Kr1lle
Ny medlem
- Gick med
- 27 Jun 2023
- Hoj
- Yamaha MT07
Jag ska skaffa nya MC-kläder och behöver tips. Jag vill ha jacka/byxor som är säkra men samtidigt praktiska. Skinnställ känns utdaterat utan jag siktar snarare in mig på textilkläder. Nu har jag bara haft kortet ett år, men jag använder hojen till allt. Har ingen bil utan kör hoj istället. Dvs, det blir ett antal hundra mil på sommaren med diverse längre resor (och korta). Jag vill ha kläder därefter. Säkra kläder som tål regn, värme och kyla.
Är det alltid AAA-certifiering som gäller eller är AA också godkänt? Vilken certifiering använder ni och rekommenderar för någon som kör ganska mycket? Jag kör ingen sporthoj (har en MT-07) men är väl ganska glad i gasen. Dvs, jag vill inte ha ett racingställ men om olyckan är framme vill jag ha ordentliga kläder...
Finns det andra parametrar att lägga märke till säkerhetsmässigt än certifieringen? Är AAA-kläder alltid bättre än AA-kläder eller ska man kolla efter andra saker också?
Är det alltid AAA-certifiering som gäller eller är AA också godkänt? Vilken certifiering använder ni och rekommenderar för någon som kör ganska mycket? Jag kör ingen sporthoj (har en MT-07) men är väl ganska glad i gasen. Dvs, jag vill inte ha ett racingställ men om olyckan är framme vill jag ha ordentliga kläder...
Finns det andra parametrar att lägga märke till säkerhetsmässigt än certifieringen? Är AAA-kläder alltid bättre än AA-kläder eller ska man kolla efter andra saker också?