A1 kort

armada

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
linköping
Hoj
suzuki 125 02
Hallå alla hojåkare!

Nu när jag har fyllt 16 år så har jag börjat fundera på lätt motorcykel, då är ju den stora frågan vad kostar det? jag har googlat runt ett tag nu men hittar bara gammal information, så om det är någon som har koll på ett cirka pris som gäller nu så skulle jag uppskatta det :) (menar självklart kortet)

i en annan tråd här så var det någon som nämnde att man var tvungen att ta minst 10 körlektioner, stämmer det oavsett hur duktig man är?:gnissla finns det något sätt att komma runt det?
isåfall hur billigt kan det bli?:va
tackar på förhand :)
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Det finns inget krav på att ta lektioner egentligen. Däremot kan vissa trafikskolor ha det som "krav" eller riktlinje

Kör du upp privat (om du t.ex. känner någon som haft hojkort i 5 år som kan vara handledare) så kommer du undan billigare (förutsatt att du lyckas)

körkortsportalen är en bra hemsida med aktuell (officiell?) info, googla :)
 

OliverKmark

Rostfri
Gick med
22 Nov 2010
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z1000 -14
Du behöver inte ta 10 lektioner om din körlärare inte tycker det. Hur stor kostnaden blir beror ju på hur många körlektioner du tar.
 

armada

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
linköping
Hoj
suzuki 125 02
Jo angående det där med att övningsköra med en privat person måste man då ta övningskörnings kurserhos trafik skolan eller räcker det med det privata.

ex: jag övningskör med en privat person och han tycker jag klarar mig bra i trafiken och `godkänner` mig eller hur man ska säga. skickar han då in ett intyg eller något liknande så att jag slipper ta en massa dyra kurser ?:va
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
5,5-7 000 utan körlektioner beroende på län,trafikskola och om du klarar allt direkt

För att kunna övningsköra med en handledare krävs det att du har körkortstillstånd och att din handledare har handledartillstånd,

ALLT står på http://www.korkortsportalen.se/

för övriga frågor kolla där

mitt körkort går på 6280 kr,
 
Last edited:

Kalliniho

Ny medlem
Gick med
22 May 2011
Ort
Ulricehamn
Hoj
Aprilia RS 125 Black -07 Puch Dakota -73
Man ska bara skicka in papper på vem som ska köra och med vem, sen får du hem att det är godkänt. (om det är godkänt vill säga)
Men ientligen behöver man inte ens det, du behöver i princip bara gå till trafikskolan och boka uppkörning (om du är klar med teorin och risk 2:an)

Det du ska göra är: (obs, detta är priserna där jag bor...)
Teori (ca 2000)
Risk 1&2 (ca 600 resp. 2400)
Uppkörning (vet inte pris :tungan)
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Min risk2a kostade i helvete 4000. Är det mycket jämfört med er andra här?

trafikskola, ja
Privat, nej

trafikskola= ca 2500
privat= 3500, 2500 om man har tur

Man ska bara skicka in papper på vem som ska köra och med vem, sen får du hem att det är godkänt. (om det är godkänt vill säga)
Men ientligen behöver man inte ens det, du behöver i princip bara gå till trafikskolan och boka uppkörning (om du är klar med teorin och risk 2:an)

Det du ska göra är: (obs, detta är priserna där jag bor...)
Teori (ca 2000)
Risk 1&2 (ca 600 resp. 2400)
Uppkörning (vet inte pris :tungan)

Hur kan dom ta 2000 för teori?

Min teorikostnad var uppskrivningen bara
 
Last edited:

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Ta ett par körlektioner det är faktiskt väldigt nyttigt!
En massa små saker som man inte tänker på som dom noterar på uppkörningen.

Klart du ska ha lätt mc!! Får ju i princip resten på köpet sen bara en uppkörning så är resten fixat med tiden:banana
Lycka till:tummenupp
 

RaZsEE

Rasmus
Gick med
18 Jun 2010
Ort
smedjebacken
Hoj
Ktm 125 exc-06
Mitt vart och kosta ( södra dalarna) 5860kr.

*risk1: 900:-
*risk2: 3200:-
*teori: 260:-
*uppkörning: 1500:-
_________________

och jag gjorde några övningkörningar privat så man får slänga till nån hundring för alla papper som ska beställas som tillstånd och lämp.
plus att dom tar 260kr för att tillverka kortet, och sen hade jag redan (gammla) teoriböcker och program hemma som jag kunde träna med.

men om du har någon som hällst körvana så ska det inte vara några problem, men om du kommer dit med kunskap absolut noll så kommer det att bli DYRT.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Teorin klarar du billigast genom att tigga teoriböckerna av någon du känner som inte behöver dom längre alt. beställa från nätet.
Detta kan du komplettera med något program på datorn (vad menar du med thepiratebay? inte skulle jag föreslå något sådant? :rolleyes: )
Sedan bokar du teoriprovet privat, det blir mycket billigare så.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top