Anledningen varför jag gjorde denna tråd är eftersom nästan alla säger olika saker. Exempelvis;
http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_gsxr_600_Far_koras_pa_A2_korkort_59355346.htm?sa=1
Här säger en person att den får åkas som A2. Så kan ni förstå mitt dilemma när jag får olika svar från alla?
Försökte ta kontakt med transportstyrelsen men dom svarar inte.
EDIT: Tänk det från mitt perspektiv, varför skulle jag lita fullt ut på en person exempelvis våran arga herre i tråden. Ville få lite mer källor än bara en eller två personer.
Det är så fullkomligt uppenbart att ingen hoj med originaleffekt på över 70 kw får köras på A2, en tidigare strypning ändrar inte på något sätt originaleffekten. Den här frågan ställs i parti och minut, om och om igen här på forumet och får obönhörligen samma svar, NEJ du kan inte köra en riktig sporthoj på A2, det går inte på något sätt. Om du inte privatimporterar en zx250r, CBR250RR, GSXR250 från UK, Australien eller Japan, eller något annat land där dessa såldes. Det finns också gamla 400cc sporthojar som går att strypa ner. Sällsynta och samlarobjekt, men lyckas du hitta en så kan du skaffa en sån. Moderna sporthojar på 600cc och upp är alla långt över 70 kw i originaleffekt.
Hade du bemödat dig med att söka på forumet hade du sett hur varenda gång denna fråga ställts kommit ett tjugotal svar som säger exakt samma sak. Nej, det är olagligt.
Blocketsäljare/köpare innefattar mänsklighetens mest korkade idioter, så de skriver fel och ljuger arslet av sig i annonserna. Du får samma svar, överallt förutom där, och på moppeforum där folk inte vet något alls vågar jag påstå.
Det finns inget otydligt alls, inga kryphål alls, i reglerna.
- - - Updated - - -
Om du läser på körkortsportalen så står det klart och tydligt vad som gäller:
http://www.korkortsportalen.se/Nya-...korkortsregler-for-motorcykel-A-behorigheter/
Tar du A2 nu gäller dom nya reglerna, har du A2 sen innan reglerna ändrades så gäller de gamla reglerna. Kolla länken
Det hette inte ens A2 innan regeländringen, utan A med begränsning. Vilket underlättar för att skingra förvirring.