A2-kort, köra utomlands?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lånar tråden lite då min fråga också handlar om A2 kort delvis..

Jag tog A2 kort i Juni 13. Som jag har förstått det så kan jag efter två år (Juni 15) "bara" göra en uppkörning för att få A kort? Detta då oavsett ålder på mig..

För att komplicera det hela ännu mer så var jag 22 år då jag tog A2 kortet och blir 24 nu i April. Kan jag då i April bara göra en uppkörning för att få A kortet fast det inte riktigt gått 2 år, med tanke på åldern?

Eller måste jag vänta till Juni eller i April ta ett A kort från grunden med teori och risk 1 och 2?

Någon som vet? Annars så får det bli att ringa runt och höra sig för...

Såvitt jag förstått det så ska du kunna göra uppkörningen när du fyllt 24. Kan inte påstå att jag är helt hundra, då det aldrig varit aktuellt för mig. :)

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18

Jag tog A2 kort i Juni 13. Som jag har förstått det så kan jag efter två år (Juni 15) "bara" göra en uppkörning för att få A kort? Detta då oavsett ålder på mig..

För att komplicera det hela ännu mer så var jag 22 år då jag tog A2 kortet och blir 24 nu i April. Kan jag då i April bara göra en uppkörning för att få A kortet fast det inte riktigt gått 2 år, med tanke på åldern?

Eller måste jag vänta till Juni eller i April ta ett A kort från grunden med teori och risk 1 och 2?

Jag skulle gissa att du behöver gå igenom risk 1 & 2, teoriprov och uppkörning som vanligt.

Turbolasse

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Hoj
nada..

Om du väntar två år från att du tog A2 ska du bara behöva göra uppkörning ja. Men om du vill göra det innan 2 år så är min gissning att du måste göra allt igen. Men inget jag kan svära på..

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
jag skulle vilja drista mig till att säga att du bara behöver göra uppkörningen oavsett.

risk1 och risk2 har en giltighet på 5 år. kriteriet för uppgraderad behörighet är fyll 24 eller vänta två år från att du fick A2

JunkYard

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2013
Hoj
KTM 625 SMC 06
jag skulle vilja drista mig till att säga att du bara behöver göra uppkörningen oavsett.

risk1 och risk2 har en giltighet på 5 år. kriteriet för uppgraderad behörighet är fyll 24 eller vänta två år från att du fick A2

"För A1, A2 och A består förarprovet normalt av ett kunskapsprov och ett körprov. Om du har behörigheten A1 eller A2 sedan tidigare, krävs dock bara ett godkänt körprov för att få A2 eller A."

"Du som har ett giltigt körkort för motorcykel och har gått riskutbildning för motorcykel, behöver inte gå någon ny riskutbildning när du ska göra körprov för en högre motorcykelbehörighet."

"Åldersgränsen för A är 24 år. Men har du haft behörigheten A2 i minst två år kan du ta körkort behörighet A från 20 års ålder."

Allt ovan är citerat från körkortsportalen. Min tolkning utav alla dessa delar tillsammans blir att jag vid 24år bara behöver göra en uppkörning för A, trotts att det saknas 24 månader med A2.
Denna tolkning sker dock i ett dimmigt tillstånd, nyvaken och bara 1 kopp kaffe i kroppen :va

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Har kört till Norge utan internationellt körkort, har inte du? ;)

Kan dock vara bra att veta att egentligen SKA registreringsbeviset finnas med om du kör ditt svenska fordon i Norge. Detta blev jag tillsagd av en mycket trevlig norsk poliskvinna när jag febrilt rotade igenom ett fullproppat handsfack för ganska många år sen.

Speciellt på MC är det kanske inte helt vanligt att man har det med sig på hojen.

Turbolasse

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2014
Hoj
nada..

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Istället för att starta ny tråd fortsätter jag lite här.

Läste detta nyss; http://www.alltommc.se/news.php?id=3048 .

Kanske inte konstigt i sig, om det inte vore för att jag inte tror på något dessa dagar, speciellt inte när jag läst detta nyss; http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Lattnader-i-korkortsproven/

Den andra länken är ju uppenbart. Men den övre, vad händer där? Samma bild i båda får ju en misstänksam att tänka både en och två gånger :confused:

Den ena artikeln är sanning, det pratas om att förändra körproven.

Den andra artikeln är en medveten överdrift av en föreslagen ändring.

Det är min gissning.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...