A2 Körkort! Behöver svar på en fråga

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Ack ack ack... A begränsat finns inte längre idag. Det heter A2. Dock har jag begränsningen 25kw.

Har själv fått svar från transportstyrelsen. :såjaponken

Jo. Eftersom du kunde ta A med begräsning fram till "när-det-nu-var" i somras så finns A med bergärnsning i ca 1,5 år till. Däremot finns inte längre möjligheten att ta ett A med begränsning. :fakta
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Självklart gäller ursprungseffekten fortfarande. Kvittar ju fullständigt NÄR hojen ströps, det är ju exakt samma hoj ändå.

Det är fortfarande lagligt att strypa en +70 kw till 25/35 kw, men ingen med A2 får köra den.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Ack ack ack... A begränsat finns inte längre idag. Det heter A2. Dock har jag begränsningen 25kw.

Har själv fått svar från transportstyrelsen. :såjaponken

Om ett begränsat A-kort juridiskt sätt är att betrakta som ett A2-kort ger det dig också möjligheten att följa A2-kortets regler då uttrycket juridskt sätt innebär att rätta sig efter just det juridiska områdets regler.
Dock kommer bekymret att A2-kortet enligt Transportstyrelsen är att betrakta som en högre körkortsbehörighet än det begränsade A-kortet och úppgraderingar får inte ske retroaktivt.

Om det nu skulle juridiskt sätt vara ett A2-kort innebär det också att om du skulle beställa ett nytt körkort skulle du också få körkortsklassen A2 istället för A och på så sätt kunna få köra fordon som uppfyller A2-kortets regler då ett A2 alltid ska vara ett A2.

Så du har antingen misstolkat svaret du fått eller så har du råkat på en okunnig respresentant på Transportstyrelsen då tolkningen är felaktig.
 

Söderbergh1

Medlem
Gick med
15 Aug 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda VFR -99 RÖD!
Själv tycker jag mitt kort är stämplat med märkliga behörigheter. Längst ner står det AM/A1/A2/A/B. Trodde A skulle trumfa över de andra klasserna. Lite off topic, men kul ändå.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Så du har antingen misstolkat svaret du fått eller så har du råkat på en okunnig respresentant på Transportstyrelsen då tolkningen är felaktig.

Jag fick svaret från Transportstyrelsen att A-begränsad heter idag A2. Sen sa de att juridiskt sett har jag A2 fast är fortfarande begränsad till 25kw.

Ge fan i å säg annat! För jag kan "strypa" fler hojar än de kan med 35kw reglerna :D

Om ett år så är denna diskussion ändå inget att ha. :fakta


PS! Det nya körkorts utseendet ser förjävligt ut :(
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag fick svaret från Transportstyrelsen att A-begränsad heter idag A2. Sen sa de att juridiskt sett har jag A2 fast är fortfarande begränsad till 25kw.

Ge fan i å säg annat! För jag kan "strypa" fler hojar än de kan med 35kw reglerna :D

Om ett år så är denna diskussion ändå inget att ha. :fakta


PS! Det nya körkorts utseendet ser förjävligt ut :(

Personen på transportstyrelsen pratar i nattmössan, har du tagit en behörighet byts den inte ut mot en ny. A2 är ny, och du tog inte den. A2 innebär 35kw max, och 70 kw ursprungseffekt, de två begränsingarna gäller inte för dig...
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Personen på transportstyrelsen pratar i nattmössan, har du tagit en behörighet byts den inte ut mot en ny. A2 är ny, och du tog inte den. A2 innebär 35kw max, och 70 kw ursprungseffekt, de två begränsingarna gäller inte för dig...

Var det inte så jag sa? :crash
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
De sade även att jag behövde göra en uppkörning för att vara behörig att köra med 35kw.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag fick svaret från Transportstyrelsen att A-begränsad heter idag A2. Sen sa de att juridiskt sett har jag A2 fast är fortfarande begränsad till 25kw.

Ge fan i å säg annat! För jag kan "strypa" fler hojar än de kan med 35kw reglerna :D

Om ett år så är denna diskussion ändå inget att ha. :fakta


PS! Det nya körkorts utseendet ser förjävligt ut :(

Det blir inte mera rätt bara för någon som arbetar på Transportstyrelsen inte förstått de nya reglerna och gett dig ett felaktigt svar. Men men jag har inga problem med att du drar runt på A2-hojar om du så vill :tungan
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Det blir inte mera rätt bara för någon som arbetar på Transportstyrelsen inte förstått de nya reglerna och gett dig ett felaktigt svar. Men men jag har inga problem med att du drar runt på A2-hojar om du så vill :tungan

Drar runt på A2 hojar? Nänä, håller mig till KTM 990n ibland :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top