A1 kortet frågor.

tzrjack

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
Yamaha TZR 125 87
hej jag har ett par frågor till er hoj-åkare. Vid uppkörning och risk 2an , kan man använda sin egna mc eller MÅSTE man låna? Vad blir kostnaden om jag har alla skydd som behövs vid uppkörning & risk 2an och endast köper böckerna till A1-KORTET & övningskör endast med farsan??!

tack på förhand !

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ja som sagts du får absolut använda din egna hoj vid riskutbildningar och uppkörning sålänge den är godkänd enligt reglerna som finns att läsa på http://korkortsportalen.se/jag-ska-...uvudsida/A1--Latt-motorcykel-/Korprov/Fordon/

På uppkörning finns ingen att låna så där måste du tillhandahålla egen eller hyra av körskolan (men det kan vara svårt om du inte tar lektioner hos dem)

Och kostnaden tror jag att jag räknade ut till allra minst 6000 för tillstånd, utbildningar och prov. Iaf i Jönköping där jag tog mitt kort. Riskutbildningarna skiljer sej i pris så det kan bli mer eller mindre.

tzrjack

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
Yamaha TZR 125 87
Ja som sagts du får absolut använda din egna hoj vid riskutbildningar och uppkörning sålänge den är godkänd enligt reglerna som finns att läsa på http://korkortsportalen.se/jag-ska-...uvudsida/A1--Latt-motorcykel-/Korprov/Fordon/

På uppkörning finns ingen att låna så där måste du tillhandahålla egen eller hyra av körskolan (men det kan vara svårt om du inte tar lektioner hos dem)

Och kostnaden tror jag att jag räknade ut till allra minst 6000 för tillstånd, utbildningar och prov. Iaf i Jönköping där jag tog mitt kort. Riskutbildningarna skiljer sej i pris så det kan bli mer eller mindre.

okey, men min hoj har 16 kw elr 20kw. Hur ser de hur mkt kw man har?

jag har redan tillstånd och alla skydd och jag kommer upp i 5k? :banana

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Varför fråga om man inte lyssnar...särskilt väl?

okey, men min hoj har 16 kw elr 20kw. Hur ser de hur mkt kw man har?

jag har redan tillstånd och alla skydd och jag kommer upp i 5k? :banana

Du är rökt! 11 kW är max tillåtet och det är sannolikt så att de helt enkelt ställer en fordonsfråga i bilregistret och tar reda på om din uppkörningshoj uppfyller kraven eller inte.
Det tar typ 20 - 30 sekunder å så får du leda den därifrån om du har tur. Å visst ja utan körkort!

Proffstips du fick tidigare i tråden: http://korkortsportalen.se/jag-ska-t...orprov/Fordon/

tzrjack

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
Yamaha TZR 125 87
Du är rökt! 11 kW är max tillåtet och det är sannolikt så att de helt enkelt ställer en fordonsfråga i bilregistret och tar reda på om din uppkörningshoj uppfyller kraven eller inte.
Det tar typ 20 - 30 sekunder å så får du leda den därifrån om du har tur. Å visst ja utan körkort!

Proffstips du fick tidigare i tråden: http://korkortsportalen.se/jag-ska-t...orprov/Fordon/

då får man väl bekosta sig en hoj ifrån körskolan dårå... 700kr *tjoff* älskar & Bränna pengar :D

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
då får man väl bekosta sig en hoj ifrån körskolan dårå... 700kr *tjoff* älskar & Bränna pengar :D

Bättre det än att sumpa uppkörningen eller? :rolleyes:

För sakens skull: Hur som helst så du får inte köra "din hoj" med ett A1-kort. Vad du sen gör efter uppkörningen ändå, är på ditt eget ansvar...men så för att du inte ska behöva tänka tanken när du står där med farbror blå vid vägkanten; varför sa ingen nåt! :rolleyes:

Last edited:

tzrjack

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
Yamaha TZR 125 87
Bättre det än att sumpa uppkörningen eller? :rolleyes:

För sakens skull: Hur som helst så du får inte köra "din hoj" med ett A1-kort. Vad du sen gör efter uppkörningen ändå, är på ditt eget ansvar...men så för att du inte ska behöva tänka tanken när du står där med farbror blå vid vägkanten; varför sa ingen nåt! :rolleyes:

haha,

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Självklart står det i registret att din hoj är på 11kw?

Själv körde jag upp med en urpluggad dt125 som körläraren glatt sa borde ha runt 20pollar. Så att kolla det så lätt är det ju inte. Se bara till att inte varva satan ;)

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Självklart står det i registret att din hoj är på 11kw?

Själv körde jag upp med en urpluggad dt125 som körläraren glatt sa borde ha runt 20pollar. Så att kolla det så lätt är det ju inte. Se bara till att inte varva satan ;)

Du har alldeles rätt i att det är effekt på pappret som man lätt kan kolla.
Trim eller ostrypt är ju lite svårare...vår TS har inte varit helt tydlig med om han har en
11kW:s hoj som någon trixat med eller om Yamman är en "riktig" 125:a. Om den är det senare så går det inte så bra.

tzrjack

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
Yamaha TZR 125 87
Du har alldeles rätt i att det är effekt på pappret som man lätt kan kolla.
Trim eller ostrypt är ju lite svårare...vår TS har inte varit helt tydlig med om han har en
11kW:s hoj som någon trixat med eller om Yamman är en "riktig" 125:a. Om den är det senare så går det inte så bra.

den är reggad som lätt mc. förra ägaren sa att den hade 16 kw men i orginal ska den vara 20 kw har jag hört.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
den är reggad som lätt mc. förra ägaren sa att den hade 16 kw men i orginal ska den vara 20 kw har jag hört.
Enklaste sättet att få reda på hur det verkligen ligger till med din hoj är:
Navigera hit till Fordonsfråga och följ anvisningarna så får du svart på vitt vad som gäller för din hoj...på pappret och formellt. Bättre att veta än att gissa! :)

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Kostar ju ingenting att skaffa sig ett körkort.

Så ta lite körlektioner! Ganska nyttigt för en 16 åring.

tzrjack

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
Yamaha TZR 125 87
Enklaste sättet att få reda på hur det verkligen ligger till med din hoj är:
Navigera hit till Fordonsfråga och följ anvisningarna så får du svart på vitt vad som gäller för din hoj...på pappret och formellt. Bättre att veta än att gissa! :)
okey , kan du länka tråden om att mäta kw?
Kostar ju ingenting att skaffa sig ett körkort.

Så ta lite körlektioner! Ganska nyttigt för en 16 åring.

gör allt för egna pengar ... lektionerna är rent slöseri med tid & pengar. :)

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
okey , kan du länka tråden om att mäta kw?

gör allt för egna pengar ... lektionerna är rent slöseri med tid & pengar. :)

Tråden om att mäta kW? Har jag nämnt någon sådan...låt mig kolla....nej det har jag nog inte gjort....

Enda sättet att få reda på vilken effekt din hoj har på riktigt är att köra den i bromsbänk!

Tyvärr så spelar det resultatet egentligen ingen roll eftersom det är vad som står i registret som allt utgår ifrån. Det finns alltid teoretiskt möjligheten att montera strypning om det behövs och registreringsbesiktiga så att kan bli en A1-hoj även i registret om den nu skulle vara ngt annat.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...