ABS-aktiverar ej - Kawasaki Er6 2008

OKMC

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2024
Hoj
Kawasaki er6
Hej,

Jag märkte för några dagar sedan att ABS:en på min er6:a från 2008 inte går igång, utan jag kan låsa hjulet helt. Bakhjulet är jag helt säker på, men jag tror även det gäller framhjulet. Jag köpte hojen i oktober förra året, och då funkade det vid provkörning. Sedan dess är det enda jag har gjort att ladda batteriet och fyllt på lite luft i däcken.

ABS-lampan tänds när tändningen sätts på och stängs av som den ska när jag kör i ca 5km/h, så inget indikerar att något skulle vara fel.
Bromsvätskan är precis vid minimumstrecket på bakhjulet, vilket nog beror på slitna bromsbelägg om det skulle spela någon roll.

Vad tror ni skulle kunna vara fel här?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Eftersom lampan beter sig normalt bör det inte vara ett elektriskt fel. Om man inte byter bromsvätska i tid kan pumpar och ventiler oxidera och kärva ihop vilket nog är det vanligaste mekaniska felet. Speciellt om föraren aldrig bromsar så att ABSen griper in och därmed motionerar systemet.
Bromsvätskenivån ska inte spela någon roll.

Det är inte så enkelt att du testat i för låg fart?

Jag hade åkt ut och försökt få igång systemet genom att på grus upprepade gånger låst hjulen korta sträckor i förhoppning om att ev kärvande komponenter lossnar.

OKMC

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2024
Hoj
Kawasaki er6
Tack för svar! Testade igen i 50-70km/h, och det var inga problem att lägga ett sladdmärke om ca 5m med bakhjulet. Testade även frambromsen och lyckades inte få igång ABS:en där heller.
Körde lite på grus i 20-30km/h, och då gick det enkelt att låsa både fram- och bakhjul tyvärr.

En grej jag noterar är ett tydligt klick när jag släpper på bakbromsen efter låsning, trots att ABS:en inte kickat in, ingen aning om det kan vara av betydelse.

I och med att båda hjul kan låsas verkar väl detta vara någon typ av ”centralt” fel?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Läge att läsa instruktionsboken och kolla felkoder!

OKMC

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2024
Hoj
Kawasaki er6
Det finns ju en lägre gräns för när ABSen kickar in, annars blir det svårt att stanna. Så att testa i 20kmh är kanske inte ett helt relevant test.
Jo det är sant, men enligt instruktionsboken ska det räcka med ca 5-10+. Och när jag provkörde inför köpet då den fungerade kan jag inte ha kört så värst snabbt vad jag kommer ihåg. Vet att jag körde i typ 15 med körskolans hoj på grus och då kickade den in rejält.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Nu har jag ingen hoj med ABS men ska inte lampan blinkar när ABS-enheten jobbar? Så även om ventiler mm kärvar så borde lampan blinkar om elektroniken jobbar ok. Eller?

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Nu har jag ingen hoj med ABS men ska inte lampan blinkar när ABS-enheten jobbar? Så även om ventiler mm kärvar så borde lampan blinkar om elektroniken jobbar ok. Eller?
Nu har jag bara kört tre men det är iaf två honda och en kawa (er6 tom). Ingen av dem blinkar abs när den jobbar vad jag kan minnas.

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Det går ju säkert att testa ABS-pumpen med ett diagnosverktyg men skulle det gå att bonnmecka en lösning genom att mata pumpen med 12V direkt för att höra om den går? Eller riskerar man att skada något?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år