AC på bilen lägger ned när det är varmt - någon íde?

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Någon som kan AC på bil? Har en gammal bil (Previa från 2002) där AC fungerar klockrent på vintern och när jag kör landsväg på sommaren. Men när det blir sommar (typ över 17 grader) och jag kör sakta (innerstäder, bilköer osv) så slutar den fungera. Det är en AC av enkel modell, en knapp man trycker på. Efter en bilkö och jag kört någon kilometer landsvägskörning kan jag trycka på AC-knappen igen och den fungerar.
Finns det någon termostat som slår ifrån AC för att skydda den över överhettning (en anekdot i sig.....). Någon som har någon idé vad det kan vara?:va

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Kondensatorn verkar vara en grej som går sönder efter en tio år. Fick byta min efter liknande symptom som din bil. Torkfiltret kan också vara värt att titta på, jag fick byta båda - en svettig historia rent ekonomiskt.....

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Kondensorn har inte en egen fläkt, den delar fläkt med kylaren.

Kolla om du har gas i systemet, skruva av en av plopparna på rören och tryck med en skruvmejsel eller nåt annat, ska skjuta ut gas då, så du ser gasen dvs.

Jag hade kollat hur kondensorn ser ut, de får rätt mycket abuse på 10 år.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Kondensorn har inte en egen fläkt, den delar fläkt med kylaren.

Kolla om du har gas i systemet, skruva av en av plopparna på rören och tryck med en skruvmejsel eller nåt annat, ska skjuta ut gas då, så du ser gasen dvs.

Jag hade kollat hur kondensorn ser ut, de får rätt mycket abuse på 10 år.

Gas är där ju garanterat och även om fläkten delas har den ett fullfartsläge.

Troligen går inte fläkten fullt eller någon lite kylmedia.

Prova tjuvkoppla fläkten och se hur den beter sig.

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Gas är där ju garanterat och även om fläkten delas har den ett fullfartsläge.

Troligen går inte fläkten fullt eller någon lite kylmedia.

Prova tjuvkoppla fläkten och se hur den beter sig.

Kondensor är ändå inte samma som förångare, vilket är den som det blåser kallt ifrån i kupén.

Kondensorn sitter framför kylaren, bakom stötfångaren.

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Eftersom den verkar funka när du kör landsväg men inte i kö så tror jag mest på kondensorfläkten, dvs kylfläkten fram i fronten som ska kyla ner kondensatorn.
Det är inte helt ovanligt att den fläkten lägger av efter några års blästring av saltvatten. Du har förmodligen fler än bara en fläkt i fronten, ofta sitter minst 2st. Känn efter om alla snurrar lätt, men gör det bara när motorn är kall. De kan starta när som helst ifall motorn är varm, även om bilen är avstängd.

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Eftersom den verkar funka när du kör landsväg men inte i kö så tror jag mest på kondensorfläkten, dvs kylfläkten fram i fronten som ska kyla ner kondensatorn.
Det är inte helt ovanligt att den fläkten lägger av efter några års blästring av saltvatten. Du har förmodligen fler än bara en fläkt i fronten, ofta sitter minst 2st. Känn efter om alla snurrar lätt, men gör det bara när motorn är kall. De kan starta när som helst ifall motorn är varm, även om bilen är avstängd.

har kollat lite nu. Verkar som den stänger av när fläkten startar. Fläkten startar normalt sett bara på sommaren, så problemet borde hänga ihop med fläkten.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
tack, kör den till mekonomen som gjorde jobbet så får dom göra om/ göra rätt.

Du listade inte ut hur du skulle göra. Till 99% som även andra säger här verkar den jobba med för höga tryck.

-Du saknar kylning på tomgång, fläkten trasig. Snurrar fläkten så utesluts det problemet.
-Kondensorn är totalt igensatt med smuts. Rengör kondensorn.

Om ovanstående inte är problemet så är den garanterat överfylld. Vid stillastående så räcker inte fläkten till för att kyla kondensorn. När den är överfylld har kondensorn mycket mindre yta att kyla gasen.

Lösningen som skäggot sa är inte att åka till verkstaden. Du kan göra samma sak som de gör, pysa ut lite av gasen själv.

frysarn

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Hoj
Aprilia RSV4R / Ducati 916
Många gissningar, lämna in bilen till en auktoriserad firma så de kan hänga på ett manometerställ för och kolla tryck och temperaturer samt ställa rätt diagnos. Att släppa ut köldmedium i atmosfären med en skruvmesjel är nog ett brott mot miljölagen.

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Många gissningar, lämna in bilen till en auktoriserad firma så de kan hänga på ett manometerställ för och kolla tryck och temperaturer samt ställa rätt diagnos. Att släppa ut köldmedium i atmosfären med en skruvmesjel är nog ett brott mot miljölagen.

Inte mycket man släpper ut, kylspray är i princip samma skit som r134 men det får man spruta ut hur mycket man vill av....

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
Såld
tack, kör den till mekonomen som gjorde jobbet så får dom göra om/ göra rätt.

Mät spelet med bladmått på kompressorns magnetkoppling, är spelet för stort orkar inte magneten hålla in skivan när det blir för varmt.
Den slits av att kompressons slår av och till och med åren blir gapet för stort.
Vet inte exakt vad det ska vara för spel på din men på min Volvo ska det vara 0.30mm, går säkert att googla fram.
Min AC började bete sig likadant förra året och nu i år blev det bara värre och värre. Mätte upp den och den låg på 1mm och funkade knappt i 5 minuter.
Schimsade om den och nu kyler den perfekt, blir kallt som ett kylskåp i bilen. :rock

Kan ju vara annat också men det är en lätt sak att kolla det i alla fall innan du åker till Mekonomen och får betala massa pengar i felsökningsavgift.

Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Mät spelet med bladmått på kompressorns magnetkoppling, är spelet för stort orkar inte magneten hålla in skivan när det blir för varmt.
Den slits av att kompressons slår av och till och med åren blir gapet för stort.
Vet inte exakt vad det ska vara för spel på din men på min Volvo ska det vara 0.30mm, går säkert att googla fram.
Min AC började bete sig likadant förra året och nu i år blev det bara värre och värre. Mätte upp den och den låg på 1mm och funkade knappt i 5 minuter.
Schimsade om den och nu kyler den perfekt, blir kallt som ett kylskåp i bilen. :rock

Kan ju vara annat också men det är en lätt sak att kolla det i alla fall innan du åker till Mekonomen och får betala massa pengar i felsökningsavgift.

Var också inne på det först, men är osäker på om ac:n TS pratar om reglerar med en magnetventil som dem gör på volvo upp till -08. TS borde kunna öppna huven och kika ner på locket till kompressorn. Börjar det inte snurra med remskivan när klimatanläggningen klickar till så är det troligtvis shimsning som behövs. Snurrar kompressorlocket med remskivan vid kylbehov så är det något annat som är galet.

OT: shimsning utan felsök kostar 1580kr på volvo. :)

/Kaliz

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Var också inne på det först, men är osäker på om ac:n TS pratar om reglerar med en magnetventil som dem gör på volvo upp till -08. TS borde kunna öppna huven och kika ner på locket till kompressorn. Börjar det inte snurra med remskivan när klimatanläggningen klickar till så är det troligtvis shimsning som behövs. Snurrar kompressorlocket med remskivan vid kylbehov så är det något annat som är galet.

OT: shimsning utan felsök kostar 1580kr på volvo. :)

/Kaliz

tack, har dragit till Skåne på MC just nu men kollar upp det när jag kommer hem före jag ev lämnar den till Mekonomen. Tack för alla tips/ idéer.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA