A2 beh. 35 kw 0.20kw/kg. Vilka hojar?

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Jag VET att det finns en till tråd om detta. Jag har dock sökt förgäves efter den, och suttit och bläddrat och haft mig utan resultat :(

Hursom. Fr.o.m januari (något datum) 2013 så införs en ny behörighet, nämligen A2.

http://www.korkortsportalen.se/Nya-...korkortsregler-for-motorcykel-A-behorigheter/

http://www.korkortsportalen.se/Nya-...or-och-svar-om-nya-regler-for-A-behorigheter/

http://www.korkortsportalen.se/Uplo...l_motorcykelregler_2013_sprakgranskad (2).pdf

(Här är vad som gäller för regler).

Men då till frågan, vilka hojar kommer passa in under denna kategori (max 35kw och 0.20kw/kg) utan att man behöver röra dom? Jag vet att en XT660 är det bara att tuta och köra (inte strypa och ha sig). Men finns det några andra hojar? Motarder? Nakenhojar? Jag själv är lite sugen på motard till våren. Tyvärr faller suzuki drz400 precis utanför ramarna med 0.21 kw/kg. Några mer förslag på hojar?

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
En fråga som någon kanske har koll på. KTM 525 exc är reggade som 12kw allihopa verkar det som. (dom har dock mycket mer). Är det bara att tuta och köra på en sån? :Bugar

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Jo det var jag som startade tråden :tungan
Dock är sök applikationen värdelös.

En perfekt hoj för mig skulle vara en Yamaha tenere 660.
En offroad/touring mest inriktad på offroad med exakt 35kw/47hk :)
Samma motor som Yamaha XT?

Svårt att hitta hojar med exakt 35kw då lagen inte är lika etablerad som 25kw lagen som företagen redan börjat producera hojar till.

När ska staten sluta jävlas :död
Ilandsproblem.. :)

Sen finns det ju yamaha virago 535, ganska bra vrid 5,5 sek 0-100.
Och sen Honda shadow 600 som är lite segare.

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Suzuki DR650SE tror jag hamnar precis på gränsen (har för mig de har 32kW och en tjänstevikt på 165kg).

Annars så är det ju så att alla hojar med max 35kW och som har en tjänstevikt på minst 175kg klarar gränsen för A2.

Edit: Angående TS fråga om en KTM 525 på 12kW: så länge det står 12kW i regbeviset är det lugnt. Tror också det finns fler modeller från KTM och Husaberg som när de landsvägsregistrerats har "kastrerats" ganska så ordentligt för att klara miljö- och bullerkrav.

Last edited:

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Suzuki DR650SE tror jag hamnar precis på gränsen (har för mig de har 32kW och en tjänstevikt på 165kg).

Annars så är det ju så att alla hojar med max 35kW och som har en tjänstevikt på minst 175kg klarar gränsen för A2.

Edit: Angående TS fråga om en KTM 525 på 12kW: så länge det står 12kW i regbeviset är det lugnt. Tror också det finns fler modeller från KTM och Husaberg som när de landsvägsregistrerats har "kastrerats" ganska så ordentligt för att klara miljö- och bullerkrav.

Ah jag tänkte inte så långt på saken att man kan räkna på det sättet ju! :glömdet

Det är ju helt underbart om det är så! Slog på reg. nr på en jag hittade på blocket, där stod det 12 kw.

Det innebär att jag får köra typ denna till våren?

http://www.blocket.se/dalarna/KTM_exc_525_Motard_40590872.htm?ca=11&w=3

:kär

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Ktm 660 iaf 04 säkert andra med är 24kw reggad och väger 130kg . Sen kan du bara försöka hitta någon som fortf Är med så låg effekt:tungan

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Där finns väll gott om offroad hojar som bara behöver en minimal justering?
Typ Transalp ligger på 37kW om jag inte minns fel.

Inte riktigt vad som efterfrågades iofs.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
... och så får ni inte glömma bort den viktigaste nya regeln:

Fordonet får inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW. Vilket motsvarar 95 Hk. Detta utesluter i stort sett alla moderna sporthojar.

sajmeen591

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2012
Hoj
R6-03, Gsxr 1000-07
... och så får ni inte glömma bort den viktigaste nya regeln:

Fordonet får inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW. Vilket motsvarar 95 Hk. Detta utesluter i stort sett alla moderna sporthojar.

Innebär detta att t.ex R6 25 kw kommer att bli eftertraktade till nästa sommar? För jag antar att reglerna inte påverkar redan in registrerade hojjar?

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Innebär detta att t.ex R6 25 kw kommer att bli eftertraktade till nästa sommar? För jag antar att reglerna inte påverkar redan in registrerade hojjar?
Om jag fattat saken rätt så nej det kommer inte påverka redan registrerade, nackdelen är ju att dom är 25kw, att få dessa till 35kw är nog ganska kört. Och just effekten är viktig i den åldern så vetefan om dom kommer bli så eftertraktade trots allt.

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Retta -01
Jag hade en Aprilia SXV 550 för några år sen. Den var reggad som 7kw om jag inte missminner mig. Jag tycker jag kommer ihåg att den gick förvånansvärt bra ändå :).

Isf så har den 0,055kw/kg och klarar gränsen med beröm och diplom.

sajmeen591

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2012
Hoj
R6-03, Gsxr 1000-07
Om jag fattat saken rätt så nej det kommer inte påverka redan registrerade, nackdelen är ju att dom är 25kw, att få dessa till 35kw är nog ganska kört. Och just effekten är viktig i den åldern så vetefan om dom kommer bli så eftertraktade trots allt.

Men jag tänkte på den saken att man bara fick strypa 50% och R6 har väll 86? kw orginal och många andra sporthojjar ligger väll runt det.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Det finns en hel hög sena 90- talare som importören strypte innan modellen typades in i Sverige. Man kan t.ex. hitta gammla Fireblades med 68 Hk i typintyget vill jag minnas. Dessa borde vara möjliga att regga som A2 hoj.

Orginaleffekten från fabrik låg på 130 Hk vill jag minnas.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024