954 vs R1

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Hoj
Hogtech
Alltså vad skulle du välja? Båda modeller ifrån -02 Honda cbr954rr eller Yamaha R1.
Kom gärna med för och nackdelar.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jag var helt inne på att köpa en 954, men efter att ha luskat lite i förskingringsdjunglen så kommer det istället att bli en R1 från 00 eller därikring.

En 954 från 02-03 blir för dyr för mig i avseendet försäkring samt inköp. Men jag måste medge att 954an är en av de snyggaste hojarna som någonsin byggts. Speciellt den svartblåa 03an...

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
det beror på pris, miltal & skick

men ex.

2 st hojar
954 -02 & R1 -02, båda för t.ex 50 tusen, båda har rullat 5-700 mil per säsong & är i liknande skick

+ Båda kan man hitta massor av beg. delar till bra pris.
+ Hondan är nog bättre att skjutsa på
+ Hondan ser & känns mer modern jämfört med dagens modeller

jag hade nog tagit hondan.

Last edited:

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Jag tog hondan :tummenupp
Fast det var mer en tillfällighet att den dök upp för jag var just på väg att inhandla en R1.

DSC00128.JPG

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Säger yamaha, alla årsmodeller förutom 09 då kanske.. honda e fin, lagom.. men yamahan e bättre rakt igenom tycker jag hondan är för slät... Utmärker sej inte på något.

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
skulle inte välja nån, ser ut som skit båda två

hahaha, kolla vem som snackar! kolla på din fula ***** ducati! :D

Alltså vad skulle du välja? Båda modeller ifrån -02 Honda cbr954rr eller Yamaha R1.

åka och prova vettja!
båda hojarna är grymma! r1 bakdel är misslyckad på 02:an + att det var deras första insprut som jag har hört är väldigt ryckig.

Last edited:

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250

Jag skulle ta 954:an. Framförallt är bromsarna mycket bättre, och jag gillar motorkaraktären bättre.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Körställningen är bättre på hondan samt lastutrymmet under kutsen. Har visat bilder på det i en annan tråd. Små-grejer som gör livet enklare att leva. Sedan är väl R1:an lite mera toppigare i effekten och busigare så sett.

Hondan är som sagt var snyggast av dem två dessutom... J-kligt låg torrvikt för sin ålder...

//KaliZ

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Jag hade tagit Hondan för totala utseendet, dock gillar jag R1ans häck på 02-03 :)
Effekt är nog likvärdigt? Bromsarna ska väl vara lite bättre på den Hondan.
Nedan en bild på min 954a som stals i Helsingborg förra året.

Bifogat

• 954.jpg
    954.jpg
    75.7 KB · Visningar: 83

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Trots hjärtat hos R1 så hade Jag valt 954. Man brukat alltid sitta bra på en R1 men där har hondan inga problem i det här fallet heller. Hondan har bättre bromsar, känns modernare och anledningen till att välja R1, rappare motor med mer effekt är lite av ett undantag på 02-03 modellerna. Den har flackast gaffel av rettorna och enligt mig känns den slö i jämförelse med de tidigare förgasarrettorna.

954:an fick brantare gaffel än 929 och upplevs lite "vingligare" på gott och ont.
Rettan är ingen dålig hoj men trots att hyndan ofta är lite högt prissatt så tror jag man får lite mer för pengarna om man lyckas hitta en till hyggligt pris.

En annan fördel för yamman är de lite längre service intervallen men på en så gammal hoj känns det dumt (enligt mig) att hålla på att låta någon byta olja åt en för 700 spänn/timmen + moms.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC