990 Duke eller 950 SM

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Jag funderar på att sälja min KTM och köpa en 990 Duke eller 950 SM.
Var på Beviks i Linköping och tittade på dom, ser fina ut. Ska provköra 950 SM i veckan men de hade ingen Duke för demo tyvärr.

Anledningen att jag vill byta är att jag vill kunna ta med tjejjen bakpå. Vill också kunna ta lite längre resor utan att få ont i hela kroppen.

Har någon testat båda? Hur är dom att köra?
Hur är försäkringarna? Kan man försäkra 950 SM som offroad?
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
IO skrev:
2219393 Jag funderar på att sälja min KTM och köpa en 990 Duke eller 950 SM.
Var på Beviks i Linköping och tittade på dom, ser fina ut. Ska provköra 950 SM i veckan men de hade ingen Duke för demo tyvärr.

Anledningen att jag vill byta är att jag vill kunna ta med tjejjen bakpå. Vill också kunna ta lite längre resor utan att få ont i hela kroppen.

Har någon testat båda? Hur är dom att köra?
Hur är försäkringarna? Kan man försäkra 950 SM som offroad?

Jag testade båda på KTMs Roadshow för ett par veckor sedan. Jag blev faktiskt så pass imponerad av bägge maskinerna att jag skulle få väldigt svårt att välja mellan dem.
950 SM känns oerhört skön och smidig och draget är det absolut inget fel på.
Superduken gick som ett skållat troll. Den är riktigt kvick i svängarna. Det var dock lite ovant med den feta tanken och jag fick en ordentlig smäll på pungen när jag landade efter ett litet hopp.
Körställningen är väldigt annorlunda på hojarna, 950 sitter man ju upprätt på som man är van vid, medans man ligger lite framåt på Superduken med fotpinnarna längre bak. Men det är svårt att säga vilken som är skönast. Superduken var i alla fall skönast i högre farter.
Det är stor skillnad på motorgången jämfört med enstånkorna. De har mycket kraft och bara fortsätter att dra hur länge som helst kändes det som. Superduken är grymt pigg!

Angående försäkring så kan man offroadförsäkra 950n på Bilsport & MC.

Vad du än väljer så tror jag att du kommer att bli mycket nöjd. :tummenupp
Lycka till!
 

Max Triple

trippel singel
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple
Tjena!
Har också provkört bägge hojarna. Tyckte nog Superhertigen kändes som lite mer hoj än 950 SM. SM-hojen känns ruskigt lätt och smidig att köra. Man sitter lite mer uppe på hojen jämfört med Superduken.
Mitt intryck var nog ändå att SM-hojen var bra på det mesta, men att Superduken var lite bättre. Lite mer klös i motorn, lite längre varvregister, lite bättre körställning, lite mer hoj helt enkelt. Jag vet vad jag hade valt... :)

Men kör bägge. Det är bara du som kan avgöra. Lycka till!

::m
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Tackar för svaren.

Jag ska försöka prova bägge innan jag bestämmer mig.
Är det någon av dem som är bättre för längre körningar? Får man någon hjälp av det lilla kåpglaset?
 

Plupp

It can never be inough lubricant...
Gick med
4 May 2004
Ort
Östersund
Hoj
Husa 650 -08, Ducati hypermotard 1100
IO skrev:
2219588 Tackar för svaren.

Jag ska försöka prova bägge innan jag bestämmer mig.
Är det någon av dem som är bättre för längre körningar? Får man någon hjälp av det lilla kåpglaset?

Prova oxå båda på KTM:s roadshow å båda cyklarna var helt ok. Blev dock lite besviken på duken. Me dom uppgedda hästarna trodde jag att den skulle gå bättre än vad den gjorde, tyckte oxå att den var lite mera orolig i kurvorna än vad 950 sm va.

Skall du ligga å pressa längre streckor så kommer du få en tränad överkropp för man får all vind rätt på kroppen men ligga å marsha i 130 känns som om d skall funka men man körde ju aldrig nån längre tid så...
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Det är väl knappast mycket jobbigare att serva dessa än en 525 antar jag.
Killen på Beviks, som erkände att han inte var KTM experten, sa att det var 600 mil serviceintervall på dessa modeller.
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Tycker helt klart SM'en är den trevligare och mer allroundiga av de båda. Om du tänker dig en motard och sen gör allt lite större så har du känslan, sjukt cool. Gillar du motard så är SM'en vägen att gå.

Duken är åxå en bra hoj, grymt kompakt och skön. Det är dock en fighter och på en sån åker man inte bekvämt längre sträckor. Då är faktiskt SM'en bättre. Båda har dock helt helt grymt sköna bromsar.

MEN, och detta är ett STORT men, KTM har brutala prolem med ojämn gång, tjuvstopp och startsvårigheter som dom inte lyckas lösa. Detta gäller 950'orna, alltså dom med förgasare och då även Adventure. Jag har en polare på jobbet som kör SM'en. Ena dan går den som ett skållat troll medan nästa som en tändkulemotor. Han kan tyska så han brukar hänga på tyska forum, förutom de svenska och engelska, och det är lika över hela Europa.

Kolla upp detta med experten på Beviks för säkerhets skull. Ragge/Lelles har ett gäng (nåja) hojar som väntar på lösning från Österrike.

.
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Spider skrev:
2219990
...
MEN, och detta är ett STORT men, KTM har brutala prolem med ojämn gång, tjuvstopp och startsvårigheter som dom inte lyckas lösa.
...

Aj fan det där är ju inget kul. Gäller detta problem alla hojar eller är det bara några som strular?
Kanske värt att vänta till det kommer någon fix på det. :va

Kollar man på blocket finns det inte många till salu, varken Superduke eller 950 SM. Är de inte poppulära eller är den så ny?
 

thalle

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Norrort
Hoj
KTM 950 SM
Ångrar inte mitt byte från 660 till 950 SM, än så länge. Har dock inte hunnit spendera så många mil på den ännu.
Provkörde oxå 9xx serien på roadshow'en. SD'n var super fin på sitt sätt, men SM'n vann mitt hjärta. Känns nästan lika smidig att köra om 660in, radialbromsen fram får en att jubla var gång. Motorn går som en dröm, skön V-twins massage i baken istället för enstonksjordbävning. Gillar dessutom motard körställningen mer än SD'ns, ska inte åka på autobahnsemester med den. Att SM'n är lite billigare att köpa och försäkra är ju inte en nackdel heller.

Serviceintervallerna är enligt boken :
vid 100 mil
varje 750 mil / årligen
varje 1500 mil / vart annat år
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
990 grym.nästan rädd för den..jag tjoa mer i hjälmen med den men hade roligare på 950 sm..
de e fortfarande ett grymt drag i den..
snabbstyrd o smidig..
åker nog skönast på motarden.
 

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Trodde inte det skulle vara så många som delade min uppfattning.

Jag tycker nämligen också att 950in är roligare än Duken så 950in skulle iaf vara mitt val i dagsläget tror jag. Det som väger emot är att Duken är lite mer annorlunda. Men 950in kan man till och med använda på lite mer ställen än bara på vägen och det är ett stort plus.
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Twin power!

Jag har oxå provkört båda två.
Har åkt KTM 660 innan.
Mitt val blev Superduken har en ny 06:a nu :D
SM 950 känns tung och svullen ända tills jag provkörde den då ändrade jag uppfattning den var riktigt smidig och rolig att köra.
990 Duken går värre med bättre gassvar den har också insprutning både på gott och ont lite av/på känsla vid långsam stadskörning men...., den har en grymt skön körställning upprätt med mycket fin kontroll.
Jag var sugen på streetfighter stuket det var därför jag valde den.

Vad jag har hört så är det modellen med förgasare som haft lite problem men jag känner en kille som har en 950-05 som går som tåget, man ska inte tro på allt man läser det blir lätt mycket överdrifter som sprids när någon är missnöjd.
Vilken som är bäst att skjutsa på vet jag inte....har inte skjutsat på min ännu men jag skulle tro att det är 950:n.
Försäkringen är lite billigare på 950:n hos Wasa bilsport. För mig var det 5500 hel/helår för 950, 6600 hel/helår 990 Duke.
Prova båda!!!
Ifall de inte har någon demo 990 Duke...åk till en annan firma där det har det.
Lycka till!
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Det blev en 950 sm för mig med.. Hade en 640 innan!

Har tyvär inte hunnit prova Superduken än.

Men jag är nöjd förutom att kopplingen läckte lite.
och att det har börjat läcka från cylinderfoten på den.
Skoj har man iallfall när man är ute å gasar. :banana

Har kört upp å ner till uppsala två ggr. inga problem att ligga i ca 130 km/h.
Fick upp den i 225 fast då fanns det lite mer å ge.. men det är inte så jäkla skojsigt där uppe..


/Freddan
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
kanske skall vänta till nästa år då Ducati Hypermotard kommer ut. den kan bli riktigt intressant :Bugar
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
DwD skrev:
2221699 kanske skall vänta till nästa år då Ducati Hypermotard kommer ut. den kan bli riktigt intressant :Bugar

Ja den tanken slog mig faktiskt igår. Den kommer ju ut nästa sommar och Ducati är ju nåt jag kan tämligen väl.
Men jag vet inte priset på den än och jag har inga grejjer att mecka Testastretta med. Men det får man väl skaffa sig då :hihi
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
IO skrev:
2221861 Ja den tanken slog mig faktiskt igår. Den kommer ju ut nästa sommar och Ducati är ju nåt jag kan tämligen väl.
Men jag vet inte priset på den än och jag har inga grejjer att mecka Testastretta med. Men det får man väl skaffa sig då :hihi

ja priset och ev försäkring kommer vara hutlös. 100hk/160kg och ett vrid utan desslike.. fan va ball den kommer att bli.
men som sagt.. inte billigt att lägga ner osv
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Men om man får en 950 SM som går lite sådär så måste väl KTM fixa det på garantin.. eller?
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
IO skrev:
2222473 Men om man får en 950 SM som går lite sådär så måste väl KTM fixa det på garantin.. eller?
Visst är det så om dom visste vad som var fel. Som jag fattat det så gäller detta inte på långa vägar alla hojar men tillräckligt många för att skall klassa som ett rejält problem. Och som sagt, det värsta är att som inte vet hur dom skall få till det.

På polarns 950SM har Ragge gjort allt som står i hans makt, med god hjälp av KTM, men det vill sig bara inte. På den hojen är dessutom allt vad begränsningar i form av avgasrening, varvtalsbegränsare o.dyl. borttaget; allt för att minska antalet felkällor (och det gör tydligen märkbar skillnad i effekt åxå). Om jag nu fattat/kommer ihåg allt rätt så är arbetshypotesen att det har något med värmningen av fuggarna och den elektronik som styr det att göra.

.
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Utbytt hoj

Ifall man köpt en sprillans ny hoj och lämnat in den för samma fel 3ggr och de inte åtgärdat detta så har man väl rätt att få en ny hoj/motor.
Finns det inte något om detta i konsumentköplagen....tycker att jag har hört/läst det någonstans.

Det är ju väldigt vanligt med "barnsjukdomar" på första årsmodellen på tex bilar så varför skulle det inte inträffa på motorcyklar oxå.
Vi kan ju hoppas att det blir insprutning på SM950 oxå till nästa år.... :rolleyes:

Annars har jag läst att KTM testar sina modeller mycket noga och länge innan de kommer ut på markanaden....ex vis Superduken kom första förserie modellen i slutet 2002 men den släpptes inte ut på marknaden förrän 2005.
Just nu "håller" de inne KTM RC8 för att för att hinna testa så mycket som möjligt innan den kommer ut på marknaden.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top