AC i bilen trasig! Någon som kan laga!?

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hej!

AC:n i min trollhätteraket har kastat in handuken. Ingen kyla, vilket kan vara skönt att ha ibland. Någon här som jobbar med dylikt? Eller känner nån bra gubbe/firma? Bilen är en 93 spårtsedan från 2003... Har inte felsökt mer än att; det är vamt uta helvete i bilen. Och ac-rören/slangarna i motorrummet förblir ljumna... Så mycket vet jag att det ena ska bli varmt och det andra kallt och fullt med kondensvatten på.

Så ös på med tips! :Bugar

/Johan

Hörnet gibraltargatan/eklandagatan finns en verkstad som fixa en ac för mig på en volvo. Förat felsökte han den för läckage/fel och hitta han inget fel fyllde han på me gas lt liknande.

Kostade mig nåmstans 15-2000:- totalt. Hade han hittat fel skulle han bara tatt felsökningskostnad på typ 5-600:- och gett ett prisförslag på reparation...

Om acn ger svag kyla o inga missljud lr liknande så e de antagligen bara påfyllnad som behövs :D

Hörnet gibraltargatan/eklandagatan finns en verkstad som fixa en ac för mig på en volvo. Förat felsökte han den för läckage/fel och hitta han inget fel fyllde han på me gas lt liknande.

Kostade mig nåmstans 15-2000:- totalt. Hade han hittat fel skulle han bara tatt felsökningskostnad på typ 5-600:- och gett ett prisförslag på reparation...

Om acn ger svag kyla o inga missljud lr liknande så e de antagligen bara påfyllnad som behövs :D

Ok, min slutade nog att funka i vintras eller nåt, kylde iallafall inte när värmen kom...
I en annan del av landet har jag kontakter som jobbar med kylmaskiner. Så vore man i den delen av landet så är läcksökning och påfyllning typ gratis.
Därför har man blivit snål och "vågar" knappt lämna in på riktig verkstad om man ska ha råd att lösa ut bilen sen. :näsblod
Men är nog bara att bita i det sura. :brinnerup

Auto marin kylteknik är duktiga på AC. Jag anlitade dem för att fylla på köldmedium i min 900 varpå vi upptäckte ett läckage vid kondensorn. Kongahälla Bilcity tog vid och skulle laga kylanläggningen varpå min vanliga tur satte in. Tydligen hade den tyska fabriken för köldmedium exploderat varpå hela Sverige hade brist på köldmedium. Jag vet inte hur läget är nu men jag fick vänta några veckor extra på att få fram köldmedium :D

Det finns ett lock på ett av rören, lossa det så sitter en luftventil, tryck på den, kommer det fett med tryck har du kylmedel kvar i skiten iallafall...

Utomlands (ebay, sök R134) finns det att köpa påfyllningsflaskor för AC billigt, men i sverige där företag styr lagar och regler ;), får det inte säljas till privatpersoner för man ska åka in till verkstad och betala 15lax istället.

dock säger ryktet att http://www.biltema.se/Bilvard/Ovrigt/Kylspray/ innerhåller R134 och fungerar utmärkt att fylla AC med, 2-3 flaskor bara, dock får man ju hitta på nåt smart sätt att få slangen på flaskan att passa i påfyllningsnippeln, bara tänka såhär: What would macgyver do? så löser det sig :D

...
dock säger ryktet att http://www.biltema.se/Bilvard/Ovrigt/Kylspray/ innerhåller R134 och fungerar utmärkt att fylla AC med, 2-3 flaskor bara, dock får man ju hitta på nåt smart sätt att få slangen på flaskan att passa i påfyllningsnippeln, bara tänka såhär: What would macgyver do? så löser det sig :D

Har också hört att biltemas skall funka bra.
Problemet är ju att OM du behöver fylla, då har du andra problem.
Du skall inte behöva fylla på.

Börja istället att kolla tryckkontakt/er. Slår ens kompressorn av/på som den skall ?
Står du på tomgång så skall varvtalet sjunka ~300 rpm när du slår på AC'n.
Bygla tryckkontaken och se om den startar.

Om du mot förmodan fyller den så be personen ha i läcktestare också.
På så vis kan du med UV-ljus se var/om den läcker sedan.

lånar tråd ett slag då jag har liknande bekymmer. Varvet ökar så AC:n går igång. Men på min så kyler den bara ibland. Kör man i 30 min så kan det komma kalluft i 5 min totalt, resten av tiden är det varmluft.....
ACn är fortfarande på hela tiden.

hmm, biltema får nog vänta... E nog bättre att hitta felet först. Kompressorn hoppar inte igång på vanligt sätt på dessa bilar läste jag nånstans, så när den fungerade så märkte man iallafall inte när magnetkopplingen tjongar i. Men ska nog lämna in skrotet ändå. Suck..

hmm, biltema får nog vänta... E nog bättre att hitta felet först. Kompressorn hoppar inte igång på vanligt sätt på dessa bilar läste jag nånstans, så när den fungerade så märkte man iallafall inte när magnetkopplingen tjongar i. Men ska nog lämna in skrotet ändå. Suck..

Ronny (Rol) jobbar med sådant och har en vettig prisbild!

Mvh Ulf

Biltemas Säkerhetsdatablad för kylspray
Ämnesnamn: Tetrafluoretan

Annan info:
Tetrafluoretan (C2H2F4) används i kylsystem under namnet R-134a.

Diklordifluormetan användes tidigare i kylsystem och gick under namnet R-12. Detta medium innehåller klor vilket förstör ozon, och blev senare ersatt av tetrafluoretan (R-134a).

Köldmediet läcker alltid till viss del ut ur systemet. Det som händer är att molekylerna evaporerar ut. Det behöver alltså inte vara läckage i systemet för att köldmediet försvunnit. På 6-7 år är det fullt normalt att en AC måste fyllas på även om det inte är något fel på den :mattias

Saab alltså? Borde vara en TXV variant i. (Kan inte tänka mig en Orificeventil). Kanske den som är paj? Eller så är det evaporatorn som är paj.
Hur som helst borde du kolla upp det direkt. Börjar det läcka kan det bli ännu dyrare då fukt och smuts kommer in i själva systemet. (förstör kylmediat)

Som någon tidigare skrivit finns inget ac system som är 100% tätt. Enligt swedacs skrivna lag får det finnas ett läckage på 4% / år eller något liknande.

Du har ingen magnet koppling på din ac kompressor utan den ligger "på" hela tiden men systemet aktiveras inte förrän ac knappen trycks in och amplifiern sänder signal.

Lättast är att lämna in för läcksökning och få fast pris, hittar de inget be dom fylla systemet med spårmedel för senare kunna felsöka med en mer träffsäker procedur med hjälp av uv lampa.

Är certifierad inom området men kan tänka mig att du inte har lust att åka till Helsingborg utan kyla för att felsöka :fyllisar

Har inte fixat det än, måste få tummen ur, det är mest tjejen som får svettas. :tuttar
Ja helsingborg är lite långt tyvärr. Men tack ändå!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick