ABUS Detecto 8000

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Jag köpte ett Detecto larm i januari 2008, jag gillade tanken med att det skulle larma. Larmet lät ju tyvärr inte så mycket som jag hade önskat.
Någonstans här på SH har jag läst att man får byta ut dem mot nyare lås som låter högre. Jag kontaktade Duells via deras hemsida och ställde frågan och fick svar inom några timmar:
"Ja åk tillbaka till Yamaha center så ska du få det utbytt till ett som har betydligt högre ton".
Med det mailet i fickan var det inget problem att få låset utbytt, när jag kom hem och testade låset blev jag görnöjd, det låter mycket högre :tummenupp.
Så min rekommendation är att se till att få ditt lås utbytt om du inte redan har gjort det.

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Funderar själv på ett sånt larm. Är de som säljs nu utav den "nyare" mer högljudda versionen?

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Funderar själv på ett sånt larm. Är de som säljs nu utav den "nyare" mer högljudda versionen?

Mitt "nya" låg ju på hyllan i affären.
Jag har hört siffror (osäker dock) att det gamla låg på 100-110 dBa, de nya skall ligga på 130-140 dBa.
Det ligger nog där någonstans det nya låset "skar i öronen" det gjorde inte det gamla.

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Mitt "nya" låg ju på hyllan i affären.
Jag har hört siffror (osäker dock) att det gamla låg på 100-110 dBa, de nya skall ligga på 130-140 dBa.
Det ligger nog där någonstans det nya låset "skar i öronen" det gjorde inte det gamla.

Finns ju några versioner. Rs2, Rs3 och vanliga detecto.

Någon som vet skillnaden på dem?

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Den listan stämmer inte, jag hade de nya Granit Detecto X-Plus 8000 och enligt den listan så skulle de inte passa på min R6a men de gjorde de

Om jag läser listan rätt är det som är godkänt det som de har testat. Det kan alltså funka finfint ändå. :) jag har tex deras kätting till min F800s.

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Om jag läser listan rätt är det som är godkänt det som de har testat. Det kan alltså funka finfint ändå. :) jag har tex deras kätting till min F800s.

Läser jag fel då? :tungan

abusf.jpg

De inringade är de jag har.
Grått måste väl betyda att de inte funkar? Och de som är i färg funkar?

caferace

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
ktm 640sm -03
Köpte ett detecto 8000 med kätting till min ktm 640, passar precis utan kättingen, men med kättingen får det inte plats, för litet avstånd mellan bromsskivan och fälgen...blir nog till att lämna tillbaka det

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Sätt kättingen genom hjulet o lås i kättingen sen. på det sättet du skriver funkar det inte för mig iheller

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Bakhjulet?

caferace

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
ktm 640sm -03
Sätt kättingen genom hjulet o lås i kättingen sen. på det sättet du skriver funkar det inte för mig iheller

Ja det går ju, men det hade känts bättre om låset satt på skivan också...det är väl lättare att såga av kedjan än låset i detta fallet?:confused:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
För mig funkar det galant på både VTR och CBR1000RR... men man får hitta tricket på hur man sätter dit låset, man måste vinkla det så låset "vrids" in på skivan så att säga.

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...