A1 körkort i USA?

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
tja

Planerar en resa till USA och med nytaget körkort vill man ju självklart köra lite hoj när man e där och tänke isåfall hyra en!:yoparty
problemet är hur det fungerar med svenskt körkort där? går det överhuvudtaget? har som sagt bara A1 och är inte så säker på att det duger? och om det nu skulle fungera, hur funkar det med begränsningar och liknande?
har letat runt överallt i forumet men inte hittat något, så vore tacksam för hjälp.
slängde även iväg ett mail till DMV och fråga, men den amerikanska effektiviteten är inte den bästa:tungan

:hojsmilie

//Pelle

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Troligtvis vet uthyrarna inte ens vad klassen betyder.
De ser bara symbolen av en MC.

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
det jag åxå hoppas på så man får sprätta iväg med några fler kusar än vanligt:banana
men enligt vissa behövs internationellt körkort, det jag undrar mest är hur de då ser på bergränsningen:confused:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ring till Motormännen och kolla, för du kommer ändå behöva ett internationellt körkort från dem.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag skulle inte chansa på "att dom inte fattar utan bara ser MC symbolen"

Händer det något i det landet och du står oförsäkrad så får du leva resten av livet på kokt bajs!

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Vart i USA är det du ska ? i California får du väll inte lov att köra hoj alls med europeiskt körkort?

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
jag ska som du säger till californien, fast ett internationellt körkort e ju inte dyrt om nästan gratis att fixa om jag minns rätt

mathias_viva

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSXR 750 -98, Yamaha YZ 125
när jag hade endast a1 så hyrde jag hoj i österrike, kanarieöarna och florida. samtliga gånger hyrde jag "tung hoj". i staterna (iaf i florida) så får man köra mc på bilkort så dom tittar väl bara på att man har ett körkort och utgår från att man har det man behöver.

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
när jag hade endast a1 så hyrde jag hoj i österrike, kanarieöarna och florida. samtliga gånger hyrde jag "tung hoj". i staterna (iaf i florida) så får man köra mc på bilkort så dom tittar väl bara på att man har ett körkort och utgår från att man har det man behöver.

aa, fast när man inte har bilkort, hur går det då tro:confused:

såg på motormännens hemsida att ett internationellt körkort inte behövs i USA med att poliskontroller kan ta lång tid utan och man får inte alltid hyra utan, så frågan e du vad jag faktiskt får köra?

Last edited:

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
aa, fast när man inte har bilkort, hur går det då tro:confused:

såg på motormännens hemsida att ett internationellt körkort inte behövs i USA med att poliskontroller kan ta lång tid utan och man får inte alltid hyra utan, så frågan e du vad jag faktiskt får köra?

Internationellt körkort kan jag säga att jag hade skaffat om jag ska över dit igen jävla strul med Svenska körkortet (Eu standard) som dem påstår är fake hela jävla tiden överallt...... Trots att deras egna ser ut att vara gjorda i kopiatorn man har på kontoret och sedan laminerade bara...:huvet

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Internationellt körkort kan jag säga att jag hade skaffat om jag ska över dit igen jävla strul med Svenska körkortet (Eu standard) som dem påstår är fake hela jävla tiden överallt...... Trots att deras egna ser ut att vara gjorda i kopiatorn man har på kontoret och sedan laminerade bara...:huvet

Hade inga som helst problem med mitt när jag var där förra sommaren. Blev iofs aldrig stoppad av polisen men den funkade som leg i affärer och inga konstigheter på biluthyrningsfirman.

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
..eller så tar du amerikanskt körkort. Det tar väl nån timme.

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
na
Gör så här; KÖP en hoj, de är snorbilliga och sen säljer du den innan du åker hem om du klarat att hålla dig på hjulen. Blir du stoppad av polis så prata svenska och gestikulera med händerna samtidigt som du lägger in sublima budskap, prata lite granna typ: 'No habla amärika.. Abba köttbullar Björn Borg och läkerol.. jag heter guipza och gjorde precis en donut utanför mcdonalds', donut och mcdonalds är sublima budskap som får dom att inte orka forska i ditt obegripliga språk utan blir hungriga, abba mm känner dom igen som exotiskt och svenskt och då är du säkert en hyvens kille.. Då ger dom dig en "warning" och du får åka..

edittillägg; och om det mot förmodan inte funkar så kanske vi får ett avsnitt av Cops att se fram emot..

mathias_viva

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSXR 750 -98, Yamaha YZ 125

jag hyrde tung hoj på lätt kort utan att ha bil kort. senare hyrde jag bil med svenskt b kort och blev stoppad på väg upp från key west på 15 mph broarna (körd 65 mph) inga problem där heller. Jag fick välja mellan 1 fängelse 2 driving school som jag fick beskosta själv eller 3 böter på 400 dollar. tog bötern och kastade i papperskoren. inga problem.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Gör så här; KÖP en hoj, de är snorbilliga och sen säljer du den innan du åker hem om du klarat att hålla dig på hjulen. Blir du stoppad av polis så prata svenska och gestikulera med händerna samtidigt som du lägger in sublima budskap, prata lite granna typ: 'No habla amärika.. Abba köttbullar Björn Borg och läkerol.. jag heter guipza och gjorde precis en donut utanför mcdonalds', donut och mcdonalds är sublima budskap som får dom att inte orka forska i ditt obegripliga språk utan blir hungriga, abba mm känner dom igen som exotiskt och svenskt och då är du säkert en hyvens kille.. Då ger dom dig en "warning" och du får åka..

edittillägg; och om det mot förmodan inte funkar så kanske vi får ett avsnitt av Cops att se fram emot..

:rofl:rofl:rofl
Humor!

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Får man ens hyra något fordon i USA om man är under 21 bast?!

...nu vet jag ju inte din ålder men antar att du inte är 21 fyllda eftersom du bara har A1 men inte B. Jag är konstig på så sätt!

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
är 16, men farsan kan väl alltid hyra, fast då ska dom ju säkert knasa med försäkringar och stämma en hit och dit om man vurpar:huvet

kan ju lägga till att jag "endast" är 16 år :p

Last edited:

nsren

knasig skåne pojk
Gick med
11 Nov 2007
Hoj
r6-00 nsr 125r -99
Får man ens hyra något fordon i USA om man är under 21 bast?!

...nu vet jag ju inte din ålder men antar att du inte är 21 fyllda eftersom du bara har A1 men inte B. Jag är konstig på så sätt!

just detta tvivlar jag också på ... var där för ett tag sen och skulle hyra bil med b kort och 18 år ... detta gick icke. hade även stora problem med hotell osv ... sen att hyra hoj där borta när man endast är 16 och bara kört 125 tycker inte jag låter som en bra ide då de kör som idioter och med mer ponnys än man är van vid så går det ganska lätt fel

men men om du hyr så ha en trevlig resa ! är ett underbart land på mångavis men även ganska knasigt på några fler vis

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping