A2 Körkort! Behöver svar på en fråga

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
"För dig som redan har en A-behörighet
Det är viktigt att komma ihåg att om du redan har ett körkort med behörighet A1, A eller begränsad A, gäller de regler som fanns när du tog ditt körkort. En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar din rätt att köra ett fordon som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte har fått ditt körkort återkallat)."

Innebär det att ja får köra 25kw på A2 kortet?
Har ju A1 Å det ingår ju i A behörighet.
Eller är ja helt ute å cyklar:3freak

Tacksam för seriösa avar:Bugar
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
A1 har väll aldrig övergått automatiskt till ett A-begränsat körkort? Om det är så att du är tvungen att göra en ny uppkörning vid 18 så skulle jag anta att du, när du väll kör upp för A2-kort (det tidigare A-begränsat som jag fattat reglerna) går under reglerna för det nya A2 kortet alltså inte 25 kw.

Uppfyller du alla krav, och gör en uppkörning enligt de nya reglerna för A2 borde det vara grönt alltså.
 
Last edited:

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Nej, du får köra 35kw precis som alla andra. A2 är ju en ny behörighet som inte har funnits tidigare. Däremot om du skulle haft A med begränsning så hade begränsningen ändå upphört efter två år. Du hade alltså inte behövt vänta tills du var 24 för A utan begränsning.

Annars skulle det innebära att folk som tog körkort B före "när-det-nu-var" fortfarande bara får köra bilar med totalvikt av max 3ton och inte 3,5 som det är nu.

Som exempel på vad de menar så kan man titta på kort för snöskoter. Tog man B före 2000 så "ingick" kort för terrängskoter vilket det inte gör idag. De som tog B före 2000 mister alltså inte sin rätt att köra terrängskoter bara för att de ändrade reglerna.
 
Last edited:

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Har du a1 sedan tidigare så gäller väll fortfarande att du efter 21 års ålder endast behöver göra en uppkörning så får du A obegränsad? Så var det när jag tog tunga kortet iallafall.

Är man helt "grön" alltså inte har a1 innan 2013 så måste man ju gå efter de nya reglerna. Men om man nu som TS har a1 sedan innan 2013 så borde de väll funka?

Rätta mig om jag har fel :)
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Xeizz, A-begränsat är borta nu. Vill du ha A innan du fyller 24 (om du inte har tagit A-begränsat tidigare vilket ju TS inte gjort) så är den enda möjligheten att ta A2, vänta i två år och sedan göra en ny uppkörning.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Du har fel.

Edit: xeizz alltså
 
Last edited:

T.Wieckman

Medlem
Gick med
2 Mar 2013
Ort
Sthlm
Hoj
-
A1
Körkortsbehörigheten A1 ger rätt att köra lätta motorcyklar vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och en effekt av högst 11 kilowatt.

Åldersgränsen för A1 är 16 år.

A2
Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg.

Åldersgränsen för A2 är 18 år.

A
Körkortsbehörigheten A ger rätt att köra alla tvåhjuliga motorcyklar oavsett slagvolym eller motoreffekt.

Åldersgränsen för A är 24 år. Men har du haft behörigheten A2 i minst två år kan du ta körkort behörighet A från 20 års ålder.

Har du haft körkort med behörigheten A-begränsad i minst två år övergår behörigheten automatiskt till A. Du behöver inte byta ut körkortet. Datumet då körkortet utfärdades visar om du uppfyller detta.

A-begränsad
Fram till den 19 januari 2013 har det varit möjligt att ta körkort med behörigheten A-begränsad. Behörigheten ger rätt att köra motorcyklar med en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0.16 kW/kg.

Om det hjälper nått:)
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Som jag har A begränsat. Juridiskt sett har jag A2 nu. Men! Jag är fortfarande begränsad till 25kw.

Men hojen gick så dåligt då :crash
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Som jag har A begränsat. Juridiskt sett har jag A2 nu. Men! Jag är fortfarande begränsad till 25kw.

Men hojen gick så dåligt då :crash

Nej, ditt A med begränsning blir inte ett A2 bara för att de ändrade reglerna. Körde du upp för A med begränsning så är det fortfarande den behörigheten du har. Du har A med begränsing och kommer ha det tills dina två år har passerat. Efter de två åren så går det automatiskt över till A utan begränsning.
 
Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Nej, ditt A med begränsning blir inte ett A2 bara för att de ändrade reglerna. Körde du upp för A med begränsning så är det fortfarande den behörigheten du har. Du har A med begränsing och kommer ha det tills dina två år har passerat. Efter de två åren så går det automatiskt över till A utan begränsning.

Ack ack ack... A begränsat finns inte längre idag. Det heter A2. Dock har jag begränsningen 25kw.

Har själv fått svar från transportstyrelsen. :såjaponken
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Att trådstartaren kör upp och får ett A2-kort med allt vad det innebär....
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Ack ack ack... A begränsat finns inte längre idag. Det heter A2. Dock har jag begränsningen 25kw.

Har själv fått svar från transportstyrelsen. :såjaponken

A-begränsat finns fortfarande, men möjligheten att ta A-begränsad finns inte längre, utan är A2 som gäller.
Vad står det på ditt körkort? "A, fast A2 juridiskt sett"?


Lita inte på Transportstyrelsen eller någon annan myndighet, är någon avdankad WT-morsa som sitter där bakom skärmen, inne på Fejsbook och ska svara på folks funderingar @ mail och telefonen.
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Har aldrig hört talas om någon som heter "A2 juridiskt sett". Det körkort man tagit det har man även om möjligheten att ta det körkortet inte längre finns.
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Detta står på STR:s hemsida om A-behörighet. Så som jag tolkar det får du som har A1 köra upp för A-behörighet när du är 20. Så orkar du köra 125:a till du är 20 så kan du ta A direkt då.

A
Tung motorcykel har en slagvolym högre än 125 cm³, en nettoeffekt som är högre än 11 kW.
Det kan också vara en trehjulig motorcykel med en nettoeffekt högre än 15 kW.

Övningskörning med tung motorcykel (A) är tillåtet från 23 år om du har körkortstillstånd. Om du har haft
ett A2-körkort i 1 år och 6 månader får du börja övningsköra med tung motorcykel (A) innan du fyllt 23 år.
Övningskörning med trehjulig motorcykel med en nettoeffekt högre än 15 kW är tillåtet från 20 år.

Du får ta ett A-körkort när du fyllt 24 år. Om du har haft ett A2-körkort i 2 år får du ta ett A-körkort innan du fyllt 24 år,
tidigast när du fyllt 20 år. Har du ett A1- eller A2-körkort krävs bara ett godkänt körprov, ingen riskutbildning eller kunskapsprov.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Nja, det är nog snarare så att 2-års regeln för att få ta A obegränsat innan 24 år endast gäller A2.

Tar man A1 vid 16 års ålder krävs att man antingen snällt väntar i 6 år och tar A vid 24 års ålder alternativ uppgraderar till A2 vid 18 års ålder och därefter uppgraderar till A obegränsat vid 20 års ålder.

Man kan inte ta A obegränsat vid 20 års ålder om man har ett A1. Då är det 24 år som gäller.
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Nja, det är nog snarare så att 2-års regeln för att få ta A obegränsat innan 24 år endast gäller A2.

Tar man A1 vid 16 års ålder krävs att man antingen snällt väntar i 6 år och tar A vid 24 års ålder alternativ uppgraderar till A2 vid 18 års ålder och därefter uppgraderar till A obegränsat vid 20 års ålder.

Man kan inte ta A obegränsat vid 20 års ålder om man har ett A1. Då är det 24 år som gäller.
Ja du har nog rätt. Hjärnan kan slå slint när man är pappaledig. En lätt släng av demens.
Det får bli uppkörning till A2 och sedan A vid 20.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Och i många fall är det påkallat... :krama
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top