A1 körkort i USA?

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Är du under 21 (myndig) så är det svårt att hyra fordon i USA. Nästa krav är kreditkort (inte betalkort) utan det så får du lägga upp mycket kontanter i säkerhet. Det brukar också vara extra avgifter om man är ung...
Enda sättet att vara säker är att kontakta uthyraren o fråga. Glöm inte försäkringar som ofta kostar lika mycket som fordonet.

Det som är lätt är körkortet, svenskt fungerar bra. Råkar du bryta någon mindre trafikregel så slipper turister oftast böter men får en lång utskällning. Var väldigt ödmjuk...

..eller så tar du amerikanskt körkort. Det tar väl nån timme.

Det krävs en fast adress där du är skriven i de flesta delstater.

Last edited:

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Råkar du bryta någon mindre trafikregel så slipper turister oftast böter men får en lång utskällning. Var väldigt ödmjuk...

jo, man vågar nog inte vara annat i det där landet, då vet man inte vad som kan hända:rolleyes: och ett svenskt körkort ska nog inte vara några problem. sen kommer man ju till det där att hitta en hoj, för måste jag hålla mig till svenska A1 restriktioner dvs 15 hästars 125:a så är det ju bara att gömma känns det som, för nåt sånt lär väl knappast finnas, så det skulle ju vara om jag fick köra nogåt större:va

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Ring motormännen som någon tidigare sa. Eller slå en pling till amerikanska ambassaden? Men dom kanske inte befattar sig med sådana frågor.

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
jo, man vågar nog inte vara annat i det där landet, då vet man inte vad som kan hända:rolleyes: och ett svenskt körkort ska nog inte vara några problem. sen kommer man ju till det där att hitta en hoj, för måste jag hålla mig till svenska A1 restriktioner dvs 15 hästars 125:a så är det ju bara att gömma känns det som, för nåt sånt lär väl knappast finnas, så det skulle ju vara om jag fick köra nogåt större:va
Jag bodde där i 4 år och såg aldrig någon 125:a. Tror inte det finns :) Lyckas du hyra så blir det en HD...
Ärligt talat så tror jag inte du lyckas hyra något alls efter som du är under 21. Kanske om du reser med någon som är äldre.

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Ledsen, men jag tror du kan glömma att hyra något över huvud taget om du är 16 bast...

...och utan en gällande försäkring är du rökt om något händer, och då menar jag jävligt rökt!

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Är du under 21 (myndig) så är det svårt att hyra fordon i USA. Nästa krav är kreditkort (inte betalkort) utan det så får du lägga upp mycket kontanter i säkerhet. Det brukar också vara extra avgifter om man är ung...
Enda sättet att vara säker är att kontakta uthyraren o fråga. Glöm inte försäkringar som ofta kostar lika mycket som fordonet.

Det som är lätt är körkortet, svenskt fungerar bra. Råkar du bryta någon mindre trafikregel så slipper turister oftast böter men får en lång utskällning. Var väldigt ödmjuk...

Det krävs en fast adress där du är skriven i de flesta delstater.

Nja, känner bara till reglerna i Florida, och det kan ju så klart vara stora skillnader mellan olika stater, men där behöver du inte vara skriven. Dock så gäller kortet endast så länge som ditt visum gäller. Fördelen med att ta kortet där är att försäkringarna blir grovt mycket billigare. Spelar nog tyvärr ingen roll om man är under 21..

Känner för övrigt till en som var inblandad i en bilolycka. Polis, försäkringsbolag osv. kom fram till att det var motpartens fel iom att den amerikanska kärringen rammat henne(svenskan).
Kärringens karl stämde svenskan på 2miljoner, kommer inte ihåg om det var $ el. sek, pga att han inte kunnat ha sex med sin fru på 2 mån medan hon var gipsad..:7peta. Han vann som tur var inte..

Last edited:

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Känner för övrigt till en som var inblandad i en bilolycka. Polis, försäkringsbolag osv. kom fram till att det var motpartens fel iom att den amerikanska kärringen rammat henne(svenskan).
Kärringens karl stämde svenskan på 2miljoner, kommer inte ihåg om det var $ el. sek, pga att han inte kunnat ha sex med sin fru på 2 mån medan hon var gipsad..:7peta. Han vann som tur var inte..

finns ju värre skräckhistorier, en bekant till en släkting jag har i usa lånade ut sin bil till ett två kompisar som var där och semestra, och blev påkörda av en gravid tjej. hon fick senare missfall och stämmde då dem hon kört på för att ha orsakat det, och vann, så nu bor dom som lånade ut bilen typ i rännstenen:huvet

så nåt sånt vill man ju gärna slippa, därför jag verkligen försäkrar mig om hur det ligger till, och det verkar ju som om jag kommer få nöja mig med vanlig cykel:död

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Gör så här; KÖP en hoj, de är snorbilliga och sen säljer du den innan du åker hem om du klarat att hålla dig på hjulen. Blir du stoppad av polis så prata svenska och gestikulera med händerna samtidigt som du lägger in sublima budskap, prata lite granna typ: 'No habla amärika.. Abba köttbullar Björn Borg och läkerol.. jag heter guipza och gjorde precis en donut utanför mcdonalds', donut och mcdonalds är sublima budskap som får dom att inte orka forska i ditt obegripliga språk utan blir hungriga, abba mm känner dom igen som exotiskt och svenskt och då är du säkert en hyvens kille.. Då ger dom dig en "warning" och du får åka..

edittillägg; och om det mot förmodan inte funkar så kanske vi får ett avsnitt av Cops att se fram emot..

HAHAHAHAHA :D MotherTrucker, you made my day :Bugar

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
fått svar från nu, behöver inget int. körkort men måste hålla mig till svenska begränsningar, dvs. 125 med 15 hk, vilket knappast lär finnas att hyra, fast det kanske e lika bra det, i det där landet:rolleyes:

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Jo, det har du kanske rätt i, skulle väl vara det där med 15 hk som blir svårt då, men vem vet. Bra tips:tummenupp

Sent from my iPod touch using Tapatalk

Enger

Business Vs. Pleasure
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Honda CB 500 Four -74 (Projekt: Café)
När du hyr någonting i USA, typ bil eller motorcykel är de väldigt noga med att den som betalar är den som ska framföra fordonet, annars måste man betala tillägg och så vidare. Jag skulle i ditt fall försöka skjuta på semestern när det gäller hoj i USA både av denna orsak och att de kör som idioter där. Försäkringar och dylikt bland annat, har din farsa hyrt hojen och du kör samt blir påkörd är det stor sannolikhet att du kommer få bekosta hela kalaset själv vilket blir ganska dyrt. För att få köra i utlandet måste du ha fyllt 21 och internationellt körkort är väldigt bra att ha. Väldigt många firmor hyr inte ut om du är under 25 också, tyvärr.

Jag satt bredvid en mycket trevlig tjej från USA när jag åkte hem för 2 gånger sedan jag var där, hon jobbade på försäkringsbolag och jag frågade vad som hände om man var med i en bilolycka. Hon skrattade lite lätt och sa att om man inte har någon försäkring kan du lika gärna dö om du blir allvarligt skadad för du har inte råd att betala. Vet av erfarenhet att man i vissa fall får betala alla kostnader där och sedan ta det med sitt försäkringsbolag när man kommer till Sverige, vilket kan vara stora summor. För mig gick det lös på 800:- bara att sitta i väntrummet och konsultera en läkare i 5 minuter utan att ens ha fått någon lösning på min eventuella Whiplashskada från en Wakeboardolycka. Kolla definitivt upp med hur försäkringar och sådant gäller när det är motorcykel iblandat då det är mycket högre skaderisk.

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
För att få köra i utlandet måste du ha fyllt 21 och internationellt körkort är väldigt bra att ha..

man måste alltså vara 21? sa nämligen till motormännen att jag var 17 utan att hon kommenterat detta, kan dom ha missat det i mailet tro?:va
sen att det är högrisk att vistas i USA är jag medveten om så jag kommer verkligen inte göra något jag inte är säker på att jag får, för försäkringar är inte som dom borde i det där landet:gnissla

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning