samband med det så upptäcker jag ett knäck på ramen på ena sidan uppe vid övergången till framgaffeln. Inte jättemycket men ändå rätt tydligt och integriteten i strukturen är iaf enligt mig definitivt påverkad. Jag hör av mig till verkstan som ber mig skicka bilder. Arbetsdagen är slut och jag förväntar mig inget av dom idag men skulle utgången kunna bli någon annan än att hojen är skrot? Går det/gör man nått åt sånt här?
Hade verkstan upptäkt det direkt när den var där så hade jag känt mig lugnare än vad jag gör nu eftersom jag han ha den ett par dagar efter att den ”skrevs ut” från firman som gjorde skadebesiktningen.

mvh Patrik
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är cykeln ramsned så blir den inlöst, finns ingen ekonomi i att köpa en ny ram från KTM och byta över allt.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Låter ju som en tveksamt seriös verkstad som inte ens tvättar hojen inför undersökning av ev fel?
Ja alltså det är lite tråkigt för dom har varit rätt schyssta och tillmötesgående, och dom tvättade ju av den men eftersom det har varit helt dränkt i lera så fick jag ju plocka av alla kåpor o sånt där för att rengöra under. Meken ska tydligen mätt mellan lite olika punkter för att kontrollera ramen. Jag vet inte hur det går till men skadan jag har hittat påverkar nog inte tex hjulbasen något men ockulärbesiktar man rör-ramen och säg följer ramen från fram till bak så skulle man se den. Även utan att ta av kåpor etc
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag har tyvärr inga råd. Men en verkstad får in en kraschad hoj med rörram (där det kan bli veck) och trots att f-bolaget betalar dem så orkar de inte ta av och tvätta kåporna eller ens tvätta ramen. Jag hade krokat arm med f-bolaget och förklarat att det jobbet de gjort hittills kostar nog gratis...
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag har tyvärr inga råd. Men en verkstad får in en kraschad hoj med rörram (där det kan bli veck) och trots att f-bolaget betalar dem så orkar de inte ta av och tvätta kåporna eller ens tvätta ramen. Jag hade krokat arm med f-bolaget och förklarat att det jobbet de gjort hittills kostar nog gratis...
Det är väl ett ganska gott råd ändå, jag är lite för hyggligt när det kommer till sånna här saker. Givetvis så borde dom ha kontrollerat ramen. Det är ju inte jättejobbigt att titta trots allt. Särskilt när någon har kört tvärstopp ner i ett krondike så kanske man borde kolla lite runt gaffel/ram och inte bara mäta
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Var detta mekanikern? Hur fasen missar man det där??

84724076.jpg
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Vill de bråka så kan du ju fråga om de stått för alla kostnader kopplat till personskador som uppkommit av en cykel de godkänt. Vänd dig direkt till VD. Förklara att de har två dagar på sig, sedan hängs de ut med namn.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Just det partiet täcks delvis av tanken, men det är kanske ett av de ställena man kanske kollar lite extra tänker jag om man kört rakt in i nått. Jag vill också säga att verkstan inte har motsatt sig detta på nått vis ännu så man ska inte måla fan på väggen. Vi får se. Jag ville mest bolla med internet ifall det finns någon tänkbar utgång förutom skroten.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja jäklar vad krokigt det där var. Har ramen vikt sig där är jag ytterst tveksam till om verkligen kronor och gagfelben är raka. Behöver rent uppenbart kontrolleras av någon med fungerande ögon.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
För er som är intresserade av en uppdatering. Idag blev allt klar med att hojen slutligen blir utköpt av Svedea. Efter väldigt mycket om och men. Vill ni höra hela historien kan jag ge er det, men summa summarum är att jag i framtiden i det yttersta kommer försöka undvika att ha att göra med samma verkstad igen. Jag vet inte hur man ska ställa sig till att hänga ut företag här men tycker ni det är ok och vill ni veta så gör jag det på begäran. Jag har varit extremt tillmötesgående med dom och förmodligen kanske det inte riktigt var till min fördel så här i efterhand.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Lång hantering men uppdateringar på såna här trådar är alltid bra och intressantt
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Om verkstaden gjort något oförlåtligt så kan du gott skriva vad som hänt och vilka det var. Kan alltid rädda någon annan.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
En av 2(tror jag) Ktm-återförsäljare i stockholmstrakten. Början till historien finns ju längre upp i tråden.
Jag fick lov att köra tillbaka hojen till dom igen eftersom mekanikern jag hade kontakt med sa att fbolaget ville skicka ut en besiktningsman o titta på de själva igen. Helt rimligt eftersom verkstan hade tabbat sig och redan tagit betalt för ett dåligt jobb. Så jag fixade släp och körde dit den. Det var rätt surt men inte mer med det för jag ville ha det överstökat. Vi kom överens om att jag skulle komma med den och att det kunde ta några veckor för att den skulle bli klar eftersom bolaget var inblandat också. Helt funkis för mig.
När jag kom med släpet så var inte mekanikern där utan det en annan snubbe som jag pratat med säkert 3 gånger om detta ärendet och varje gång var han sjukt ohjälpsam och bollade bara mig till meken som var sjukt svårt att få tag i.
När jag förklarade vem jag va o vad det gällde så verkade(Spelade?) han som att det var ett helt nytt ärende för honom som han aldrig hade hört om tidigare. Jag orkade inte hålla på o jag sa att jag lastar av och ställer den utanför butiken. Det kanske man inte ska förvänta sig, men det hade kanske varit snyggt av honom att komma ut o hjälpa mig lasta av från släpet eftersom jag helt uppenbart var själv och det var ungefär 4 m för honom att gå. Men men.
Efter 4 veckor hade jag inte hört något så jag ringde bolaget o frågade om hur det gick o ifall dom hade hunnit åka dit o titta. Då visar det sig att dom inte har en aning om att hojen är tillbaka på verkstad och att dom inte vet att dom behöver åka dit.
Efter ett längre snack med teknikern som hanterar ärendet så ska han höra av sig till verkstan o se hur det går.
Efter 10 min ringer han tillbaka och berättar att verkstan och jag inte alls har kommit överens om att bolaget ska åka dit o besikta enligt mekanikern, som säger att "det kanske är min chef som har sagt det till honom", dvs han slår ifrån sig allt ansvar för överenskommelsen som jag minns väldigt tydligt att vi hade. Hade vi inte haft det så hade jag ju nämligen inte krånglat med att köra tillbaka hojen till verkstan igen på släp.
Detta här är historien i sin storhet, utöver det så har det varit en mängd så mindre missar och krångel från verkstan så som felbeställda delar, bärgning pga elfel i hojen efter avkörningen som slutade i att ytterligare saker fick beställas och en massa skit som kom med det. Jag har ring HELA sommaren för att försöka få tag på dom eftersom papperna inte var inskickade till bolaget om skadan, utan att lyckas få tag på dom. Av kanske 20-30 samtalsförsök har jag kommit fram kanske 6 gånger, varav 4 har varit till den otrevliga jäveln i butiken som inte lyfte ett finger för att hjälpa till. Lyckligtvis har Mekanikern varit jävligt trevlig hela tiden, men tyvärr så räcker det ju bara så långt när man inte får sin hoj klar.
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top