A1 hoj till oförsiktig yngling

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
YS125 är ersättaren till YBR.

Min åsikt efter två barn som kört lagliga 125’or är att med11 kilowatt är helkåpa ett måste. Det blir för stort luftmotstånd på en nakenhoj där man sitter upprätt.
Du menade 11,1 hästar eller 8,3 kW 👍
Jag kan inte reglerna. Kollade specen för att se om en xr125 funkar på motorväg för bonussonen.

Hundra knutar. 55-60 mph.

Mycket annat väger upp med en snygg offroadhoj. Sällskap med en DR650 och små raska äventyr, bara en sån sak. Rygga, O’boy och limpmackor och en stubbe. Kan funka.

Toppfart, motorväg och handbollstjejer två mibort, annat läge.
Hästtjejer, stall, grusväg… xr125.

Att ett okänd gubbe på internet röstar för en xr125 kanske bara är en nackdel.

IMG_1555.jpeg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns ju Varadero 125. Tvåcylindrig och ”vuxen” på alla vis.

f5fefc04bc744319fb92dbe99b33ca7c.jpg

Hondakvalitet, bra andrahandsvärde, extremt högt bruksvärde och ser för de flesta icke hojåkare ut som en 650.

Bara att handla.

Mvh

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Yzf, snygg men lite av en liten hund som vill lukta som en stor. Grom askul men förstår om 16åring inte vill ha den. Mt fin men duken skönare att köra. Men både Suzuki o laws har modena 125or . Men allt beror på priset. Vad vill ni betala ?
Du menade 11,1 hästar eller 8,3 kW 👍
11kW gäller.
kåpa behövs om det ska ske motorvägs körning o dylikt . Ämnas det småköras 30-50-70 funkar kåplöst. Yzf funkar fint. Bra kvalité. Kör själv en Grom som leksak och den är liten inget för en 16 åring som vill se cool ut i gänget. Duke är också fina . Jag skulle alla dar i veckan slanta 20 för en duke med hyfsat låga mil.

Finns det ens 1 legal 125 med 2 takt i Sverige? Allt är väl 4-takt ? Med respekt att jag kan noll om -15 crossar.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag kan inte uttala mig om kvaliteten (men jag kan gissa...) men den här var ju snygg!
Alltså, den här delen i beskrivningen är ju underbar:
"Den behöver besiktning, och startar inte. Behöver lite service och sen är det bara att tuta och köra."

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Köp en KTM Duke 125.
KTM är bättre än vad ryktet säger. ( som gärna sprids av bittra BMW- förare...)

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 4st Honda)
Alltså, den här delen i beskrivningen är ju underbar:
"Den behöver besiktning, och startar inte. Behöver lite service och sen är det bara att tuta och köra."
Och den delen som säger "-Detta var min drömhoj ".
Ett bevis på att drömhojen tydligen inte automatiskt uppfyller dina drömmar....

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Kollade A1 reglerna för jag tyckte att det var konstigt att det säljs en xr125 med 8 kW 11 hk i Europa när A1 godkänner 11 kW och 15 hk.
Konstigt tycker jag.

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Jag kan rekommendera Suzuki GSX-S 125 som dottern har kört i två år, hon har en 2018 men jag jämförde med en sprillans ny 2024 förra året & det är bara färg & klistermärken som uppdaterats. Annars så är det en lättmanövrerad, smidig fyrtaktare med otroliga 15 hk.
Hennes hoj kommer ut på Blocket under sommaren när bilkörkortet är taget.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Kollade A1 reglerna för jag tyckte att det var konstigt att det säljs en xr125 med 8 kW 11 hk i Europa när A1 godkänner 11 kW och 15 hk.
Konstigt tycker jag.

De enkla luftkylda fyrtaktarna* ger oftast inte mer effekt än så. Det är bruksmaskiner som skall transportera från A till B med maximal driftsäkerhet. Vattenkylda är en annan femma (och tvåtaktare förstås).

*Honda CB125 2cyl låg på ca 15 hk sedan hedenhös, men var förstås mycket tunn på alla varv under 10.000. Inte så fläskig sedan heller… Tvåtaktarna normalt körbara med ungefär lika effekt.

Mvh

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 4st Honda)
Konstigt tycker jag.
Inte så konstigt egentligen tänker jag.
"Det blev väl som det blev" när man gjorde en 125cc variant av en 150cc :va

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
De enkla luftkylda fyrtaktarna* ger oftast inte mer effekt än så. Det är bruksmaskiner som skall transportera från A till B med maximal driftsäkerhet. Vattenkylda är en annan femma (och tvåtaktare förstås).

*Honda CB125 2cyl låg på ca 15 hk sedan hedenhös, men var förstås mycket tunn på alla varv under 10.000. Inte så fläskig sedan heller… Tvåtaktarna normalt körbara med ungefär lika effekt.

Mvh
Jo jag känner till de gamla cb125orna 70-75, sedan den fula 76-77(?) som ev sas ha 17… eller 15.

Ja då är det väl så. En slö offroad som transportmedel när det finns massor av alternativ med lite väder- och vindskydd.
Å att som 16-åring bli frånåkt på en röd xr125 av något praktiskt! Huwa! 😄

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Inte så konstigt egentligen tänker jag.
"Det blev väl som det blev" när man gjorde en 125cc variant av en 150cc :va

Det är samma motor som CB125F, dvs motsvarigheten till Yamaha YBR125.

Främst alltransportör för sydostasiatiska familjer; en pytteliten sidomarknad är som billig och driftsäker A1-hoj i en helt annan del av världen (Europa).

Varsågod, en riktigt fin bild till samlingen - att drömma om och printa ut för väggbeprydnad i Café Dunken.

(OBS trumbroms och extra stor tank. 8 liter/+40 mil räcker inte långt på den pakistanska landsbygden så 12 liter är mer adekvat.)

de5ee231a2185a4391f899e61be2ca59.jpg

Mvh

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Det är samma motor som CB125F, dvs motsvarigheten till Yamaha YBR125.

Främst alltransportör för sydostasiatiska familjer; en pytteliten sidomarknad är som billig och driftsäker A1-hoj i en helt annan del av världen (Europa).

Varsågod, en riktigt fin bild till samlingen - att drömma om och printa ut för väggbeprydnad i Café Dunken.

(OBS trumbroms och extra stor tank. 8 liter/+40 mil räcker inte långt på den pakistanska landsbygden så 12 liter är mer adekvat.)

de5ee231a2185a4391f899e61be2ca59.jpg

Mvh
”Revs your heart” 😎

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jo jag känner till de gamla cb125orna 70-75, sedan den fula 76-77(?) som ev sas ha 17… eller 15.

Ja då är det väl så. En slö offroad som transportmedel när det finns massor av alternativ med lite väder- och vindskydd.
Å att som 16-åring bli frånåkt på en röd xr125 av något praktiskt! Huwa!

Ja det är inte många motorcyklar som man helst ligger BAKOM långtradarna i långa uppförsbackar, men skall man hålla 82 km/h med en sådan uppför så…

Jag köpte en YBR 125 i Umeå för tio år sedan; körde hem den. Höll stumt i 26 mil. 103 km/h på rak väg om jag höll in knäna. Släppte av någon kilometer genom Skellefteå.

Tankade. Fick i knappt fem liter i åttaliterstanken som var full när jag lämnade Ålidhem. 0,19 liter/mil.

Mvh

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Det finns ju Varadero 125. Tvåcylindrig och ”vuxen” på alla vis.

f5fefc04bc744319fb92dbe99b33ca7c.jpg

Hondakvalitet, bra andrahandsvärde, extremt högt bruksvärde och ser för de flesta icke hojåkare ut som en 650.
Bara att handla...
Varadero:n ser vettig ut, men vill ynglingen ha en grushoj (det ville inte jag när jag var 16)?

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre