954-tråden

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
Vet att det finns 100 trådar om vinterförvaring och jag har sökt som fan och läst allt. Vad är "overkill" och vad är rimliga åtgärder inför vintervila??
-Har fyllt tanken (vet att vissa tömmer den och det står ju i instruktionsboken oxå)
-Underhållsladdar batteriet
-Olja/filter nyligen bytt av MC handlarn jag köpte den av
-Smörjt kedjan/drev
-Mitt garage är ca 10+
-Ska inhandla depåstöd

Sabbar jag hojen nu under vilan eller anser ni att det räcker så?
Vad gör ni med era 954ór???
Att skruva bort kåpor och så där för att lossa tändspolarna och hälla i en matsked motorolja på cylindrarna måste ju vara överdrivet.
 

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Ort
I ett hus
Hoj
ZX12R
Haft hoj i 8 år kanske inte så länge men såhär har jag alltid gjort och än har allt bara funkat fint.

1, Fyller upp tanken innan jag ställer in den. (kör slut den på våren, häller inte ut)
2, Varmkör den nån gång i månaden
3, Eftersom jag inte har depåstöd så flyttar jag runt den så ofta jag kan. (däckens skull)
4, Pumpar i mer luft i däcken också för att de ska hålla sig.
5, Viktigast enligt mig: SMÖRJ PACKBOXARNA MED 5-56 och pumpa försiktigt med dämparen varje månad för att inte torka ut packboxarna(gör man detta håller dom sååååå mycke längre).
6, Smörjer alla rörliga delar (vajrar, stöd och lite annat smått o gott)
7, Batteriet

Tar någon timma bara. Oljan byter jag till våren efter en varmkörning så jag får med all gamal olja :tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
-dB skrev:
service bok är ett bevis på att hojen är skött som den skall (om den nu är ifylld enligt service-schemat)
om nu den inte finns så skall det finnas kvitto på delar o olja till all service
kan säljaren inte bevisa att den blivit servad så letar iaf jag efter en annan hoj.
alltså servicebok är alltid bra att ha, iaf om jag skall köpa hojen av dig :tungan och kan tänka mig att fler tänker som mig.

Är det dessutom en importerad hoj så är serviceboken enda sättet att kontrollera att mätarställningen stämmer hyfsat eftersom det kan ha stått 100 000 km på mätaren när hojen lämnade Tyskland och när den dyker upp i Sverige är det helt plötsligt 500 km på den nya mätaren som de köpt från en skrotad hoj.

Man kan ju naturligtvis kolla med besiktningsmyndigheten i Tyskland men risken finns ju alltid att även om mätarställningen stämmer så är inte hojen servad överhuvudtaget om serviceboken saknas eller inte är ifylld.

Servicebok är en enkel sak som en ärlig och hyfsat noggran ägare inte tappar bort eller slarvar med. Naturligtvis kan även en servicebok vara förfalskad men den risken är ändå inte så stor och det är svårt att skydda sig mot det.


//Eric

Lite smygannonsering: Ingen som har en 929 / 954 till salu och som uppfyller kriterierna i annonsen jag länkat till i signaturen? Hör gärna av er i så fall!
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Kenya skrev:
Haft hoj i 8 år kanske inte så länge men såhär har jag alltid gjort och än har allt bara funkat fint.


2, Varmkör den nån gång i månaden
Kan sabba de svindyra stiften om du bara står på tomgång i en liten stund!

Vet även att man inte bör försöka starta med halvkass batteri då elektronikboxen kan säga upp sig
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Blondie skrev:
Kan inte du som e så redig plocka fram lite bänkpapper på tex R1 02 o jämnföra skillnaden brukar vara1-3 häst fram o tillbaka.

vad jag stör mig lite på i ditt fall är den röda tråd som följer dina inlägg där du konstant verkar söka konflikter med nya personer hela tiden.

Varför annars lägga en komentar i en 954tråd om hur slöa de verkar vara?

Min frågeställning till dig är,har du kört någon?
Vad baserar du detta på och slutligen varför söker du konflikter?

//Blondie
Söker inte konflikter.. Sluta hacka på mig, annars börjar jag hacka på dig med..
 

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Ort
I ett hus
Hoj
ZX12R
Blondie skrev:
Kan sabba de svindyra stiften om du bara står på tomgång i en liten stund!

Vet även att man inte bör försöka starta med halvkass batteri då elektronikboxen kan säga upp sig

å tusan.. även fast man varmkör? Menar givetvis inte att jag bara startar. Brukar stå på 10 min ungefär, sabbar detta stiften också eller menar du bara "starta"?

Nu är det fest! Skål bröder :hihi
 
Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
lorkan skrev:
Alltså, måste få fråga. Hur mycket gör 44 kubik om vi jämför en 954 -02 med en Gixxer -02 ?

Gixxern = 158hk/170kg

954an = 152hk/170kg


Skulle gixxern gå så mkt fortare rakt fram att den "drar" en 954 då som en del snackade om här ? :va

Jag bara undrar .

Räcker ju att en av förarna slängt i sig en Bic Mac meny så är skillnaden utjämnad :) .
Men allvarligt, 4 procents skillnad i effekt är så ringa att luftmotständ, fetma på föraren, däckval, däcktryck, status på drivpaketet och framförallt på hur kort tid man får i växlarna kommer att avgöra långt mycket mer på raktfram räjzning.
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Blondie Och Hultan! Ignorera varandra och varandras inlägg är ni snälla så slipper Swedie komma in här och moderera pga. att ni tjafsar med varandra. Det finns nog ett hyffsat stort intresse av att ha kvar denna tråden. Vill ni diskutera era oenligheter så kan ni väl snälla göra det via PM eller telefon.

Mvh.
Daniel.
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Firefly skrev:
Blondie Och Hultan! Ignorera varandra och varandras inlägg är ni snälla så slipper Swedie komma in här och moderera pga. att ni tjafsar med varandra. Det finns nog ett hyffsat stort intresse av att ha kvar denna tråden. Vill ni diskutera era oenligheter så kan ni väl snälla göra det via PM eller telefon.

Mvh.
Daniel.


Lovar :pannkyss

Kenya skrev:
å tusan.. även fast man varmkör? Menar givetvis inte att jag bara startar. Brukar stå på 10 min ungefär, sabbar detta stiften också eller menar du bara "starta"?

Nu är det fest! Skål bröder :hihi


Stiften kommer aldrig upp i riktig temp på tomgång utan behöver köras om de ska få rätt förbränning fick jag förklarat för mig.

Särskillt känsliga är våra nyare stift som dessutom är svindyra!

Bäst att vi frågar Nyteknik eller någon annan som kan rätt svar.

Mvh Blondie
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Har lagt en fråga ang stiften i teknikforumet hoppas på ett korrekt svar
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Firefly skrev:
Blondie Och Hultan! Ignorera varandra och varandras inlägg är ni snälla så slipper Swedie komma in här och moderera pga. att ni tjafsar med varandra. Det finns nog ett hyffsat stort intresse av att ha kvar denna tråden. Vill ni diskutera era oenligheter så kan ni väl snälla göra det via PM eller telefon.

Mvh.
Daniel.
Jag lovar inte









:hihi
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Svar ang varmkörning på tomgång

De flesta som verkar kunna något i ämnet avråder från detta.
 

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
Då e det dags att montera kraschpuckar. Nån som har några att rekomendera till 954án??? Kanske fult men en jävligt billig försäkring i fall man skulle tippa hojen. :3freak :gnissla
Har kollat på Bikersneed´s hemsida. Shogunserien ser ju inte så dumma ut men nu handlar det ju inte om hur dom ser ut utan om dess funktion.
Blondie, du har ju kraschisar har jag sett. Märke?? Kostar??Funkar??
Tacksam för svar 954á bröder :tummenupp
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
The blade skrev:
Då e det dags att montera kraschpuckar. Nån som har några att rekomendera till 954án??? Kanske fult men en jävligt billig försäkring i fall man skulle tippa hojen. :3freak :gnissla
Har kollat på Bikersneed´s hemsida. Shogunserien ser ju inte så dumma ut men nu handlar det ju inte om hur dom ser ut utan om dess funktion.
Blondie, du har ju kraschisar har jag sett. Märke?? Kostar??Funkar??
Tacksam för svar 954á bröder :tummenupp

kommer inte ihåg namnet på mina men de funkar bra har varit omkull 2ggr,koll bara att de du köper är långa. kostade runt tusingen har jag för mig
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
Sådär ja...

Då var man 10%-ig ägare till en 954:a....

Resterande 90% blir jag när jag hämtar i helgen...... :banana

Update med bilder kommer pom en vecka....
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top