A1 kort

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Biifer skrev:
Fel fel fel... Den personen du övningskör med måste inte ligga bakom! Han/hon skall dock ha god uppsikt över dig när du kör, vilket man ofta har om man ligger bakom. (Därför att rekommendera)

Biifer... hoppas du inte menar att man får ha en bil bakom när man övningskör (privat, nu mera får man endast ha mc bakom sig), för då har du fel... :) :arsele
däremot får en körskolelärare ha bil. Nu mera får dom ju bara övningsköra med endast en elev i trafik(på egen mc) och en på deras egen mc

paddesputnik

På Körskolan....
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Aprilia Af1 Futura, Tungvikt 2011
shoik skrev:
Biifer... hoppas du inte menar att man får ha en bil bakom när man övningskör (privat, nu mera får man endast ha mc bakom sig), för då har du fel... :) :arsele
däremot får en körskolelärare ha bil. Nu mera får dom ju bara övningsköra med endast en elev i trafik(på egen mc) och en på deras egen mc

Ganska kontigt med tanke på att på min körskola har dom bara 1 Ts125 R :va
den jag ska köra med!

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
paddesputnik skrev:
Ganska kontigt med tanke på att på min körskola har dom bara 1 Ts125 R :va
den jag ska köra med!

vad är det som är konstigt.. körskolor får köra med bil bakom eller framför eller brevid eleven, vilket som är bäst och lämpligast.
När dom kör i trafik får dom endast ha en elev som kör mc, om läraren själv köra mc så får han ju självklart ha en elev på sin hoj!

Privat med handledare måste handledaren ha haft mc kort i minst 5år, och får antingen sitta på egen mc eller bli skjutsad av den person som övningskör!

:banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Jag menar inte att man får köra med bil efter! DET FÅR MAN INTE GÖRA! Men om du övningskör med din far spelar det ingen roll om han lr du ligger först. Det var det ja mena.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
shoik skrev:
Privat med handledare måste handledaren ha haft mc kort i minst 5år, och får antingen sitta på egen mc eller bli skjutsad av den person som övningskör!

Säker på det? Har för mig jag hört att handledaren måste åka hoj efter (privat övningskörning..)... Varför skulle man få skussa när man övningskör men inte när man tagit körkortet? Låter dumt...

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
NSR_Martin skrev:
Säker på det? Har för mig jag hört att handledaren måste åka hoj efter (privat övningskörning..)... Varför skulle man få skussa när man övningskör men inte när man tagit körkortet? Låter dumt...

handledaren får sitta som passagerare eller själv köra en

http://www.vv.se/korkort/abcde/privat-ovn.htm där har du de.

"Privat övningskörning på MC
Om du övningskör på motorcykel i gatutrafik och vid landsvägskörning måste handledaren följa med som passagerare på motorcykeln eller själv köra motorcykel."

Edit: stavfel :kocko

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NSR_Martin skrev:

mmm du kanske ha rätt... inte riktigt säker nu när du säger det, för vad som gäller för 125...
men någon kan väll det :D

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daviid skrev:
handledaren får sitta som passagerare eller själv köra en

http://www.vv.se/korkort/abcde/privat-ovn.htm där har du de.

"Privat övningskörning på MC
Om du övningskör på motorcykel i gatutrafik och vid landsvägskörning måste handledaren följa med som passagerare på motorcykeln eller själv köra motorcykel."

Edit: stavfel :kocko

bra då är ju allt uträtt :d :Bugar

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Man får visst skjussa på 125:a bara den har fotpinnar och är godkänd som dom flesta nya är. Samma på moppe får man också skjussa om moppen har fotpinnar. Alltså båda typen av moppe den som går i 30 och i 45

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
nicke skrev:
ehhh?.. skjussning på lätt mc får endast ske om personen som kör är minst 18 år och om motorcykeln är godkänd för en passagerare och har både fotpinnar och handtag..

var står de?

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daviid skrev:
Man får visst skjussa på 125:a bara den har fotpinnar och är godkänd som dom flesta nya är. Samma på moppe får man också skjussa om moppen har fotpinnar. Alltså båda typen av moppe den som går i 30 och i 45

nää du lätt mc har inte samma regler som 30/45mopparna...
man måste vara 18 eller äldre för att få skjutsa på 125:a :banana :banana :banana

Vikingarockaren

Sommar!!
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Bandit 1200
Jag har en annan fråga.

Behöver jag skicka in mer än ett papper om jag ska ha min farsa som handledare både för bil och för mc?

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha