A2 beh. 35 kw 0.20kw/kg. Vilka hojar?

shiven

SHBlåbär
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 750 SRAD
Tänk på att ni kan strypa hojar till 35kw också, det är inte lag på att hojen ska ha 35kw i ursprungseffekt. Jag gjorde en tråd om det här för någon vecka sedan, där jag frågade om lite grejer angående A2. Fick ringa Trafikverket och Transportstyrelsen otaliga gånger för att få tag på den informationen jag behövde:huvet

I vilket fall som helst så är det förutom 35kw och 0.20 kg/kw, om du nu väljer att strypa en hoj, så får inte ursprungseffekten vara över 70kw. Att strypa är inte så svårt som jag trodde att det skulle vara. Men du borde ändå göra lite research innan du köper din hoj. Ring till lite lokala verkstäder och titta om dem stryper osv. Vanligast är att det finns strypningssatser som brukar vara brickor. Dem behöver bara monteras, det följer med ett intyg som du har med dig till bilprovningen när du ska omregistrera hojen.
Jag köpte en Honda 450 HM härom dagen och det verkade svårt att hitta brickor till den hojen. Men det finns en lösning på det med. Jag tillverkade brickor själv på min arbetsplats som jag och en kompis sedan monterade. Efter det så beställde vi tid hos den lokala bänken. Jag tog sedan med mig pappret med all statistik på till bilprovningen som intyg att den inte övergick 35kw!

En rätt så krånglig process men jag tycker det var värt de:tungan
 

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
01 suzuki sv650s
Hur är yzf600 original? :)

Sen om man kollar i mc-kompaniets lista över 35kw strypningar så finns "YZF600R6 1998- 88kw" med i listan. Vilken exakt modell är detta? vanlig r6a ála 1998? eller är det thundercat? Någon som kan hjälpa? :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Hur är yzf600 original? :)

Sen om man kollar i mc-kompaniets lista över 35kw strypningar så finns "YZF600R6 1998- 88kw" med i listan. Vilken exakt modell är detta? vanlig r6a ála 1998? eller är det thundercat? Någon som kan hjälpa? :)

Spelar ingen roll vilken modell det är, 88kW är för hög ursprungseffekt för att kunna köras på A2, strypt eller ej.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Av alla de modeller fanns det endast en ZXR400 på blocket ;) kanske att de andra ploppar upp i framtiden, men hur ligger de andra i pris? runt 40k(?) :) sen hur är försäkringen på dessa plastraketer? tack :)

ZXR400 väger ca 160 kg, så frågan är om dom inte blir för lätta i förhållande till effekten (som bara blir bättre upp till varvstopp på 14500 varv:banana). Men är dom ok att strypa med dom nya reglerna så har jag en oskruvad -94 som gått ca 2800 mil, full servicehistorik från verkstad. Är nån intresserad av att köpa så lägg ett PM... Har fyra hojar just nu så jag behöver plats i garaget.
 

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
01 suzuki sv650s
Spelar ingen roll vilken modell det är, 88kW är för hög ursprungseffekt för att kunna köras på A2, strypt eller ej.
Oj, totalt hjärnsläpp beklagar!

ZXR400 väger ca 160 kg, så frågan är om dom inte blir för lätta i förhållande till effekten (som bara blir bättre upp till varvstopp på 14500 varv:banana). Men är dom ok att strypa med dom nya reglerna så har jag en oskruvad -94 som gått ca 2800 mil, full servicehistorik från verkstad. Är nån intresserad av att köpa så lägg ett PM... Har fyra hojar just nu så jag behöver plats i garaget.
Tyvärr blir förhållandet 0.22 :(
 

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
01 suzuki sv650s
Ifall du stryper den till 32kW så blir förhållandet exakt 0.2 :banana
Det är sant, men är det inte svårt att få tag på strypningar till en "udda" siffra? :tuttar

För övrigt blir jag tokig på det där med halva ursprungseffekten... många äldre hojar som ligger precis över 70kw :gnissla
 
Last edited:

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
Valde 3kw som ett exempel på att de inte fanns någon undre gräns bara :7peta

Det finns en undre gräns för uppkörningen till A2 men när man väl fixat kortet får man ju köra hur slöa hojar man vill:D

Krav på fordon som får användas vid körprov för behörighet A2
Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim. Den ska ha:
•en cylindervolym av minst 395 cm3,
•en nettoeffekt av minst 25 kW och högst 35 kW,
•ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,2 kW/kg.

Surt eftersom jag köpt en LS650 till frugan för att övningsköra på.... 22 kW original:huvet
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Det finns en undre gräns för uppkörningen till A2 men när man väl fixat kortet får man ju köra hur slöa hojar man vill:D

Krav på fordon som får användas vid körprov för behörighet A2
Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim. Den ska ha:
•en cylindervolym av minst 395 cm3,
•en nettoeffekt av minst 25 kW och högst 35 kW,
•ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt av högst 0,2 kW/kg.

Surt eftersom jag köpt en LS650 till frugan för att övningsköra på.... 22 kW original:huvet

Hon får väl övningsköra på den ändå?
Är väl bara uppkörningen hon inte kan göra med den?

Det är sant, men är det inte svårt att få tag på strypningar till en "udda" siffra? :tuttar

För övrigt blir jag tokig på det där med halva ursprungseffekten... många äldre hojar som ligger precis över 70kw :gnissla

Är väl bara till att ordna en strypning och få den bänkad så du får papper på effekten om jag inte misstar mig.
Haha ja de nya reglerna är usch, jag är glad att jag tog mitt begränsade förra året :)
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Om jag inte fått allt om bakfoten så är A2 en anpassning till regler i andra europeiska länder. Den storleken på hojar har inte importerats till Sverige eftersom det inte funnits någon marknad för dem. Men de har funnits hela tiden ute i Europa.

När jag övningskörde så köpte min man en billig äldre nakenhoj som jag kunde träna konbana med. Den 'råkar' vara en maxad A2:a. Byggd för tyska marknaden...
 

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
01 suzuki sv650s
Om jag inte fått allt om bakfoten så är A2 en anpassning till regler i andra europeiska länder. Den storleken på hojar har inte importerats till Sverige eftersom det inte funnits någon marknad för dem. Men de har funnits hela tiden ute i Europa.

När jag övningskörde så köpte min man en billig äldre nakenhoj som jag kunde träna konbana med. Den 'råkar' vara en maxad A2:a. Byggd för tyska marknaden...
Väldigt synd för oss nyfyllda 18åringar som inte direkt har råd att köpa en ny hoj då det är stor brist på begagnade hojar som håller kraven :( (sport) hade jag varit äldre med en fast inkomst hade det ju inte varit samma problem att hitta hoj... då många nya släpps efter de nya kraven :gnissla
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Väldigt synd för oss nyfyllda 18åringar som inte direkt har råd att köpa en ny hoj då det är stor brist på begagnade hojar som håller kraven :( (sport) hade jag varit äldre med en fast inkomst hade det ju inte varit samma problem att hitta hoj... då många nya släpps efter de nya kraven :gnissla

Tja, min är ingen sportis, men det skulle kanske gå att få den att SE lite bättre ut, om man orkade anstränga sig. Färdiga plastkåpor finns att få tag på i Tyskland, och med ett lågt klippon-styre, och lite annan drevning, så skulle den bli bättre. Men det skulle ju fortfarande inte vara någon riktig sportis, utan en A2.... :gnissla :huvet Så det är inte värt besväret för mig. Funderar i stället på att bygga om 'vi' skulle bygga om den till caféräser? :va
 

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
Hon får väl övningsköra på den ändå?
Är väl bara uppkörningen hon inte kan göra med den?

Så är det ju, Jag var bara så nöjd med att hitta en hoj som 157 cm når ner till marken med bägge fötterna från.... går ju inte med en lill-ninja (som hon egentligen vill ha) för hög och även den för klen för uppkörning.... jaja, vi får väl övningsköra ett år eller två så känner hon sig kanske mogen för en "tå-spets-hoj" :)
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Så är det ju, Jag var bara så nöjd med att hitta en hoj som 157 cm når ner till marken med bägge fötterna från.... går ju inte med en lill-ninja (som hon egentligen vill ha) för hög och även den för klen för uppkörning.... jaja, vi får väl övningsköra ett år eller två så känner hon sig kanske mogen för en "tå-spets-hoj" :)

Annat knep: Be en skomakare lägga på 2 cm platåsula på mc-stövlarna. Lite lättare att nå ner. Träffade en tjej förra året som hade gjort det. Ingen av oss hade lagit märke till det innan hon sa det. :)
 

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
Annat knep: Be en skomakare lägga på 2 cm platåsula på mc-stövlarna. Lite lättare att nå ner. Träffade en tjej förra året som hade gjort det. Ingen av oss hade lagit märke till det innan hon sa det. :)

Tack för tipset! vi ska börja med: det här är kopplingen.... 1:a ner, övriga växlar uppåt:)
 

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Ort
Linköping
Hoj
01 suzuki sv650s
Vilka honda hornets 600 är det man får köra? Är det 00-02 right? :) verkar som att det får bli en sådan (om det inte skulle komma någon billig er6-f/n) :tuttar
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top