954-tråden

Teamturbo

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Letar för fullt
Deadmetal skrev:
Det här är väl en riktig snikvariant, men jag är nöjd och Harry har inte haft några synpunkter även att jag saknar skyltbelysning och reflex.

de är typ så ja tänkt göra me bara.. du har inga bilder närmare hur du gjort fästet eller har du köpt de färdigt?

//Johan

Brkn

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Nada
Teamturbo skrev:
de är typ så ja tänkt göra me bara.. du har inga bilder närmare hur du gjort fästet eller har du köpt de färdigt?

//Johan

Annars finns detta fäste på s-racing.

CBR954_PYst.jpg

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Teamturbo skrev:

//Johan

Jag tog en rostfri plåtbit på jobbet och bockade och klippte till.
Sen använde jag det hålet i mitten som reflexen är fäst i hojen och stack igenom en genomgående bult och drog fast plåtbiten där, billigt och bra blev det.
Höll dock på att kvadda baklyktan då plåten kom väldigt nära när jag drog ihop det.

Teamturbo

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Letar för fullt
Deadmetal skrev:
Jag tog en rostfri plåtbit på jobbet och bockade och klippte till.
Sen använde jag det hålet i mitten som reflexen är fäst i hojen och stack igenom en genomgående bult och drog fast plåtbiten där, billigt och bra blev det.
Höll dock på att kvadda baklyktan då plåten kom väldigt nära när jag drog ihop det.

okey låter ju ej så svårt då..hehe fick du göra fästen till blinkers då me eller? och har du kapat sönder något orginal eller kan du sätta tillbaka så de blir orginal igen?

Brkn skrev:
Annars finns detta fäste på s-racing.

såg även att bikersneed hade ett fäste me blinkers och belysning nu. för de måste väl gå montera utan att skära i orginaldelarna?

Deadmetal

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
Teamturbo skrev:
okey låter ju ej så svårt då..hehe fick du göra fästen till blinkers då me eller? och har du kapat sönder något orginal eller kan du sätta tillbaka så de blir orginal igen?

såg även att bikersneed hade ett fäste me blinkers och belysning nu. för de måste väl gå montera utan att skära i orginaldelarna?

Du behöver inte skära i något. :tummenupp
Ta bort "pizzaspaden" så ser du.
Det är bara att använda gamla hålen till blinkarna.

Titta på bilden från S-Racing, där sitter blinkers i dom gamla hålen.

Brkn

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Nada
En liten fråga angånde Styrdämpare.

Är det någon som kan rekomendera någon (Skippa öhlins, så attans dyrt)

Dom som jag har tittat på är följande. (alla inkl monterings fäste.) Det ska användas till mestadels gatan, någon bandag och lite rörken/tuvängen

Sprint SXC (13 inställningslägen)
Daytona (7 inställningslägen)
LSL (7 inställningslägen)

/Brkn

Deadmetal

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
Brkn skrev:

Dom som jag har tittat på är följande. (alla inkl monterings fäste.) Det ska användas till mestadels gatan, någon bandag och lite rörken/tuvängen

/Brkn

Jag testade att köra utan styrdämpare när jag köpte min, det var hösten 03.
Har fortfarande inte köpt någon styrdämpare, har inte behövts för min typ av körning.

Kommer du däremot att åka mycket på bakhjulet och vill slippa styrslag vid landning, eller om du kör hårt på bana då ska du köpa en.

Hondan är betydligt snällare i uppförandet gentemot andra R-hojar, men även den kan bita ifrån vid omild behandling.

farty

Prylgalen!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Z1000 -08 Svart som natten!
Deadmetal skrev:
Kommer du däremot att åka mycket på bakhjulet och vill slippa styrslag vid landning, eller om du kör hårt på bana då ska du köpa en.

Jag kör inte speciellt hårt, aldrig på bakhjulet. Men jag köpte ändå en styrdämpare (Öhlins) det var den bästa investering jag gjort på hojjen.
Grym skillnad, blev en helt ny cykel.

/Martin

Last edited:

Brkn

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Nada
Deadmetal skrev:
Jag testade att köra utan styrdämpare när jag köpte min, det var hösten 03.
Har fortfarande inte köpt någon styrdämpare, har inte behövts för min typ av körning.

Hondan är betydligt snällare i uppförandet gentemot andra R-hojar, men även den kan bita ifrån vid omild behandling.

Inge bakhjul för mig, är glad om jag kan hålla balansen på 2 hjul. :D

Det jag har fått höra från olika håll att den ska betee sig lite oroligt vid dåligt väglag (Och svenska vägarna har sett bättre ut). Och för att inte få styrlag pga ett hål i backen i en kurva så tänkte jag att man kunde minimera risken för det med en lite billigare styrdämpare.

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
Brkn skrev:

/Brkn

Billigt är ofta dumsnålt i dessa sammanhang.

Lätt o montera.

Lite som att köpa "billigare" bromsar o däck olja osv..........Vissa saker är dyra av en anledning.

Leta lite så hittar du säkert en beg Öhlins för samma pengar som en ny "billigare.

//Blondie

Köpte min efter en nära döden upplevelse på våren.

Tjälskott o styrslag som fick slungat ut kolvarna i oken så man va tvungen att"pumpa" flera ggr innan de tog igen. inte kul strax innan en kurva

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Jag har kört två säsonger utan styrdämpare och utan problem för det. Och då har körning skett både på och av bana enligt följande bilder...

Så styrdämpare kan vara skönt, men absolut inte nödvändigt.

Bifogat

• track_avatar.jpg
    track_avatar.jpg
    24.6 KB · Visningar: 926
  • wheelie_firefly.jpg
    wheelie_firefly.jpg
    36.1 KB · Visningar: 387

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
Firefly skrev:
Jag har kört två säsonger utan styrdämpare och utan problem för det. Och då har körning skett både på och av bana enligt följande bilder...

Så styrdämpare kan vara skönt, men absolut inte nödvändigt.

Inget är nödvändigt innan det är försent!

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Blondie skrev:
Inget är nödvändigt innan det är försent!
Äh, alla kommer krascha nån gång. :hihi

Nej, jag är med på vad du menar, men på amatörnivå på bana behövs det inte. Det har vobblat nån gång vid nedslag efter wheelie, men inget som jag inte rett upp... Så som jag sa, det underlättar säkert, men inte nödvändigt. Enligt min högst personliga åsikt. (Det är alltså inga regler :D)

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
Firefly skrev:
Äh, alla kommer krascha nån gång. :hihi

Nej, jag är med på vad du menar, men på amatörnivå på bana behövs det inte. Det har vobblat nån gång vid nedslag efter wheelie, men inget som jag inte rett upp... Så som jag sa, det underlättar säkert, men inte nödvändigt. Enligt min högst personliga åsikt. (Det är alltså inga regler :D)

Du e ju moderator så allt du säger e ju sant!

BYAKIN

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda XR650R Dallara
Krängde min 03'a i söndags, nu har ångesten börjat krypa i kroppen. Fy faan va dumt gjort. 954'or växer inte på trän om man säger så. :(

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
farty skrev:
Jag kör inte speciellt hårt, aldrig på bakhjulet. Men jag köpte ändå en styrdämpare (Öhlins) det var den bästa investering jag gjort på hojjen.
Grym skillnad, blev en helt ny cykel.

/Martin
har ni bytt styrlagret på garantin innan oxå??? Den behövde åtgärdas, då det blev glapp ganska snabbt i den... synd å slänga pengar på en styrdämpare när lagret e felet :rolleyes:

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
freding skrev:
har ni bytt styrlagret på garantin innan oxå??? Den behövde åtgärdas, då det blev glapp ganska snabbt i den... synd å slänga pengar på en styrdämpare när lagret e felet :rolleyes:

japp, det är bytt :)

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...